بررسی میدانی کمبود نان در نانوایی‌های گیلان؛

تعطیلی نانوایی‌ها، کمبود خمیرمایه و دستانی که خالی به خانه برمی‌گردند

باتوجه‌به اهمیت و جایگاه نان در سفره‌های مردم، مطلوب است ضمن تشدید نظارت بر روند کار نانوایی‌های گیلان، برای معضل کمبود خمیرمایه و آرد که اصلی‌ترین دلیل کمبود نان است چاره‌اندیشی شود.

تعطیلی نانوایی‌ها، کمبود خمیرمایه و دستانی که خالی به خانه برمی‌گردند

به گزارش هشت‌دی اگر چه برنج یکی از پرمصرف‌ترین اقلام خوراکی مردم گیلان است و دانه‌های سفید و نرمی که به‌سختی و زحمت تهیه می‌شود تقریباً همه‌روزه بر سر سفره شمالی‌ها دیده می‌شود؛ اما بااین‌وجود، نان نیز قوت غالب مردم در کنار برنج محسوب می‌شود و هر خانواده روزانه یک یا دو وعده از آن استفاده می‌کند.

 باتوجه‌به فراوانی مصرف نان بین خانوارها، حفظ کیفیت و سلامت این محصول در کنار سهولت دسترسی و فراوانی متناسب با جمعیت هر منطقه، یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مشترک بین مردم و مسئولان است.

 این روزها گلایه‌های مردم گیلان در خصوص کمبود نان و کاهش ساعت کار برخی نانوایی‌ها بیش‌ازپیش شده است و با وجود وعده مسئولان مبنی بر پیگیری موضوع و اعلام اینکه کم‌کاری و پخت کمتر از ظرفیت، تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد، کار به جایی نبرده است.

 البته در کنار کاهش ساعت کار نانوایی‌ها و کمبود عرضه نان، بحث کاهش کیفیت نان چه از لحاظ طعم و چه از حیث سایز و اندازه نان نیز از دیگر گلایه‌های مردم است.

 سری به چند نانوایی در سطح شهر می‌زنیم تا وضعیت دسترسی مردم به یکی از پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین اقلام خوراکی را بررسی کنیم.

عدم نظارت بر کار نانوایان

 کاظم اسماعیل‌پور یکی از رشتوندانی است که پس از مراجعه به یکی از نانوایی‌های سطح شهر با عدم پخت و تمام‌شدن نان مواجه شده است. از وی درباره علت و سابقه این موضوع پرسیدم که علت اصلی را عدم نظارت بر کار نانوایان می‌داند و می‌گوید: وقتی نظارت قوی و درستی بر روند کار نباشد هر کسی طبق سلیقه شخصی کار می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه نانوایان از سهمیه کم آرد می‌گویند؛ اما از آن سو اعلام می‌شود که به هر نانوایی به‌اندازه نیاز آرد داده می‌شود افزود: تعزیرات موظف است به این موارد رسیدگی جدی کند؛ زیرا قضیه نان شوخی‌بردار نیست و باتوجه‌به گرانی برنج، قوت غالب مردم در این روزها نان است.

لزوم ورود جدی مسئولان برای حل معضل کمبود نان و تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی‌ها

 صفیه موسوی یکی دیگر از شهروندان است که از کمبود عرضه نان در برخی نانوایی‌ها شکایت دارد.

 وی با بیان اینکه جمعیت محله ما زیاد است و محدود بودن ساعت کار نانوایی باعث می‌شود که بخشی از مردم نتوانند نان موردنیاز خود را تأمین کنند تصریح کرد: امیدوارم مسئولان جدی‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

معضل کمبود خمیرمایه در نانوایی‌های گیلان؛ تنها نیمی از نیاز استان تأمین می‌شود

 یکی از مشکلات مربوط به کمبود نان در استان گیلان مربوط به خمیرمایه است به‌طوری‌که طبق اعلام معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، نانوایی‌های استان گیلان ماهانه به حدود ۹۰ تن خمیرمایه برای پخت نان نیاز دارند که طی سه ماه اخیر ۴۰ تن خمیرمایه ماهانه بین نانوایی‌های استان توزیع شده که این میزان تنها نیمی از نیاز استان را تأمین می‌کند.

تعطیلی قانونی نانوایی‌های در مسیر تردد گردشگران به روزهای غیرتعطیل تغییر یابد

 اسدالله عباسی استاندار گیلان چندی پیش در جلسه کارگروه آرد و نان استان با اشاره به روند اجرای طرح مدیریت هوشمند آرد و نان در گیلان گفت: هدف از اجرای طرح مدیریت هوشمند آرد و نان کاهش هدررفت مصارف آرد یارانه‌ای در کشور، توزیع عادلانه منابع موجود و نیز حذف محدودیت دسترسی به یارانه آرد و نان برای نانوایان است.

 وی با اشاره به عدم فعالیت برخی نانوایی‌ها در روزهای تعطیل به دلایلی از جمله کمبود آرد و یا تعطیلی قانونی در ماه بیان کرد: باتوجه‌به گردشگرپذیر بودن گیلان و افزایش تقاضا در برخی از ایام سال، باید تدابیری از سوی فرمانداران اتخاذ شود تا ضمن تأمین آرد لازم برای نانوایان، تعطیلی قانونی آن دسته از نانوایی‌ها که در مسیر تردد و اسکان گردشگران قرار دارند، به روزهای غیرتعطیل تغییر یابد.

 استاندار گیلان تقویت و تشدید گشت‌های نظارتی را اقدامی ضروری خواند و افزود: فرمانداران باید نتیجه رصد و پایش خود را به اطلاع مردم برسانند.

 استاندار گیلان با انتقاد از وضعیت کیفیت پخت نان در این استان، بیان کرد: گندم را با کلی تلاش وارد گیلان کرده و در اختیار نانوا قرار می‌دهیم؛ ولی متأسفانه کیفیت نان تعریف چندانی ندارد؛ ازاین‌رو تمامی فرمانداران باید نظارت خود بر این مسئله را افزایش دهند.

 باتوجه‌به اهمیت و جایگاه نان در سفره‌های مردم، مطلوب است ضمن تشدید نظارت بر روند کار نانوایی‌ها، برای معضل کمبود خمیرمایه و آرد که اصلی‌ترین دلیل کمبود نان است چاره‌اندیشی شود و اقداماتی نظیر قطع موقت صادرات خمیرمایه به خارج از کشور به‌منظور تأمین نیاز داخلی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه