رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور:

کپور مجارستانی به صنعت ماهی کشور اضافه می‌شود

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور گفت: با دستیابی به بیوتکنیک تکثیر، پرورش و ترویج ماهی کپور نژاد تاتا این ماهی در کنار سایر کپور ماهیان به صنعت ماهیان گرمابی کشور اضافه می‌شود.

کپور مجارستانی به صنعت ماهی کشور اضافه می‌شود

به گزارش هشت‌دی محمد صیادبورانی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه دستیابی به دانش فنی تکثیر کپور تاتا باهدف اصلاح نژاد این ماهی انجام شد، اظهار کرد: یکی از مطالعاتی که طی پنج سال اخیر در مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با محوریت پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی در انزلی و پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور انجام شد واردات تخم سبز گونه‌ای از ماهی اصلاح نژاد شده کپور «تاتا» از کشور مجارستان بود.

وی مطالعاتی بر روی این گونه که از مجارستان به استان‌های خوزستان و گیلان به‌صورت پایلوت معرفی شده از سال ۱۳۹۷ انجام شد افزود: در نهایت پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در بندر انزلی موفق شد طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بیوتکنیک تکثیر، پرورش، ترویج و معرفی این گونه به بخش‌های خصوصی (شرکت‌های تولیدکننده ماهیان گرمابی) دست یابد.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه سابقه مولدین ماهی کپور موجود در کشور (به‌غیراز کپور تاتا) مربوط به ۲۰ سال گذشته است، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور با مجوز سازمان دامپزشکی برای جایگزینی و کمک به اصلاح نژاد و معرفی مولدین جدید برای تولید نسل جوان خوش رشد را به کشور وارد کرد که در این دو استان در مکان‌هایی خاص توزیع شد.

صیادبورانی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده ماهیان گرم آبی کشور با محوریت استان گیلان ضمن استقبال خوب از این ماهی، در مکاتبات رسمی و در سطح ملی اعلام کردند که ماهی کپور تاتا به‌عنوان گونه جایگزین یا گونه مناسب در کنار کپور ماهیان در صنعت ماهیان گرم آبی کشور می‌تواند نقش ایفا کند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه