«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت نان تصمیمی درست با اجرایی عجولانه!

 این‌طور که به نظر می‌رسد افزایش قیمت نان با توجه به گرانی‌ها و احتساب قیمت تمام‌ شده تولید نان امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما بحث بر سر نحوه اجرا است؛ زیرا مسئولان مروبوطه بدون اطلاع‌رسانی قبلی و بدون اینکه علت این افزایش قیمت را برای مردم توضیح دهند اقدام به این کار کرده‌اند.

افزایش قیمت نان تصمیمی درست با اجرایی عجولانه!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» قیمت انواع نان سنگک، بربری، لواش و تافتون از روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه در سراسر استان گیلان افزایش یافت. این افزایش ناگهانی قیمت بدون اطلاع‌رسانی قبلی بوده و همین امر موجب گله‌مندی مردم و حتی برخی نانوایان شده و از عدم اطلاع‌رسانی مسئولان مربوطه در این باره گلایه دارند.

 نان قوت غالب مردم و از اقلام پرمصرفی است که یک یا دو وعده و حتی بیشتر بر سر سفره مردم دیده می‌شود؛ لذا هرگونه تغییر نرخ در آن با واکنش‌های منفی روبه‌رو می‌شود مخصوصا اینکه این تغییر به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی بوده است.

تصمیمات ناگهانی موجب اعتراض مردم می‌شود

 یکی از نانوایان شهر رشت در گفتگو با خبرنگار «هشت‌دی»، با بیان اینکه تصمیم عجولانه و ناگهانی دولت درباره افزایش نرخ نان موجب اعتراض مردم شده است، اظهار کرد: مردم ما را مقصر این افزایش قیمت می‌دانند در حالی که نرخ‌ها به ما اعلام می‌شود.

 جهش یک‌شبه قیمت نان بدون اطلاع قبلی!

 وی افزود: با افزایش قیمت نان موافق هستم؛ زیرا با توجه به تورم و افزایش هزینه تولید نان، قیمت‌های قبلی برای نانوا به صرفه نبود؛ اما اشکال کار اینجاست که این تصمیم یک شبه اجرایی شده و مردم را نگران می‌کند.

 این نانوا با بیان اینکه دولت باید برای اجرای تصمیمات جدید خود مردم را در جریان قرار دهد و علت‌ را توضیح دهد، بیان کرد: اگر مردم بدانند که نانوا با قیمت پایین متضرر می‌شود به تصمیم دولت احترام می‌گذارند.

 تصمیم دولت برای افزایش قیمت نان درست است

 یکی دیگر از نانوایان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی، با اشاره به اینکه تصمیم دولت برای افزایش قیمت نان درست است گفت: نانوا نباید در این گرانی متضرر شود.

 وی خاطرنشان کرد: البته اینکه مردم ناگهانی و بدون اطلاع قبلی با افزایش قیمت نان مواجه می‌شوند درست نیست؛ چون باعث ایجاد وحشت و نگرانی بین مردم می‌شود.

هزینه تولید نان با توجه به قیمت قبلی به صرفه نبود

به نظر می‌رسد این تصمیم دولت در راستای رعایت حقوق نانوایی‌ها بوده چرا که هزینه تولید نان با توجه به قیمت قبلی به صرفه نبود و از طرفی دیگر نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد آرد در برخی شهرستان‌ها کمیاب شده و از این رو افزایش قیمت نان امری عادی است.

 اگر دولت به صورت هدفمند در مناطق محروم و شهرستان‌ها سهمیه آرد را اولویت‌بندی کند، هم مصرف نان مناسب می‌شود و هم اسراف نمی‌شود.

 شوراهای آرد و نان در استان‌ها این افزایش قیمت را مصوب کردند

احمد وحیدی وزیر کشور چندی پیش در جمع خبرنگاران بیان کرد: دولت قیمت آرد و نان را افزایش نداده است؛ بلکه حتی یارانه بیشتری هم به نانوایی‌ها می‌دهد. بعضی از استان‌ها در طول سال‌های گذشته با توجه به اینکه نرخ آرد پایین مانده بود مشکلاتی داشتند، در این استان‌ها برای متناسب‌سازی و حل مشکلات اقتصادی نانواها تصمیم گرفته شد که ۱۵، ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت نان افزایش یابد، شوراهای آرد و نان در استان‌ها این افزایش قیمت را مصوب کردند؛ آزادکردن یارانه نان فعلاً در دستور کار نیست.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز درباره گران‌شدن قیمت نان اضافه کرد: هزینه‌ها شامل خمیرمایه، خوراک کارگری و دستمزد و بیمه و برق و آب و مالیات می‌باشد؛ ولی طرح اجرا شده خوب بوده که اطلاع‌رسانی اندکی درباره آن صورت‌گرفته است.

 وی افزود: اثر آرد روی نان ۱۰ تا ۱۲ است و اگر آرد را رایگان به نانوا بدهند، تأثیری بر روی نرخ نان ندارد. از طرفی تورم هر سال ۱۴۰ درصد است و یارانه نانوا را صرفاً ۴۰ درصد تعیین کردند.

افزایش قیمت نان تصمیمی درست با اجرایی عجولانه

 این‌طور که به نظر می‌رسد افزایش قیمت نان با توجه به گرانی‌ها و احتساب قیمت تمام شده تولید نان امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما بحث بر سر نحوه اجرای این افزایش قیمت است؛ زیرا مسئولان مروبوطه بدون اطلاع‌رسانی قبلی و بدون اینکه علت این افزایش را برای مردم توضیح دهند اقدام به این کار کرده و موجب نگرانی برخی از مردم شده است. این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» برای مصاحبه با مسئولان مربوطه به نتیجه نرسید و مسئولان دغدغه‎‌ای برای پاسخگویی به این موضوع نداشتند.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه