سندپژوه گیلانی:

کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» بسیار عجولانه و شتاب‌زده زیر چاپ رفته است

سندپژوه گیلانی با بیان اینکه کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» بسیار عجولانه و شتاب‌زده زیر چاپ رفته است، گفت: صاحب اثر ۳۴ ساله است و تاریخ خوانده اما مسئله‌ای که یک پژوهشگر تاریخی باید دقت کند، اشرافیت نسبت به برش تاریخی است که می‌خواهد نسبت به آن کار مطالعاتی کند.

کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» بسیار عجولانه و شتاب‌زده زیر چاپ رفته است

به گزارش هشت‌دی، علی امیری صبح امروز در نشست نظری بر کتاب انقلاب اسلامی در گیلان در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه این کتاب بسیار عجولانه و شتاب‌زده زیر چاپ رفته است، اظهار کرد: صاحب اثر ۳۴ ساله است و تاریخ خوانده اما مسئله‌ای که یک پژوهشگر تاریخی باید دقت کند، اشرافیت نسبت به برش تاریخی است که می‌خواهد نسبت به آن کار مطالعاتی کند.

وی در ادامه افزود: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دو دهه گذشته کتب خاصی را چاپ کرده است اما این کتاب قابل قبول نیست و برای آن شتابزدگی شده است.

این سند‌پژوه گیلانی با بیان اینکه طرح جلد از نظر مفهومی هیچ معیار منسجمی را در بیان منظور مؤلف ندارد، تصریح کرد: نصف کتاب سفید است و این برای یک کتاب تاریخی درست نیست.

امیری با بیان اینکه بیان کلیاتی از جغرافیای گیلان برای کتابی که قرار است تاریخ معاصر را روایت کند کافی است، ادامه داد: مؤلف در کتاب حتی به رودخانه‌های گیلان نیز اشاره کرده و بیان این نوع مطالب با سیاست حجیم‌کردن کتاب بوده و این منظور شکست خورده است.

سندپژوه گیلانی با اشاره به اینکه در کتاب اشاره بی‌هدفی به مشاهیر گیلان و حتی روزنامه‌های چاپ شده در آن دوران شده که لزومی نداشت، گفت: نهضت جنگل بسیار سطحی‌انگارانه رقم‌خورده و اینکه تاریخ نگارش و تدوین مرام‌نامه نهضت‌جنگل را نیمه‌اول سلطنت ناصرالدین شاه بیاوریم یک اشتباه فاحش است.

وی با بیان اینکه اگر مؤلف کمی بر تاریخ سیاسی گیلان مانور می‌داد بسیاری از اشتباهات تاریخی کتاب پیش نمی‌آمد، افزود: چاپخانه‌ای در رودسر اعلامیه‌های امام را چاپ می‌کرد و صاحب آن یک روحانی بود، اما مؤلف در کتاب خود اسمی از وی نبرده است.

امیری با اشاره به اینکه اغلاط تایپی و نگارشی کتاب زیاد است، تصریح کرد: نویسنده کتاب یک گیلانی است و وجود این اشتباهات تایپی قابل قبول نیست.

وی با انتقاد از نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در گیلان برای استفاده از منابع دست سوم و چهارم، بیان کرد: نویسنده به جای رجوع به منابع دست‌اول به کتاب زندگینامه مفاخر و مشاهیر گیلان رجوع کرده که کتاب معتبری نیست.

سندپژوه گیلانی در پایان خاطرنشان کرد: در این کتاب از شیخ جعفر شمس که از روحانیون شهیر لنگرود است و شناسنامه انقلاب در این شهرستان محسوب می‌شود اشاره‌ای نشده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه