همزمان با هفته جهاد کشاورزی انجام شد؛

تجلیل از ۷۱ تولیدکننده و تشکل پیشرو کشاورزی در گیلان+ فیلم

۷۱ تولیدکننده و تشکل پیشرو بخش کشاورزی گیلان همزمان با هفته جهاد کشاورزی طی مراسمی با حضور استاندار و مسئولان گیلانی تجلیل شدند.

تجلیل از ۷۱ تولیدکننده و تشکل پیشرو کشاورزی در گیلان+ فیلم

به گزارش هشت‌دی، اسدالله عباسی در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و تشکل‌های پیشرو بخش کشاورزی گیلان با اشاره به مزیت‌های کشاورزی استان و تولید محصولات راهبردی در این خطه اظهار کرد: برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان سختگیری می‌شود و اجازه نمی‌دهیم زمین‌های زراعی از بین بروند. باید برای حفظ بخش کشاورزی حداکثر تلاش‌ انجام شود و همه در این حوزه به وظایف خود عمل کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌های تولیدکنندگان بخش‌ کشاورزی آنان را فرماندهان عرصه تولید خواند و افزود: فعالان این بخش با تلاش‌های خود امنیت غذایی جامعه را تضمین می‌کنند.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت شناخت مزیت‌های نسبی استان تصریح کرد: ما با وجود آنکه در برخی محصولات قطب تولید کشور هستیم اما متاسفانه متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان پیش نرفته و عقب ماندیم درحالی‌که می‌توانستیم در این حوزه جهش کنیم.

عباسی مدیریت کارآمد در حوزه کشاورزی را مهم و ضروری خواند و اضافه کرد: اینکه اکنون توانسته‌اید در بخش‌های مختلف این حوزه زنجیره ارزش افزوده را ایجاد و به همان نسبت تولید و بهره‌وری افزایش یابد خود نشان از مدیریت در این حوزه است.

این مسئول با بیان اینکه در کنار تولید هر یک از محصولات کشاورزی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و بسته‌بندی محصول باید مورد توجه قرار گیرد و به جای خام فروشی ارزش افزوده، تولید شود، عنوان کرد: اهتمام به این مهم ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید، موجب ایجاد نشاط در تولید و تولیدکننده و سایر بخش‌های مرتبط می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم در ارتباط با ارائه تسهیلات به حوزه تولید بیان کرد: تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان متقاضی در بخش‌هایی اعم از کشاورزی به ویژه دانش‌بنیان‌ها در دستور کار است.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش مقرون به صرفه‌بودن و سرعت در کار را از مزیت‌های توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش نیروی کار در کشت و کار برنج باید از ماشین آلات مناسب استفاده شود.

شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی گیلان

وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای مدرن و دانش روز در حوزه کشاورزی هستیم، ادامه داد: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی گیلان اعم از کیوی و برنج از جمله اقدامات ضروری است که باید انجام شود.

عباسی در ادامه با اشاره به کاهش آب سد سپیدرود و بیان اینگه گیلان از سال گذشته شرایط سختی را در حوزه آب کشاورزی دارد، اضافه کرد: با تشکیل قرارگاه جهادی آب و تدوین تقویم زراعی سال گذشته مشکل کم‌آبی را با افزایش تولید برنج پشت‌سر گذاشتیم امسال نیز تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا کشاورزان دچار آسیب نشوند.

وی الگوی کشت را برای مدیریت آب و کشت دوم بعد از برداشت برنج مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: ترویج و توسعه کشت دوم در استان گیلان باید بیش از پیش انجام شود و بدین منظور فرهنگ سازی لازم در بین کشاورزان صورت گیرد.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به زراعت چوب و اقدامات موثر در این بخش در استان خاطرنشان کرد: قطع درختان و قاچاق چوب موجب نابودی جنگل‌ها می‌شود، چنانکه در گذشته این اتفاق افتاد و امروز این موضوع مدیریت می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه