مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

چاپ و نشر کتاب در گیلان طی دولت سیزدهم ۳۵ درصد رشد یافت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به رشد نزدیک به ۳۵ درصدی حوزه چاپ و نشر کتاب استان در دولت سیزدهم گفت: طی ۲ سال نخست دولت سیزدهم در مجموع ۲ هزار و ۲۸۵ عنوان کتاب در استان منتشر شد که این رقم در ۲ سال آخر دولت دوازدهم هزار و ۷۳۵ عنوان بود.

چاپ و نشر کتاب در گیلان طی دولت سیزدهم ۳۵ درصد رشد یافت

به گزارش هشت‌دی رضا ثقتی در جمع خبرنگاران بابیان اینکه در ۲ سال آخر دولت دوازدهم به طور متوسط سالانه ۸۶۵ عنوان کتاب منتشر شده است اظهار کرد: این تعداد در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۳۶ و سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۲۴۹ عنوان رسیده است.

وی ادامه داد: از مجموع هزار و ۲۴۹ عنوان کتاب منتشر شده در سال ۱۴۰۱؛ ۱۹۷عنوان در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان، یک هزار و ۱۷۴ عنوان کتاب‌های تالیفی، ۷۵ مورد هم کتاب‌های ترجمه شده، ۹۸۲ عنوان چاپ اول، ۲۶۷ عنوان کتاب‌های چاپ مجدد و ۱۷ عنوان هم کتاب‌های حوزه دین و ادبیات پایداری است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری از هشت سال دفاع مقدس و ارزش‌های آن با عنوان گنجی لایزال و تمام ناشدنی نام برده‌اند، افزود : هر گنجی نیاز به حفظ و حراست و پاسداری دارد و نویسندگان پایداری و تاریخ نگاران حوزه دفاع مقدس بهترین پاسبانان و صیانت کنندگان از این گنج لایزال هستند که دوران پایداری و وقایع بی‌بدیل جنگ را ثبت و ضبط نموده و به نسل حاضر منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در استان گیلان نویسندگان این حوزه بسیار زیاد هستند که برخی در سال‌های گذشته برنده جایزه سال دفاع مقدس شده‌اند.

ثقتی اضافه کرد: در حال حاضر ما در پیوند و ارتباط بین نسلی دچار بحران و مشکل جدی هستیم چنانکه زبان مشترکی بین ما و نسل نوجوان وجود ندارد و دایره لغات ما با نسل جوان متفاوت است.

وی تصریح کرد: نویسندگان ادبیات پایداری می‌توانند با استفاده از این ظرفیت و با قلم خود شور و نشاط ایجاد کرده و نوجوانان کشور را به این مقوله جذب کنند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: سازمان‌های بنیاد شهید، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، کنگره هشت هزار شهید و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی این حوزه عملکرد خوب و قابل دفاعی دارند باید تمرکز خود را در این حوزه بیشتر کنیم و از این سرمایه جاودانه و همیشگی که با نام دفاع مقدس از آن یاد می‌شود، پاسداری کنیم.

وی با اشاره به سابقه غنی گیلان در حوزه فرهنگی کشور گفت: در این راستا پس از وقفه‌ای پنج ساله از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه رویداد نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار می شود که در آن از ۲۰۰ ناشر برجسته کشور و ناشران استانی برای شرکت در آن دعوت شده است و زمینه و فرصتی برای انس و ارتباط بیشتر جامعه با کتاب است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه