چرا باید ماهیت عبدالحمید را به مردم شناساند؟

دستی در پس پرده به دنبال حفظ التهابات منطقه بلوچستان است. متضرر اصلی پروژه نیز ساکنان آن سامان خواهند بود. با اقدام خودسرانه حلقه مسجد مکی در هفته اخیر، آنچه در نهان بود آشکار شد.

چرا باید ماهیت عبدالحمید را به مردم شناساند؟

به گزارش هشت‌دی رسانه‌های لندنی تقلا می‌کنند که عبدالحمید را رهبر سنّی‌های ایران و طرفدارانش را معادل کل اقلیت اهل سنت معرفی کنند تا به زعم خود، هزینه برخورد را بالاتر ببرند. این ادعا درحالیست که زعامت او در بلوچستان نیز به دلیل وجود دیگر مولوی‌های شهیر آن دیار، تام و تمام نیست.

عبدالحمید و حلقه مکی از ۹ ماه پیش وارد حوزه‌ای شده‌اند که مولفه‌های زنانه آن هیچ قرابتی به رفتار و فتوای‌شان نسبت به زنان بلوچ ندارد. رویه فعلی عبدالحمید در حالیست که معارضه با حکومت مستقر در مذهب برادران اهل سنت جزو بالاترین گناهان تئوریزه شده است. طبق فقه اهل سنت، عبدالحمید مرتکب فعل حرام است.

اما وقتی تکه‌های پازل کنار هم قرار می‌گیرند، تصویر کلی فراتر از یک خطبه‌خوانی هفتگی است. رفتارشناسی حلقه مسجد مکی زاهدان نشان از آن دارد که حامیان عبدالحمید درحال پیاده سازی یک شِبهِ امارت در زاهدان هستند. عوامل مسجد مکی خط قرمز را زیرپا گذاشتند و خودسرانه، افراد را دستگیر و زندانی می کنند و تحت شکنجه روحی و جسمی قرار می دهند.

آنها تهدید کردند اگر اعتراف نکنم مرا تکه‌تکه می‌کنند

از سوی دیگر یک منبع مطلع به خبرگزاری فارس خبر داد که نیروهای مرزبانی افغانستان طی ماه‌های اخیر از قاچاق تسلیحات از طریق مرزهای شرقی به منطقه بلوچستان جلوگیری کردند. موضوعی که به گفته آنها باعث ناراحتی عبدالحمید از طالبان شده است.

مقصد این تسلیحات کجا بود؟ این پرسش از این جهت حائز اهمیت است که طبق برخی اقوال، زیر زمین مسجد مکی زاهدان مجهز به انبار تسلیحات است و نیاز است که متولیان این مسجد، درباره این موضوع روشنگری کنند.

هدف از نمایش قدرت عوامل مسجد مکی چیست؟ چرا عبدالحمید باید در روز روشن با اسکورت بیش از ۱۵ ماشین عبور کند؟ ارزش وسایل نقلیه حاضر در اسکورت عبدالحمید بیش از ۵۰ میلیارد تومان است.

«رادیو فردا» ارگان وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز پنجم اسفند ویدئویی از نیروهای وابسته به مسجد مکی منتشر کرد. این ارگان رسانه‌ای نوشت: «جلوگیری از ورود نیروهای حکومتی به داخل مسجد مکی زاهدان». در این ویدئو فردی به صورت واضح و گویا همراه با فحاشی (صدا چندین مرتبه قطع می‌شود) می‌گوید: «برو وگرنه می‌زنم».
خبر شهادت نیروهای انتظامی طی دهه‌های اخیر تبدیل به اخبار روتین جنوب شرق کشور شده ولی به طور خاص، از پاییز ۱۴۰۱ تاکنون شاهد ترور سریالی نیروهای انتظامی و برخی از شخصیت های مذهبی نظیر مولوی ریگی در سیستان و بلوچستان هستیم. ترورها اغلب کور و شامل برادران اهل سنت است. اما تاکنون واکنشی از سوی عبدالحمید در این رابطه دیده نشده است.حتی شاهد تخطئه تعقیب قاتلان پلیس در نقاط مختلف کشور از سوی او هستیم.

با اقدام خودسرانه حلقه مسجد مکی در هفته اخیر، آنچه در نهان بود آشکار شد. این بازداشت و اعتراف گیری در واقع اعتراف علنی به این موضوع بود که عوامل عبدالحمید دارای تشکیلات شبه نظامی و اتاق بازجویی هستند. چهار نفر از عناصر موثر در بازداشت و بازجویی از طلبه سنی در زاهدان دستگیر شدند.

اما نکته اصلی در این میان، ممانعت از فروپاشی امنیت جانی و روانی مردم است که از وظایف اصلی دستگاه قضاست. البته در کنار آن ضرورت دارد ماهیت این فرد و جریان مشکوک وی برای مردم سیستان و عموم کشور آشکار شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه