کارشناس چای در گفتگو با هشت‌دی:

افرادی با امتیاز واردات چای خارجی در مقابله با چای ایرانی فعالیت می‌کنند

کارشناس چای، گفت: افرادی با امتیاز واردات چای خارجی در تضاد با منافع استانی در جهت ارتقا و توسعه این محصول بومی، در حال فعالیت هستند؛ این در حالی است که با قیمت‌گذاری مناسب می‌توان در جهت توسعه و کیفی‌سازی این محصول گام برداشت.

افرادی با امتیاز واردات چای خارجی در مقابله با چای ایرانی فعالیت می‌کنند

مهدی نصیری‌راد در گفتگو با هشت‌دی با اشاره با ابعاد مختلف صنعت چای، اظهار کرد: چایکاران پر‌تلاش و زحمتکش در راس این صنعت با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند و از طرفی کارخانجات و افراد شاغل در این فضا که نسل در نسل در حال فعالیت هستند، سازمان چای به عنوان مجری بهره‌برداری و سیاست‌گذاری در این حوزه از عوامل موثر بر عملکرد این صنعت است.

وی به تفاوت قیمت در خرید برگ سبز چای درجه یک و دو از سوی دولت توسط سازمان چای اشاره کرد و گفت: مبلغ خرید برگ سبز چای درجه یک امسال از کارخانجات حدود ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و درجه دوم حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است این در حالی است که در راستای ارتقای کیفیت، در قیمت‌گذاری این محصول باید تجدیدنظر صورت بگیرد.

راهکارهای ارتقای کیفی چای

این کارشناس چای با اشاره به راهکارهای ارتقای کیفی چای، تصریح کرد: زمانی شاهد ارتقای کیفیت چای خواهیم بود که سودآوری کافی برای کشاورزان داشته باشد لذا با قیمت‌گذاری مناسب به صورت خودجوش، چایکاران ترغیب و میزان برگ سبزی که‌ وارد کارخانه می‌شود افزایش و از این طریق سودآوری حاصل می‌شود.

فعالیت عمده کارخانجات چای گیلان با روش‌های متداول سنتی

نصیری‌راد با اشاره به عدم به‌روزرسانی و به کارگیری فناوری جدید در این صنعت، بیان کرد: متاسفانه عمده کارخانجات چای در سطح استان به‌روز نیستند و کماکان با روش‌های متداول سنتی در حال فعالیت هستند اما ناگفته نماند که کارخانجاتی مانند کارخانه چای فومنات با سرمایه‌گذاری مناسب نیز وجود دارند که به صورت کیفی فعالیت می‌کنند.

وی به معضل مافیای چای در این حوزه اشاره کرد و گفت: افرادی با امتیاز واردات چای خارجی در تضاد با منافع استانی در جهت ارتقا و توسعه این محصول بومی، در حال فعالیت هستند این در حالی است که با قیمت‌گذاری مناسب می‌توان در جهت توسعه و کیفی‌سازی این محصول گام برداشت.

چای ایرانی عاری از هرگونه کود شیمیایی

این کارشناس چای ادامه داد: در سطح دنیا تنها کشوری هستیم که محصول چای آن جز تولیدات ارگانیک عاری از هرگونه کود شیمیایی، اسانس، عطر و رنگ‌مصنوعی محسوب می‌شود که با وجود سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری صحیح می‌توان از آن بهره‌گیری کرد.

نصیری‌راد با بیان اینکه این محصول در بخش صنعت هنوز به آن جایگاه موردنظر در راستای کیفی‌سازی دست نیافته است، اظهار کرد: در بخش مدیریتی، فقط با ریسک‌پذیری می‌توان با بهره‌گیری از ابداعات و نوآوری‌ها از سود عمده در این حوزه برخوردار شویم این در حالی است که هنوز در بخش صنعت چای از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کنند.

وی به ارائه راهکارهای موجود در راستای بهبودی و توسعه صنعت چای پرداخت و گفت: ترویج کشاورزی و چایکاری در راستای ترغیب نسل آینده به این پیشه و فعالیت، بازنگری در قیمت‌گذاری برگ سبز چای درجه یک و دو، آموزش اصول صحیح کاشت و داشت و برداشت به کشاورزان و انتقال آموزه‌ها و فناوری‌جدید در راستای، تجهیز و به‌روزرسانی کارخانجات و صنایع‌تبدیلی و برگزاری
دوره های آموزشی برای کارشناسان و بازاریابی و تبلیغات در راستای سودآوری و توسعه این صنعت موثر خواهد بود.

نقش رسانه در ترویج استفاده از چای ایرانی ارگانیک

این کارشناس چای در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه با تغییر ذائقه بسیاری از مردم در استفاده از چای داخلی مواجه هستیم و اکثراً از چای‌خارجی با اسانس و رنگ غیرطبیعی استفاده می‌کنند در حالی که از طریق رسانه با فرهنگ‌سازی صحیح در معرفی هرچه بیشتر محصولات بومی می‌توان اقدام کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه