سرپرست مرکز شهید انصاری رشت:

تکثیر مصنوعی گونه در معرض انقراض سَس ماهی بزرگ سر دریای خزر آغاز شد

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: تکثیر مصنوعی گونه اقتصادی و ارزشمند سَس ماهی بزرگ سر دریای خزر بانام محلی زردپر باهدف دستیابی به بیوتکنیک تکثیر آن برای نخستین بار در کشور در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت آغاز شد.

تکثیر مصنوعی گونه در معرض انقراض سَس ماهی بزرگ سر دریای خزر آغاز شد

به گزارش هشت‌دی دانیال گروهی بابیان اینکه اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تکثیر سس ماهی بزرگ سر دریای خزر که در معرض خطر انقراض است در قالب پروژه‌های دانشجویی انجام شد اظهار کرد: اما این پروژه دستاوردی در قالب بیوتکنیک نداشت.

وی افزود: به همین منظور شیلات گیلان به دستور مدیرکل شیلات استان و تأکید مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ایران در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت این پروژه مهم را آغاز و اجرایی کرد.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت با تأکید بر ارزش اقتصادی زیاد این ماهی گفت: برای افزایش ضریب موفقیت و شانس دسترسی به بیوتکنیک تکثیر این ماهی کارگروهی از اساتید گروه شیلات و زیست دریا دانشگاه گیلان، اساتید دانشکده آموزش و تحقیقات کشاورزی و همکاران شیلاتی در پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور تشکیل شد که با توجه به شرایط زیست‌محیطی و درخطر انقراض قرار گرفتن این‌گونه و نیز بایولوژی بسیار پیچیده و مبهم این ماهی تکثیر آن را در سال‌های آینده طی فرآیند یک تا سه‌ساله تا دستیابی به بیوتکنیک موردنظر ادامه دهند.

وی که با خبرنگار ایرنا گفتگو می‌کرد بابیان اینکه امسال ۱۰ مولد ماهی زردپر از شرکت تعاونی پره صیادی کشاورز و پیمانکاران رودخانه سفیدرود به این مرکز منتقل شد، افزود: مشارکت مردمی و پیمانکاران نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی بازسازی ژنتیکی ذخایر دارد ازاین‌رو از جامعه بهره‌بردار می‌خواهیم این همکاری را در سال‌های آینده نیز ادامه دهند و مولدین صیدشده را به مرکز ارسال کنند تا به اهداف سازمانی و تعهداتی که برای این منظور تعیین‌شده دست‌یابیم.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت اظهار کرد: سس ماهی بزرگ سر دریای خزر (زردپر) یکی از ماهیان درخطر انقراض و نادر این دریا است که به جهت مقاومت به شرایط این‌گونه ماهی، بازسازی ذخایر آن در دستور کار قرار گرفت تا جمعیت درخطر انقراض آن را از طریق بازسازی و تکثیر مصنوعی افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: این پتانسیل در ماهی زردپر وجود دارد که بتواند به‌عنوان یک‌گونه پرورشی در صنعت آبزی‌پروری مورداستفاده قرار گیرد. پراکنش (از شمال شرق تا شمال غرب کشور) این ماهی بیانگر سازگاری و مقاومت آن در این حوزه است و به لحاظ اقتصادی دارای ارزش و بازارپسندی است.

به گفته وی، دریاچه مخزنی پشت سد منجیل یکی از مکان‌های زیستگاهی این ماهی است اما از بجنورد و خراسان شمالی تا پشت سد ارس فراوانی و پراکنش آن وجود دارد و این نشان از سازگاری این ماهی در زیستگاه‌های مختلف دارد.

گروهی افزود: از دهه ۷۰ و یا پیش از آن هزاران عدد از این ماهی به رودخانه سفیدرود مهاجرت می‌کردند و صید می‌شدند اما متأسفانه در حال حاضر این ماهی به‌صورت انگشت‌شمار مهاجرت می‌کند به شکلی که صیادان ما در سفیدرود که بحث تهیه مولدین ماهی سفید را انجام می‌دهند سال گذشته تنها ۱۰ عدد مولد را صید کردند.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت تصریح کرد: این زنگ خطری است برای انقراض این‌گونه ارزشمند و اقتصادی در منابع آبی استان گیلان که یکی از زیستگاه‌های این‌گونه ارزشمند هست.

وی اظهار کرد: تقاضای مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی از سایر دست‌اندرکاران تولید و تکثیر و بازسازی این است چنانچه دستاورد، نتیجه و یا بیوتکنیک عملکرد و شیوه‌نامه‌ای در خصوص گونه ارزشمند سس ماهی بزرگ سر دریای خزر یا همان «لوسیو باربوس کاپیتو» دارند به تیم ما اضافه‌شده و به ما کمک کنند.

گروهی افزود: امتیازات معنوی این کار به نام این افراد ثبت خواهد شد. هدف اصلی ما این است که به هر شکل ممکن به تفکرات سیاست‌های کلان شیلات ایران دست‌یابیم و تکثیر این‌گونه ارزشمند را به‌صورت مصنوعی انجام داده و از خطر انقراض آن را خارج کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه