تغییرات فرهنگی در پی مهاجرپذیری در روستاها؛

دهیاری یا بنگاه مشاور املاک؟ مسئله این است

موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی معضل امروز و دیروز نیست اما به نظر می‌رسد همراهی برخی دهیاران در مناطق روستایی با فروش اراضی کشاورزی رابطه مستقیمی دارد؛ این در حالی است که مهاجرپذیری در روستاها تغییرات فرهنگی و اجتماعی را نیز به‌دنبال خواهد داشت و البته کاهش زمین‎‌های زراعی بر اقتصاد کشاورزی نیز تاثیر منفی دارد.

دهیاری یا بنگاه مشاور املاک؟ مسئله این است

به گزارش هشت‌دی، گیلان استانی با تراکم جمعیتی بالا است.

گیلان با ۱۴۰۴۲ کیلومترمربع مساحت از کوچک‌ترین استان‌های کشور محسوب ‌می‌گردد. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در این مساحت کم ۲/۳ درصد از جمعیت کشور سکونت دارند‌. این موضوع یکی از دلایل ارزشمندی زمین به‌خصوص زمین‌هایی با کاربری مسکونی در گیلان است.

از دوره ۷۵-۱۳۸۵ موازنه‌ مهاجرتی استان گیلان مثبت شده است.

طی ۲۰ سال یعنی از سال ۷۵ تا ۹۵ الگوی مهاجرت گیلان به مهاجرپذیری تغییر یافته است و بیشترین تعداد مهاجران از استان‌های تهران، البرز، اردبیل، مازندران و قزوین به گیلان آمده‌اند؛ به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی، اوضاع  اقتصادی و سیاسی، موجب این تحرک شده باشد و این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ در استان گیلان را رقم زده است زیرا این موضوع منجر به تغییر کاربری‌ در سطح وسیعی از اراضی استان گیلان شده است.

 

 

افزایش تمایل کشاورزان برای‌ فروش زمین‌های کشاورزی به دلیل پایین‌تربودن قیمت این اراضی برای خریداران و هجوم غیربومی‌ها در دهه‌های اخیر را می توان از دلایل اصلی تغییر کاربری اراضی در استان گیلان نامید.

همچنین بالابودن هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت برای کشاورزان خرد و مهاجرت جوانان روستایی به شهرها در چند دهه گذشته، پایین بودن درآمد و…از جمله عواملی است که برخی از کشاورزان را به فروش زمین ترغیب ‌می‌کند.

این در حالی است که تغییر جمعیتی و مهاجرپذیری در روستاها تغییرات فرهنگی و اجتماعی را نیز به‌دنبال خواهد داشت و البته کاهش زمین‎‌های زراعی بر اقتصاد کشاورزی نیز تاثیر منفی دارد.

موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی معضل امروز و دیروز نیست و ریشه در چند دهه اخیر دارد به نظر می‌رسد با توجه به قوانینی که وجود دارد یکی از موضوعاتی که موانع قانونی را در برخورد با این معضل نادیده می‌گیرد همراهی برخی دهیاران در مناطق روستایی با فروش اراضی کشاورزی است.

این موضوعی است که همواره دغدغه‌مندان گیلانی به آن اشاره می‌کردند و استاندار گیلان در نشست روز گذشته خود به آن اشاره کرده است.

دهیار باید بین بنگاه‌داری و دهیاری یکی را انتخاب کند

اسدالله عباسی استاندار گیلان در جلسه شورای عالی مسکن، اظهار کرد: گاهی گزارش هایی دریافت می‌شود که برخی دهیاران در محل سکونت و خدمت خود امتیاز مشاور املاک دارند و  به موازات مسئولیت‌شان به خرید و فروش اراضی و مسکن می‌پردازند؛ این خلاف است و دهیار باید بین بنگاه‌داری و دهیاری یکی را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: انتظار دارم ‌برخی از نکات از جمله بحث اجاره مسکن، نظارت بر بنگاه‌ها و مشاوران املاک جدی گرفته شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه محدودیت اراضی برای ساخت مسکن در گیلان وجود دارد، افزود: محدودیت زمین برای ساخت مسکن در این استان امری غیر قابل کتمان است اما اقدامات خوبی در خصوص ساخت مسکن در مناطق دارای متقاضی زیاد انجام  شده است.

عباسی با تاکید بر استفاده بهینه از اراضی دارای کاربری مسکونی در گیلان گفت: اراضی بدون استفاده با کاربری مسکونی دارای متراژ بسیار زیاد باید در راستای نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گیرند  در غیر اینصورت باید در جهت خدمات عمومی، فضای سبز و از دارایی‌های طرح مولدسازی  استفاده شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
لنگرودی
ما بارها در موارد بسیار زیادی که در روستای لیلاکوه پیش آوردن کتبا شکایت کردیم به هر مقام شهرستان و استانی که فکرشو بکنید به ملاقات های عمومی هم رفتیم که برخورد بد و تحقیر امیز مسئولان شهر لنگرود و عدم توفیق در ملاقات با مسئولان استانی باعث شد ناامید بشیم در آخر پدر پیر منو تهدید کردن ولی کار درست رو کردیم و هرگز نترسیدم درسته فایده نداشت ولی خدا جای حق نشسته
علیرضا
در روستای علی بوزایه بخش لشت نشا دهیاری و مشاور املاک دقیقا در کنار هم قرار دارد و همکاری می کنند و تغییر کاربری های بسیاری در حال وقوع است اگر شما دستتان می رسد کاری برای روستای ما بکنید زمین های کشاورزی در حال تبدیل شدن به ویلا هستند
ناشناس
از یک طرف ما برای ساخت خونه و دردسرهای مستاجری خواستیم در روستا خونه بسازیم اما کاربری ندادن مجبور شدیم ارزونتر به بنگاه بفروشیم تا یه خونه رهن کنیم توی شهر ،ما که تو روستا خونه نداشتیم که بمونیم و کشاورزی و دامداری کنیم،از یک طرف دیگه نمیشه تو روستا دامداری کرد چون دزدی ها زیاد شده و امکان شکایت وجود نداره چون اصلا پیگیری نمیشه
در حاشیه