رئیس مرکز نوغانداری کشور مطرح کرد:

توسعه نوغانداری با پیش‌بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت

رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: تولید حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده برای بهسازی و نوسازی باغات و توسعه فعالیت نوغانداری در کشور در امسال پیش‌بینی می‌شود.

توسعه نوغانداری با پیش‌بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت

به گزارش هشت‌دی عدیل سروی زرگر در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: امسال برای تولید نهال توت اصلاح شده به‌منظور تغذیه کرم ابریشم از برگ‌های این درخت، نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت کاشته شده و انتظار داریم در شرایط متعارف و با احتساب این که حدود ۵۰ درصد این قلمه‌ها ریشه دهی کنند، حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال در کشور تولید شود.

 وی افزود: در راستای بهسازی و نوسازی باغات توت فرسوده و قدیمی و توسعه فعالیت‌های نوغانداری در سال جاری، یک میلیون و ۸۶۵ هزار قلمه توت تولید و به پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی تحویل شد و پیمانکاران این قلمه‌ها را در بسترهای تولید در این استان‌ها کاشته‌اند.

 رئیس مرکز نوغانداری کشور ادامه داد: از سوی دیگر در قالب تفاهم‌نامه‌ای که در پایان سال گذشته میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور منعقد شد، ما ۳۸۸ هزار قلمه توت به ایستگاه‌های تولید نهال این سازمان در ۱۰ استان از جمله سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و چهار محال و بختیاری برای پرورش تحویل دادیم.

 سروی زرگر اظهار کرد: این تفاهم‌نامه سه‌ساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و باهدف استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف امضا شده است.

 وی افزود: این تفاهم‌نامه موضوعاتی همچون توسعه درختکاری و فضای سبز، افزایش درآمد و سطح معیشت روستاییان، ایجاد اشتغال، کاهش مخاطرات جنگل‌ها و افزایش ضریب خوداتکایی تولید نخ ابریشم را دنبال می‌کند.

 رئیس مرکز نوغانداری کشور نیاز کشور به نهال توت اصلاح شده برای توسعه و بهسازی توتستان‌های کشور را سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار اصله عنوان کرد.

 وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۷۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید شد و این عدد در سال گذشته به ۴۸۸ هزار اصله نهال افزایش یافت.

 سروی زرگر با بیان این که عمر اقتصادی بخشی از توتستان‌های کشور به پایان رسیده است و بخشی دیگر نیز به‌ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ دچار تغییر کاربری اراضی شده‌اند، اذعان داشت: طی ۲۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۸۰ هزار اصله نهال توت تولید شده، اما در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به‌ویژه اصلاح باغات مادری در استان‌های گیلان و مازندران، روند تولید نهال توت اصلاح شده و استان‌های تولیدکننده، روبه‌افزایش گذاشته است.

 وی درباره یارانه مربوط به نهال‌های اصلاح شده گفت: یکی از حمایت‌های دولت از حوزه نوغانداری و تولید پیله ابریشم در زمینه نهاده‌ها اعم از تخم نوغان و نهال توت اصلاح شده است.

 سروی زرگر افزود: سال گذشته با مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از محصولات کشاورزی، به‌ازای هر اصله نهال توت اصلاح شده از نوغان‌داران و باغ‌داران ۸۰۰ تومان دریافت شد و مابقی آن را دولت یارانه پرداخت کرد.

 وی سطح باغات توت در کشور را حدود ۱۳ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: ۹ هزار هکتار باغ نوسازی و بهسازی شده و با راندمان تولید بالا برای نیاز فعالیت نوغانداری کشور و تغذیه کرم‌های ابریشم جوابگو خواهد برود.

 رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: نوسازی و بهسازی توتستان‌های کشور باهدف توسعه نوغانداری، پرورش کرم ابریشم، افزایش تولید پیله تر و افزایش نخ ابریشم برای صنایع داخلی در حال انجام است.

 وی افزود: پرورش کرم ابریشم و تولید پیله تر در فصل پاییز نیز راه‌اندازی شده و با این اقدام، نوغان‌داران در استان‌های مستعد دوبار در سال می‌توانند تولید را انجام و بر میزان درآمدشان بیفزایند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه