معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ایران در رده هشتم پرورش نوغان در دنیا است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ایران در رده هشتم تولید و پرورش کرم‌ابریشم است است که با توجه به اقلیم بسیار مناسب کشورمان باید تلاش کنیم تا این فاصله را کاهش دهیم.

ایران در رده هشتم پرورش نوغان در دنیا است

به گزارش هشت‌دی، حسین دماوندی نژاد در جشنواره ملی کج‌چینی (برداشت پیله کرم ابریشم) و جشن ثبت جهانی نوغانداری در روستای خالجیر شلمان اظهار کرد: خوشبختانه پرورش کرم ابریشم در تمام استان‌های کشور انجام می‌شود و رویکرد جدیدی برای مردم، خانواده‌های روستایی و مشاغلی که قادر به پرورش برگ توت باشند ایجاد شده است.

وی با اشاره به توسعه و ترویج نوغانداری و ایجاد مشاغل مختلف در جامعه افزود: محصولی نوغان با صنایع فرش و پوشاک ارتباط مستقیم دارد و در حوزه صنعت نیز در بخش‌های مختلف خودروسازی و هواپیماسازی نیز قابل استفاده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی در حوزه‌های مختلف تولیدات کشاورزی از جمله نوغان و کمک به اشتغال جوانان و اقتصاد جامعه تصریح کرد: سال گذشته در نخستین جشنواره کج‌چینی لنگرود نمایشگاه محصولات آرایشی حاصل از نوغان در جریان برگزاری جشنواره وجود داشت و امسال این محصولات گسترده‌تر ارائه شده است.

به گفته دماوندی نژاد، روشن است که پرورش کرم ابریشم و نوغانداری فقط محدود به تولید نخ نیست محصولات جانبی زیادتری می‌توان با کمک شرکت های دانش‌بنیان و علاقمندان در این حوزه تولید کرد که شاید ارزش اقتصادی آن بیشتر از پیله ابریشم شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی در پرورش کرم ابریشم و نوغانداری اهداف بزرگ تعریف کرده تا کشور در تولید این محصول به اعتلای گذشته خود برگردد، بیان کرد: امروز کشور چین با فاصله بسیار زیاد با دیگر کشورهای دنیا در تولید پیله کرم ابریشم در جایگاه نخست قرار دارد و ایران در رده هشتم است که با توجه به اقلیم بسیار مناسب کشور در تولید کرم ابریشم باید تلاش کنیم تا این فاصله را کاهش دهیم و جلوتر از کشورهای هند، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان قرار گیریم.

دماوندی نژاد با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی تلاش کرده در جنوبی‌ترین قسمت کشور پرورش نوغان را گسترش دهد و امروز در استان هرمزگان نیز با ایجاد نهالستان توت کار آغاز شده است، افزود: موضوع پرورش نوغان یکی از موضوعات اصلی جهاد کشاورزی به شمار می‌رود و امیدواریم به جشنواره کج چینی به عنوان جشنواره ملی نگاه شود قطعاً نواقصی هست که سعی شده این نواقص برطرف و سال آینده با قوت بیشتری به این امر پرداخته شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰ جعبه تخم نوغان تولید و توزیع شد،گفت: تولید تخم نوغان امسال به ۲۲ هزار جعبه تخم نوغان افزایش یافته است و سعی بر این است تا هر سال تولیدات داخلی را دوبرابر ‌کنیم. /فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
مدیر هشت دی نیوز بخواند و بفهمد ما خیلی بیشتر از او و همفکرانش می فهمیم تهران به هر دلیل کم آب است. یا بسیار موقت یا موقت یا تا انتهای تابستان یا هر چه ... دلیل آن یا خشکسالی جهانی است یا پیامدی طبیعی یا خطای مشهور انسانی یا هر چه .... دیشب که بالاخره بعد از ساعاتی قطعی آب تانکر آب رسان آمد و اهالی چون دهه نورانی شصت زنگ یک دیگر را می‌زدند که با قابلمه و آفتابه و دبه برای بردن آب به سر محله بیایید، همسر پرسید 《اینها مدیریت آب ندارند مدیریت بحران آب هم ندارند؟》 خواستم به او بگویم از ساختاری که توان اداره یومیه خودش را ندارد و از راه رفتن مانده است توقع داری بدود؟》 که نگفتم و به جای اش از راننده تانکر که موثق‌ترین منبع مورد اعتماد در دولت دروغ گویان است پرسیدم 《این وضعیت قطعی آب چقدر دیگر طول می‌کشد؟》 خیلی صادقانه خاکستری نمایی کرد که 《یک هفته، ده روز، دو هفته، معلوم‌ نیست...》 مشعوف شده و‌دبه قابلمه به دست سهم‌مان را از سفره آب انقلاب دریافت کرده و به خانه برگشتیم که چشمم به این خبر قطعی آب در تهران و از آن مهمتر پیام‌های شادی و خوشحالی کسانی افتاد که خیلی جدی در دوگانه شهرستانی تهرانی تنفس کرده و نشان از رویاهایی بس وحشتناک برای آینده‌ای نه چندان دور در ایران همراه دأشت!
ناشناس در پاسخ به
همین که تو می فهمی برای کل کشور بسته دیگه خودتو نکش (((:
در حاشیه