مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان:

ثبت ملی ۱۱ اثر تاریخی نوغانداری گیلان در دست انجام است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه ثبت ملی ۱۱ اثر تاریخی نوغانداری از رودسر تا صومعه‌سرا در دست انجام است، گفت: باید موزه ابریشم چندوجهی گردشگری و تولیدی را تا قبل از سال ۱۴۱۰ در بندرانزلی ایجاد کنیم.

ثبت ملی ۱۱ اثر تاریخی نوغانداری گیلان در دست انجام است

به گزارش هشت‌دی، ولی جهانی شامگاه چهارشنبه در گردهمایی احیای صنعت نوغان و پرورش کرم ابریشم که با حضور معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور در محل سابق اداره نوغان بندرانزلی جهت حمایت از مشاغل خانگی برگزار شد، اظهار کرد: ما اشیاء خوبی در بخش نوغانداری با قدمت ۱۵۰ ساله داریم که در اختیار شرکت سپیدرود است و اموال فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود باید بتوانیم موزه ابریشم چندوجهی گردشگری و تولیدی را با اختصاص ردیف اعتباری برای ابریشم گیلان تا قبل از سال ۱۴۱۰ در بندرانزلی ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: پرونده ابریشم ایران در سال ۱۴۰۱ همراه هفت کشور ثبت جهانی شد و رویکرد میراث فرهنگی در این رابطه براساس تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز نوغانداری کشور انجام داده، ثبت ملی ۱۱ اثر تاریخی نوغانداری از رودسر تا صومعه‌سرا در دست انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: بهترین مجموعه‌ای که به ثبت ملی رسیده است اداره نوغان شهرستان بندرانزلی است که کمتر به مرمت نیاز دارد.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس نیز در این گردهمایی عنوان کرد: اداره سابق نوغان انزلی که یک بنای میراثی است و به عنوان تاریخ شهر و استان نگهداری می‌شود که باید وارد مدار کار شود چون در این صورت نگهداری از این مجموعه آسان‌تر خواهد شد و مردم می‌توانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

احمد دنیامالی در ادامه خواستار ایجاد توتستان در ۴.۵ هکتار از اراضی خزر ویلای بندرانزلی شد و افزود: ایجاد این نهالستان می‌تواند به عنوان یک کار جنبی درنظر گرفته شود و به اشتغال منطقه کمک کند.

این مسئول خواستار راه‌اندازی مجموعه اداره نوغان انزلی شد و خاطرنشان کرد: انتظار دارم این مجموعه با تمام توانمندی‌هایی که وجود دارد راه‌اندازی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه