مدیر تعاون روستایی گیلان خبر داد:

خرید تضمینی ۱۴۸۰ تن چای و ۲۷۱ تن گندم توسط تعاونی روستایی گیلان

مدیر تعاون روستایی استان گیلان گفت: امسال تاکنون بالغ بر یک هزار و ۴۸۰ تن چای به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال به صورت تضمینی و ۲۷۱ تن گندم به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال به صورت تضمینی – مباشرتی از کشاورزان استان خریداری شده‌است.

خرید تضمینی ۱۴۸۰ تن چای و ۲۷۱ تن گندم توسط تعاونی روستایی گیلان

به گزارش هشت‌دی کیوان حسن‌پور لسکوکلایه در گفتگو با خبرنگاران  اظهار کرد: خرید تضمینی – مباشرتی گندم از گندمکاران استان از سیزدهم خردادماه توسط مرکز خرید رستم آباد شهرستان رودبار آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان بعنوان یکی از مباشرین خرید تضمینی – مباشرتی در سال جاری از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان رودبار مستقر در مرکز رستم آباد زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات بازرگانی، اجرای طرح را برعهده دارد.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان با بیان اینکه افزون بر ۲۷۱ تن گندم به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال از گندمکاران استان خریداری شده است، خاطر نشان کرد: بیش از ۶ میلیارد ریال این مبلغ توسط شرکت غله به حساب گندمکاران واریز شده‌است.

وی عنوان کرد: خرید تضمینی – مباشرتی گندم در مرکز خرید دیلمان شهرستان سیاهکل نیز طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

حسن‌پور اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های شورای عالی اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم به همراه یارانه کاشت و سیاست تشویقی برای هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۵۰ هزار ریال و گندم دوروم ۱۵۸ هزار ریال است.

مدیر تعاون روستایی گیلان از کشاورزان خواست تا با اطمینان خاطر نسبت به برداشت و عرضه محصول گندم خود به مراکز خرید تضمینی اقدام کنند.

حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی گیلان به کشت گندم اختصاص دارد، شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر، املش، سیاهکل و رودبار از مهمترین مناطق کشت گندم و جو در گیلان است.

حدود هزار و ۴۸۰ تن برگ سبز چای درجه یک خریداری شد

مدیر تعاون روستایی گیلان همچنین در بحث خرید چای هم گفت: از ابتدای خرید برگ سبز چای یعنی از چهارم اردیبهشت‌ماه تاکنون حدود هزار و ۴۸۰ تن برگ سبز چای درجه یک از چایکاران گیلان توسط ۲ کارخانه چای‌سازی (کارخانه سپیدرود تحت اجاره اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور و کارخانه عدالت متعلق به شرکت تعاونی روستایی رحیم آباد رودسر) تحت اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان خریداری شده‌است.

تعاونی روستایی گیلان تاکنون ۱۴۸۰ تن چای و ۲۷۱ تن گندم را بصورت تضمینی خرید

وی ارزش این میزان برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران گیلان طی این مدت را بیش از ۱۹۳ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان بیش از ۱۴۴ میلیارد ریال در تعهد ۲ کارخانه چایسازی است که بخشی از آن در وجه سازمان چای کشور پرداخت و به حساب چایکاران گیلانی واریز شده‌است.

حسن‌پور لسکوکلایه خاطرنشان کرد: برای ارتقای کیفیت تولید کارخانجات یاد شده مبلغ ۱۰ تا ۲۵ هزار ریال تشویقی (بالاتر از نرخ مصوب) به ازای هرکیلوگرم برگ سبز به چایکارانی که محصول کیفی خود را به این ۲ کارخانه عرضه کرده‌اند، اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه با خریداری این میزان برگ سبز جای ۲۰۹ تن چای خشک تولید شده است، اضافه کرد: برای حفظ و توسعه زنجیره تولید چای از طریق ۲ تعاونی مولد این محصول (اتحادیه چایکاران شمال کشور و تعاونی روستایی عدالت بنکسر) آمادگی همکاری برای پذیرش سفارش و ارسال این محصول به استان‌های دیگر را داریم.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان خاطر نشان کرد: صادرات چای خشک یاد شده نیز به صورت قانونی در دست پیگیری است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه