نماینده مجلس شورای اسلامی:

ضرورت شفافیت کامل روند مالیات ستانی/ جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص از واجبات است

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر شفافیت کامل روند مالیات ستانی گفت: با هوشمند شدن نظام مالیاتی دولت با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.

ضرورت شفافیت کامل روند مالیات ستانی/ جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص از واجبات است

به گزارش هشت‌دی سلمان اسحاقی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با اشاره به معایب نظام مالیاتی ممیز محور سابق کشور اعم بی‌عدالتی در اخذ مالیات و فساد‌زا بودن آن، اظهار کرد: اگر نظام مالیاتی در کشور ما اصلاح شود و به سمت هوشمند شدن آن حرکت کنیم، قطعاً با افزایش قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی و همچنین با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد؛ زیرا وظیفه اصلی یک نظام مالیاتی هوشمند، بازتوزیع مناسب ثروت از طریق اخذ مالیات به شکل هوشمند و عادلانه است.

با تکمیل سامانه‌ها و شفاف سازی باید مسیر مالیات ستانی اصلاح شود

اسحاقی خاطرنشان کرد: اگر در کشور ما فرار مالیاتی و اجتناب افراد از پرداخت مالیات وجود دارد، باید با تکمیل سامانه‌ها و تکیه بر داده‌های شفاف اقتصادی این وضعیت بد فرار مالیاتی مورد بازبینی قرار گیرد و با جدیت بیشتری در مسیر اصلاح آن حرکت کنیم و مودیان مالیاتی مالیات خود را پرداخت کنند و با استفاده از برخی از رانت‌ها از پرداخت مالیات اجتناب نکنند، مطمئناً ما در کشور با کمبود بودجه و منابع اعتباری مواجه نمی‌شویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یک مغازه‌دار وقتی می‌خواهد اجناس خود را بفروشد، به این فکر می‌کند که بخشی از درآمد حاصله از اجناسش باید به‌عنوان مالیات در نظر گرفته و به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود، بنابراین پافشاری زیادی می‌کند تا مالیات را نپردازد و ما هیچ‌گاه در بررسی موضوع به دنبال فهم این نبوده‌ایم که چرا فردی در یک اشتغال کوچک تا این اندازه برای پرداخت مالیات پافشاری می‌کند و از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص از واجبات است

وی افزود: سؤال اساسی‌تر جایی مطرح می‌شود که آیا اصرار و حساسیت ما برای کاهش مالیات دلالان و سرمایه‌داران بزرگ را شامل می‌شود؟ قطعاً جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص و پردرآمد هم از واجبات است که باید مورد تأیید مسئولان امر قرار گیرد. سازمان امور مالیاتی در قدم اول در تیر ۱۴۰۱ سامانه مودیان را راه‌اندازی کرد و سپس در همین زمان نیز دستگاه‌های پوز حقیقی را ساماندهی کرده است. این اقدام مهم یعنی تکمیل سامانه‌های داده‌محور قدم اول برای اخذ مالیات هوشمند و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص و پردرآمد است. باید به سمت دانه‌درشت‌ها و مشاغل پردرآمدی برویم که به‌سهولت از پرداخت مالیات فرار می‌کنند تا با تقاطع‌گیری داده‌ها، مالیات واقعی این مشاغل را دریافت کنیم.

اسحاقی تصریح کرد: اصرار بنده به‌عنوان هیئت‌رئیسه فراکسیون مبارزه با فساد مجلس که بارها در فراکسیون این موضوع را مطرح کردیم، این است که دولت باید سازوکاری ایجاد کند که افراد سودجو و سوءاستفاده‌گر که سال‌ها از قوانین به نفع خودشان استفاده کرده‌اند، محور اصلی اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد.

بازتوزیع مناسب ثروت با اخذ مالیات هوشمند و رفع کسر بودجه

وی افزود: شفافیت کامل روند مالیات ستانی موضوع دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، یعنی اگر ابر کارخانه‌ای در یکی از استان‌های کشور فعالیت می‌کرد باید بدانیم، چه میزان هزینه تولید و چه میزان درآمد دارد تا بتوانیم مالیات عادلانه از این واحد تولید اخذ کنیم، چنین اطلاعاتی باید در سامانه مودیان مالیاتی وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چنین شرایطی بر نظام مالیاتی کشور حاکم باشد مطمئناً هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند در روند مالیات ستانی فسادی داشته باشد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه