امام جمعه آستارا در گفتگو با هشت‌دی:

کارگران رزمندگان جهاد‌ اقتصادی در جریان تولید و توسعه هستند

امام جمعه آستارا با بیان اینکه کارگران به عنوان رزمندگان جهاد‌ اقتصادی در جریان تولید و توسعه زیرساخت‌های‌ اقتصادی نقش اساسی و مهم دارند، گفت: در حقیقت این کارگران هستند که برنامه‌های اقتصادی و تولیدی کشور را عملیاتی می‌کنند و در پیشبرد اهداف مهم و کلان کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

کارگران رزمندگان جهاد‌ اقتصادی در جریان تولید و توسعه هستند

حجت‌الاسلام محمد‌ جواد باقری در گفت و گو با هشت‌دی، با اشاره به جایگاه کار و کارگر در دین‌ اسلام، اظهار کرد: تأمین معیشت و زندگی‌ مادی در کنار توجه به عبادت و معنویت از جمله نیازهای‌ اساسی انسان و همیشه مورد توجه ادیان به ویژه دین‌ مبین‌ اسلام بوده است.

وی به موارد مهم کسب‌روزی مشروع در دین‌ اسلام اشاره کرد و گفت: توصیه به داد‌ و‌ ستد و نهی از ربا به منظور ترویج کار و تلاش و جلوگیری از درآمدهای کاذب می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت جایگاه کار و تلاش در دین‌ اسلام باشد، بخش عمده‌ای از فقه‌اسلامی مربوط به احکام معاملات است و تنوع قراردادهای موجود، خود بیانگر اهمیت کار و فعالیت‌ اقتصادی در دین‌ اسلام است.

امام جمعه آستارا افزود: از طرفی توصیه‌های مختلف بزرگان‌ دین از جمله پیامبر اکرم (ص) و ائمه‌اطهار (ع) به تلاش، کوشش و کسب روزی‌ حلال و سیره عملی آنان در راستای کار و تجارت، خود بیانگر اهمیت این موضوع است.

حجت‌الاسلام باقری، تصریح کرد: با استناد بر آیات دوم و سوم سوره طلاق، تعدادی از مسلمانان دست از کار و تلاش کشیدند و مشغول عبادت شدند، وقتی پیامبر اکرم(ص) با تعطیلی کسب و کار توسط این افراد مواجه شدند علت خواستند آنها گفتند: ما تقوا پیشه کرده و عبادت می‌کنیم تا خداوند هم روزی ما را بفرستد حضرت محمد(ص) به آنها فرمودند: خداوند دعای کسی را که کار و تلاش نمی‌کند را مستجاب نخواهد کرد، هدف آن حضرت با بیان این آیه این بود که هر چند تقوا و عبادت سبب جلب روزی است، ولی کسب‌روزی حقیقی فقط با کار و تلاش درست و صحیح انجام خواهد شد.

وی با اشاره به وجه‌تمایز مکاتب‌ اسلامی با سایر مکاتب در راستای احترام به حقوق کارگر، بیان کرد: در سال‌های اخیر به‌ خصوص در دهه‌های‌ گذشته با توجه به توسعه صنایع و اهمیت نقش نیروی‌انسانی در راستای گردش چرخ‌ اقتصاد، مکاتب مختلف اقتصادی و سیاسی جهت بهره‌بردن از ظرفیت نیروی‌ انسانی جامعه، حقوق مختلفی برای کارگران تعریف کرده و شعارهای گوناگونی را مطرح کرده‌اند اما در عمل جز استثمار و بهره‌وری از کارگران نتیجه دیگری نداشته و فقط تا زمان تامین منافع از توان و ظرفیت کارگران استفاده می‌نمودند و در شرایط سخت اقتصادی، بدون لحاظ کردن حق و حقوق کارگران، آنها را از کار بیکار کرده و منافع خود را ترجیح می‌دادند.

وی ادامه داد: در مکتب‌ اسلام، جایگاه کارگر با مجاهد و رزمنده در راه خدا، برابر و حتی توصیه شده است که دستمزد و اجرت او را بلافاصله بعد از اتمام کار و بدون تأخیر با تعبیر زیبای قبل از خشک شدن عرق پیشانی پرداخت کنند و در انجام کار بر او سخت نگیرند و بیش از طاقت او کاری به تحمیل نکنند.

امام‌ جمعه آستارا با بیان اینکه اسلام مکتب اخلاق است و علاوه بر اهمیت به مسائل عبادی و مادی، رعایت اصول اخلاقی را شرط کمال انسان می‌داند اذعان کرد: کارگر یا کارفرما بودن در مکتب اسلام، دلیل برتری افراد در جامعه نیست و تنها معیار ارزش انسانها در پیشگاه خداوند عالم، میزان ایمان و عمل به دستورات‌دینی است به همین جهت چیزی به نام طبقات‌اجتماعی و تبعیض در مکتب‌اسلام وجود ندارد.

حجت‌الاسلام باقری به نقش تعیین‌کننده قشر کارگر در راستای تحقق انقلاب‌ اسلامی اشاره کرد و گفت: جمع بسیاری از مبارزانی که بر علیه ظلم و استبداد طاغوت‌ شاهنشاهی قیام کردند کارگرانی بودند که در پیروزی انقلاب‌اسلامی نقش به‌سزایی داشتند. بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی و در دوران جنگ‌تحمیلی نیز کارگران دوشادوش اقشارمختلف مردم در صحنه دفاع‌مقدس همواره حضور‌فعال داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیز در شرایطی که به بیان رهبر‌ معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، اقتصاد و معیشت مسأله اول کشور است و ما در یک جنگ نابرابر اقتصادی قرار داریم، کارگران به عنوان رزمندگان جهاد‌ اقتصادی در جریان تولید و توسعه زیرساخت‌های‌ اقتصادی نقش اساسی و مهم دارند، در حقیقت این کارگران هستند که برنامه‌های اقتصادی و تولیدی کشور را عملیاتی می‌کنند و در پیشبرد اهداف مهم و کلان کشور نقش‌آفرینی می‌کنند لذا هر خدمتی به قشر زحمتکش کارگر و بهبود اوضاع معیشت آنان در نهایت منجر به بهبود اوضاع کشور می‌گردد.

امام جمعه آستارا با بیان اینکه کارگران به عنوان رزمندگان جهاد‌ اقتصادی در جریان تولید و توسعه زیرساخت‌های‌ اقتصادی نقش اساسی و مهم دارند، گفت: در حقیقت این کارگران هستند که برنامه‌های اقتصادی و تولیدی کشور را عملیاتی می‌کنند و در پیشبرد اهداف مهم و کلان کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه