مطالبه مجمع بسیجیان گیلان از مسئولان قوای سه‌گانه؛

حل ریشه‌ای مسأله تورم مستلزم اقدامات اساسی است

مجمع بسیجیان استان گیلان طی بیانیه‌ای افزایش متوسط ۳۰ درصدی قیمت خودرو که افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات را به دنبال داشته مغایر شعار سال دانست و از مسئولان قوا خواستار حل مشکل تورم با همدلی و جدیت هرچه تمام‌تر شد.

حل ریشه‌ای مسأله تورم مستلزم اقدامات اساسی است

به گزارش هشت‌دی، مجمع بسیجیان استان گیلان بیانیه‌ای درخصوص گرانی قیمت خودرو و مسکن منتشر کرد و افزایش متوسط ۳۰ درصدی قیمت خودرو که افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات را به دنبال داشته مغایر شعار سال دانست. این مجمع قوای مجریه، مقننه و قضائیه و همه‌ دست‌اندرکاران عرصه اقتصادی را برای حل فوری مشکل تورم با همدلی و جدیت هرچه تمام‌تر فرا خواند و از آن‌ها خواست برای حل ریشه‌ای مسأله تورم اقداماتی اساسی به عمل آورند تا فشار معیشتی و گرانی بی‌رحمانه در زمینه خودرو و مسکن و … ، بیش از این خاطر مردم شریف را نیازارد.

متن بیانیه بدین شرح است؛

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ

بیانیه مجمع بسیجیان استان گیلان در مورد گرانی قیمت خودرو و مسکن

(امام خمینی(ره):
ای کسانی که گران‌فروشی و احتکار می‌کنید، انصاف نیست با این ملت مستضعف اینطور کنید.

(امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)):
لازمه رشد اقتصادی ثبات قیمت‌ها و مهار تورم است. باید مسئولان آن را علاج کنند

درحالی‌که ما در جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم، نظام اجرایی ما از فقدان اقدامات متناسب با اقتصاد مقاومتی و نبود اتاق جنگ منسجم و مبتنی بر اندیشه بومی (اسلامی ایرانی) رنج می‌برد. علی‌رغم هشدارهای دلسوزانه اساتید و محققان اقتصاد اسلامی نسبت به پیامدهای شوک‌های ارزی، متأسفانه در سال گذشته تورم شدید ناشی از مسائل مختلف، ازجمله تفکر تصمیم‌سازی، ضعف تدبیر و سیاست‌های ارزی و پولی، قیمت خودرو، مسکن، اقلام خوراکی و زندگی، به‌ویژه برای طبقات محروم و ضعیف را سخت کرد؛ به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی فرمودند: «در قضیه اقتصاد نیز تلخی‌ها و شیرینی‌هایی بود، تلخی‌ها عمدتاً مربوط به تورم و گرانی بخصوص گرانی قیمت مواد خوراکی و لوازم اصلی زندگی است که افزایش زیادی پیدا کرده‌اند و بیشترین فشار آن به دهک‌های پایین جامعه وارد می‌آید».

در این بین، اقدامات بهنگام دولت در حذف ارز ترجیحی و جابجایی رئیس بانک مرکزی، ایجاد بازارهای بورس دلار و خودرو، افزایش روابط همه‌جانبه با چین و روسیه در شرایط تحریمی با وجود بحران جهانی قیمت مواد غذایی در پی جنگ اکراین، هرچند سبب توقف افزایش شدید قیمت‌ها گردید اما، آن را نمی‌توان برنامه اصلاحات اقتصادی نامید.

همه اینها در حالی است که غده سرطانی اقتصاد ایران در طی سالها، دلالی بوده که موجب کاهش تولید، افزایش قشر سرمایه‌دار از طریق دلالی و رانت، خروج سرمایه‌های خرد و کلان از چرخه تولید و در نتیجه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و فقیر شدن قشر متوسط به‌همراه افزایش فاصله طبقاتی گردیده است.

از سویی دیگر ورود سرمایه‌های خرد و کلان به بازار ارز سبب ایجاد دومینوی افزایش نرخ ارز- تورم در کشور شده و کشور را در معرض خطر بروز تورم افسار گسیخته قرار داده است.

رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی در بیانات خود در جمع مسئولین نظام فرمودند: در زمینه مسائل اقتصادی، ما شرکت‌های بزرگی داریم که مال دولت است؛ سرمایه‌اش متعلّق به دولت است، درآمدش هم مال دولت است؛ رابطه‌ی دولت با این‌ها بایستی تنظیم بشود؛ رابطه‌ی دولت با این شرکت‌ها باید تنظیم بشود. بعضی از مدیران خوب و فعّال در این شرکت‌ها هستند که باید این‌ها تأیید بشوند، حمایت بشوند … این باید مشخّص بشود؛ یعنی فلان شرکت بزرگ … که قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، [یعنی] همین قیمت‌های جعلی دلار که از طرف دشمن هدایت می‌شود، تطبیق می‌کند؛ چرا؟ چرا شما به دلار حاکمیّت می‌دهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت می‌کنید؟

مجمع بسیجیان استان گیلان، افزایش متوسط ۳۰ درصدی قیمت خودرو که افزایش سایر کالاها و خدمات را به دنبال داشته را مغایر شعار سال دانسته و فرمایشات مقام عظمای ولایت را در رابطه با عنوان شعار سال « مهار تورم و رشد تولید» به‌طور جدی مطالبه کرده و قوای مجریه، مقننه و قضائیه و همه‌ دست‌اندرکاران عرصه اقتصادی را برای حل فوری مشکل تورم با همدلی و جدیت هرچه تمام‌تر فرا می‌خواند و از آن‌ها می‌خواهد برای حل ریشه‌ای مسأله تورم اقداماتی اساسی به عمل آورند تا فشار معیشتی و گرانی بی‌رحمانه در زمینه خودرو و مسکن و … ، بیش از این خاطر مردم شریف را نیازارد. ان‌شاءالله.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه