مجتبی قنبردوست

پاندمی نسل NEET در فرانسه

اعتراضات و ناآرامی‌های فرانسه در روزهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد همان‌طور که در پاییز ۱۴۰۱ در اغتشاشات ایران گفته می‌شد؛ پدیده‌ای در کنش اجتماعی نسل جوان و نوجوان با عنوان NEET وجود دارد. اعتراضات فرانسه تفاوت‌های جدی با اعتراضات ایران در سال گذشته دارد.

پاندمی نسل NEET در فرانسه

هشت‌دی: اعتراضات و ناآرامی‌های فرانسه در روزهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد همان‌طور که در پاییز ۱۴۰۱ در اغتشاشات ایران گفته می‌شد؛ پدیده‌ای در کنش اجتماعی نسل جوان و نوجوان با عنوان NEET وجود دارد؛ ( Not Education, Employment,  Training ) افرادی که نه سواد کاملی دارند، نه شرایط سنی داشتن شغل و نه مهارت لازم برای ایجاد شغل؛ لذا به واسطه ورود فضای مجازی در همه جوانب زندگی آنان، نه تنها در ایران بلکه این پدیده شگرف مبتلابه همه جوامع غربی و شرقی در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و البته در بستر مشترک آموزشی و پرورشی ایدئولوژی لیبرالیسم و محصول مهم و بدیع فضای مجازی هستند.

همچنین آنها به‌مثابه سیاهی لشکر در نافرمانی و جنبش‌های اجتماعی نوین یا بی‌سر بوده و در آینده خواهند بود. تهی از تحلیل‌های سیاسی و امنیتی و دارای آگاهی‌های سطحی و کم‌عمق و البته با رگه‌هایی از خشونت برآمده از هیجان و زیست مجازی. اما با همه این اشتراکات، اعتراضات فرانسه تفاوت‌های جدی با اعتراضات ایران در سال گذشته دارد.

با این تفاوت که قدرت‌های دنیا موضع حقوق بشری در قتل عمدی یک نوجوان و برخوردهای سخت پلیس فرانسه با معترضان نمی‌گیرند.

گروه‌های مسلح معاند و تجزیه‌طلب در کنار مرزهای فرانسه با حمایت بین‌المللی سلاح و نیرو وارد نمی‌کنند.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مملو از جهت‌دهی، تهییج و آموزش خشونت نیست و از آن کودتای رسانه‌ای فتنه‌انگیز در ایران و رکورددار دروغ در تاریخ فضای مجازی، توییتری واینستاگرام خبری نیست.

سلبریتی‌ها وارد قضاوت و تحلیل مسائل پیچیده سیاسی و امنیتی نمی‌شوند و یا جرأت نمی‌کنند و به تحریک و تهییج نوجوانان دست نمی‌زنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه