در نشست مشترک استاندار گیلان و سفیر ایران در ژاپن مطرح شد؛

انتقال دانش و تجربیات ایران و ژاپن در حوزه صنعت چای

در نشست مشترک استاندار گیلان و سفیر ایران در ژاپن که با حضور شرکت‌های فعال صنعت چای ژاپن برگزار شد بر گسترش فضای توسعه همکاری‌های دو جانبه و تبادل دانش و تجربه در شکوفایی محصول راهبردی چای تأکید شد.

انتقال دانش و تجربیات ایران و ژاپن در حوزه صنعت چای

به گزارش هشت‌دی اسدالله عباسی استاندار گیلان در نشست مشترک با سفیر ایران در ژاپن که به‌صورت ارتباط تصویری برقرار شد، با بیان اینکه سابقه چای در استان به ۱۱۰ سال قبل بر می‌گردد، اظهار کرد: چای گیلان کاملاً سالم و ارگانیک است و به تحقیق آفتی در این محصول نداریم.

 وی افزود: نحوه تولید چای در گیلان با کشور ژاپن متفاوت است و بیش از ۸۰ درصد چای این استان در مناطق کوهپایه‌ای و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در نواحی جلگه‌ای تولید می‌شود.

 استاندار گیلان چای را از نوشیدنی‌های محبوب ایران و جهان دانست و گفت: گیلان در حوزه تولید و بسته‌بندی چای رتبه اول ایران را داراست و شهرستان لاهیجان نیز در این استان سال گذشته به‌عنوان پایتخت چای ایران ثبت جهانی شد.

 استاندار گیلان با بیان اینکه چای محصولی راهبردی استان است، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این محصول فوق‌العاده در گیلان و ایران، سازمانی با عنوان سازمان چای در کشور ایجاد شد که به مرکزیت گیلان و شهر لاهیجان فعالیت دارد.

 عباسی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ کارخانه چای برای فرآوری و بسته‌بندی این محصول خاطرنشان کرد: در حال حاضر انواع چای سفید، سبز، سیاه و یک‌بخشی هم چای هلند که تخمیر شده است، تولید می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه میانگین برداشت برگ سبز چای در ایران در هر هکتار، هفت‌تن است، اضافه کرد: برداشت برگ سبز چای در ایران در سه مرحله ” سه چین” از اردیبهشت تا اواخر مهرماه هر سال انجام می‌شود که تاکنون ۲ مرحله آن انجام شده است.

 استاندار گیلان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: باوجودآنکه میزان تولید چای در کشور در استان‌های گیلان و مازندران «تنها مناطق چای‌خیز» نسبت به مصرف سراسر کشور پایین است، اما سال گذشته بخشی از تولیدات را صادر شد و اکنون در تلاشیم با تنظیم میزان مصرف سرانه و افزایش تولید، واردات را کاهش دهیم.

 عباسی با اعلام آمادگی همکاری با کشور ژاپن در حوزه چای اظهار کرد: نمایندگانی از این کشور می‌توانند به‌منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید، فرآوری چای و بسته‌بندی و نشستی دراین‌ارتباط به گیلان سفر کنند.

 وی با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان “رشد تولید و مهار تورم “خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که بتوانیم از ابزارهایی برای افزایش میزان تولید از نظر کمیت و کیفیت چای استفاده کنیم.

 پیمان سعادت، سفیر ایران در ژاپن نیز در این نشست با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان برای حمایت جدی در راستای توسعه صنعت چای و دیگر محصولات راهبردی در بخش تولیدات استان، اظهار کرد: با توجه برگزاری جلسات مؤثر و استقبال شرکت‌های فعال در حوزه چای در ژاپن برای تبادل تجارب و توسعه روابط با ایران فضای توسعه همکاری‌های ۲ جانبه بسیار مطلوب است.

 وی با اشاره به اینکه این نشست با حضور مسئولان استان‌های گیلان، مازندران و خراسان شمالی به‌منظور توسعه همکاری‌ها برگزار شده، با دعوت از شرکت‌های فعال باتجربه و تخصص ژاپنی‌ها برای سفر به این استان‌ها از جمله گیلان، خواستار عملیاتی‌شدن موضوعات مطروحه با عنایت به جدیت و استقبال طرفین شد.

 سفیر ایران در ژاپن ابراز امیدواری کرد: در پی برپایی این جلسه علاوه بر توسعه و انتقال تجربه در فرآوری چای، موجبات توسعه صادرات این محصول از استان گیلان در بازارهای جهانی بیش‌ازپیش فراهم آید.

 در این نشست همچنین مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ و باسابقه کشور ژاپن در صنعت چای با تشریح فعالیت‌های این شرکت خواستار بازدید میدانی روند تولید محصول چای در استان گیلان شد که مورد استقبال استاندار گیلان برای توسعه روابط قرار گرفت.

 بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران در حال حاضر بالغ بر ۵۵ هزار چایکار در عرصه‌ای به وسعت باغ‌های چای دو استان در حدود ۲۵ هزار هکتار باغ فعالیت دارند.

 گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید. از برگ سبز چای تولید شده در سال بعد از عمل‌آوری در کارخانه‌های چای نزدیک به ۳۰ هزار تن چای خشک تولید می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه