معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور در انزلی:

کارگاه تخم نوغان در بندرانزلی راه‌اندازی می‌شود

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور از تولید یک میلیون اصله نهال توت در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۹ هزار و ۸۰۰ جعبه تخم نوغان تولید شد که امسال برنامه داریم ۳۰ هزار تخم نوغان تولید و همچنین در بندرانزلی کارگاه تخم نوغان را راه‌اندازی نماییم.

کارگاه تخم نوغان در بندرانزلی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش هشت‌دی، مجید فرزانه شامگاه چهارشنبه در گردهمایی احیای صنعت نوغان و پرورش کرم ابریشم که در محل سابق اداره نوغان بندرانزلی جهت حمایت از مشاغل خانگی برگزار شد، با اشاره به اینکه درحال حاضر در ۱۱ استان کشور نهال توت تولید می‌شود و امسال قرارداد پرورش یک میلیون اصله از این نهال با منابع طبیعی منعقد شده است، اظهار کرد: مرکز توسعه نوغانداری کشور اقدام بزرگی در حوزه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی انجام داده است و آن تولید نهال توت تحت عنوان توسعه زیرساخت‌های نوغانداری طی چند سال بود که توزیع نهال توت را به طور میانگین از حدود ۲۰۰ هزار اصله در سال ۹۰ به حدود ۶۰۰ هزار اصله نهال توت در سال گذشته افزایش داد.

وی در ادامه افزود: بندرانزلی یکی از شهرستان‌هایی است که قدمت بالایی در صنعت نوغانداری دارد اما این صنعت روبه فراموشی می‌رود. گیلان در حوزه نوغانداری فراز و نشیب زیادی داشت که عمده‌ترین آنها کاهش تعرفه‌های ابریشم از ۲۰۰ درصد به پنج درصد بود. مرکز توسعه نوغانداری کشور در سال ۱۳۷۹، ۲۳۰ هزار جعبه تخم نوغان توزیع و افزون بر ۵۰۵ هزار و ۲۰۰ تن پیله تولید می‌کرد که بخشی از این تولیدات صادر می‌شد.

نخ‌های وارداتی قابل مقایسه با نخ‌های باکیفیت شرکت صنایع ابریشم گیلان نیست

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: پیله‌های نامرغوب و عدم نیازسنجی در این حوزه موجب شد نخ و پیله را وارد کنیم و باعث شد قیمت پیله و نخ ایران کاهش یابد این درحالی بود که نخ‌های وارد شده قابل مقایسه با نخ‌های تولید شده در شرکت صنایع ابریشم گیلان نبود.

این مقام مسئول یادآوری کرد: دولت از سال ۹۷ با حمایت از تولید ابریشم حدود ۹۷۰ تن پیله تولید و ۲۵ هزار ۷۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع می‌کرد که با افزایش هرساله این مقدار سال گذشته توانست ۴۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع و هزار و ۷۲۱ تن پیله تر تولید کند. در گذشته در ۲۲ استان کشور پرورش کرم ابریشم انجام می‌شد اما اکنون در کلیه ۳۱ استان کشور پیله ابریشم پرورش داده می‌شود.

کارگاه تخم نوغان در بندرانزلی راه‌اندازی می‌شود

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد برکت خبر داد و گفت: در حوزه نوغانداری برای زیرساخت‌های نوغانداری، سالن‌های پرورش کرم ابریشم، کارگاه‌های ابریشم کشی خانگی و احداث توتستان با هماهنگی انجام شده از سوی بنیاد برکت تسهیلاتی پرداخت خواهد شد.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۹ هزار و ۸۰۰ جعبه تخم نوغان تولید شد که امسال برنامه داریم ۳۰ هزار تخم نوغان تولید و در بندرانزلی کارگاه تخم نوغان را راه‌اندازی کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه