عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر داد:

اجرای کامل سامانه مودیان محوری‌ترین راهکار کاهش فرار مالیاتی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین راهکار کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در روند مالیات‌ ستانی، اجرای کامل سامانه مودیان مالیاتی است.

اجرای کامل سامانه مودیان محوری‌ترین راهکار کاهش فرار مالیاتی

به گزارش هشت‌دی کیومرث سرمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره ضرورت پیوستن به سامانه مودیان، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در کشور وجود داشته و الان هم به آن دچار هستیم، عدم شفافیت گردش مالی شرکت‌ها و فعالان حوزه اقتصادی و بازار است که آفت عمده این بحث در فرار مالیاتی شکل‌گرفته است؛ بنابراین مجلس یازدهم تلاش کرد به حوزه ساماندهی مالیات ورود کرده و چند مؤلفه مهم را برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی موردتوجه قرار دهد.

لزوم شناسایی فرارهای مالیاتی و ورود آنها به چرخه مالیات ستان

وی در ادامه افزود: در مرحله اول نیاز است که فرارهای مالیاتی شناسایی و به چرخه مالیات ستانی وارد شوند؛ دوم اینکه معافیت‌های مالیاتی که ضرورتی ندارد را لغو کنند و نکته سوم اینکه مالیات را از کسانی اخذ کنند که درآمدهای عمده دارند تا فشار از کارمندان و کارگرانی که قبل از پرداخت حقوقشان مالیات می‌پردازند، کمتر شود. همچنین مجلس در بودجه ۱۴۰۲ تمام کسانی که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند را از مالیات معاف کرد؛ بنابراین سامانه مودیان که طراحی شده و اتصال کارت‌خوان‌ها به این شبکه که گردش مالی را رصد و مالیات را اخذ می‌کند، به نحو مطلوبی پیش می‌رود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان از این موضوع دارد که فرارهای مالیاتی بیشتر از سوی تاجران و بعضاً شرکت‌هایی که در بحث صادرات و واردات به‌صورت کلان نقش داشتند، صورت می‌گرفت و در حوزه متخصصین و پزشکانی که درآمدهای چشمگیری داشتند، اصولاً مالیاتی پرداخت نمی‌شد.

پس از به‌کارگیری سامانه مودیان فرارهای مالیاتی کمتر شده است

سرمدی توضیح داد: این افراد ترفندهایی را به کار می‌گرفتند که در حساب‌هایشان گردش مالی قابل‌رصد نباشد که من فکر می‌کنم با این ساماندهی که صورت گرفت، این فرارهای مالیاتی کمتر و مالیات ستانی در کشور ساماندهی می‌شود.

 این مسئول با اشاره به تأثیر ساماندهی مالیات ستانی بر اهداف و برنامه‌های دولت، گفت: الان که دولت مالیات را خوب اخذ می‌کند و بر اساس گزارش مسئولین سازمان مالیاتی که عنوان کردند “باگذشت ماه‌ها از اجرایی‌شدن این قانون، درصد قابل‌توجهی مالیات اخذ می‌شود؛ بنابراین درآمد دولت باید خودش را در مصارفی که قرار بود این مالیات ستانی‌ها در آن مصارف هزینه شود، نشان دهد.

اجرای ناقص قوانین کارآمد

وی با اشاره به‌ضرورت پیوستن به سامانه مودیان بیان کرد: انتقادی که به دولت داریم این است که قوانین خوب و مترقی که در این مجلس مصوب شد، در اجرا با مشکل مواجه می‌شود؛ مثل مالیات بر خانه‌های خالی و در بحث اتصال به سامانه مودیان حتماً دولت باید سازوکار نظارتی و اجرایی دقیقی را طراحی کند تا بتواند این منافذ را ببندند؛ ما قانون مصوب کردیم و اگر الان عده‌ای از این منافذ استفاده و فرار مالیاتی دارند، وظیفه دولت است که جلوی آن را بگیرد و مجلس هم باید نظارت لازم را داشته باشد.

اجرای کامل سامانه مودیان محوری‌ترین راهکار کاهش فرار مالیاتی 

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و محوری‌ترین راهکار در زمینه کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در مبادلات اقتصادی کشور بحث سامانه مودیان مالیاتی و اجرای کامل آن است که در طول یک سال گذشته به‌صورت تدریجی، مودیان زیادی به آن پیوسته است و در جهت تسهیل اجرای سامانه مودیان نیز قوانین جدیدی اخیراً مجلس مصوب کرده است تا هر چه سریع‌تر بتوانیم به وضعیت ایدئال مالیاتی و اصلاح نظام مالیاتی برسیم.

انتهای خبر/

منبع: راه دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه