رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان:

کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» انتظارات را برآورده نمی‌کند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» انتظارات را برآورده نمی‌کند، گفت: تقریباً بیشتر از ۷۰ درصد محتوای کتاب اخذ شده از کتاب انقلاب اسلامی به روایت ساواک است لذا کتابی که اسناد جدیدی رو نکند لزومی ندارد که از سوی اسناد ملی منتشر شود و در حد دوست‌داران انقلابیون گیلانی جفا شده است.

کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» انتظارات را برآورده نمی‌کند

به گزارش هشت‌دی، حسین بهمنش صبح امروز در نشست نظری بر کتاب «انقلاب اسلامی در گیلان» در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه کیفیت اسناد چاپ‌شده در این کتاب به شدت زیر سوال است، اظهار کرد: تقریباً هیچ سندی در کتاب قابل خواندن نیست و احتمالاً با موبایل از آن‌ها عکس گرفته شده و بسیار بی‌کیفیت و غیرخوانا و مخدوش است و این برای یک کتاب سندمحور نقطه ضعف محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت عکس‌های کتاب، افزود: عکس‌ها از نظر گرافیکی بسیار بی‌کیفیت است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه در ۲۶۰ صفحه اول این کتاب هیچ اشاره‌ای به انقلاب اسلامی که عنوان کتاب نیز هست نشده است، تصریح کرد: موضوعات مطرح شده در این صفحات می‌توانست در ۲۰ الی ۳۰ صفحه خلاصه شود.

بهمنش با اشاره به اینکه در مصاحبه با افراد تنها به یک سری مناطق اکتفا شده است، بیان کرد: نویسنده تنها با چند نفر محدود مصاحبه کرده است.

وی با بیان اینکه پس و پیش‌شدن تاریخ‌ها نیز مکرراً در کتاب مشاهده می‌شود، افزود: یکی از اشتباهات در کتاب‌نویسی، بولد کردن افراد بیش از حد واقعیت و درشت‌نمایی نقش یک شخص در یک برهه تاریخی و کوچک‌نمایی یکی از جفاهای تاریخی است.

این مسئول ادامه داد: مثلاً در این کتاب درباره شیخ حسن حجتی که یک واعظ بود صحبت شده اما به یاد ندارم که وی یکی از تاثیرگذاران انقلاب اسلامی در گیلان باشد درحالی‌که در کتاب انقلاب اسلامی در گیلان، نقش وی خیلی پررنگ شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان عنوان کرد: ذکر مکرر افراد عضو مجلس در دوره‌های مختلف نیز لزومی نداشت و صرفاً برای پر کردن صفحات نوشته شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مطالب بدون صحت‌سنجی منتشر شده و به منابع غیر صحت‌سنجی شده اکتفا شده است، افزود: با سایر اسناد مقایسه نشده است و بدون ارجاع، نتیجه‌گیری کرده است.

بهمنش با بیان اینکه این کتاب انتظارات را برآورده نمی‌کند، گفت: تقریباً بیشتر از ۷۰ درصد محتوای کتاب اخذ شده از کتاب انقلاب اسلامی به روایت ساواک است لذا کتابی که اسناد جدیدی رو نکند لزومی ندارد که از سوی اسناد ملی منتشر شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در پایان خاطرنشان کرد: کتاب چیز جدیدی ندارد و در حد گیلان نیست و در حد دوست‌داران انقلابیون گیلانی جفا شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه