پای چای گیلانی به ۲۷ کشور جهان باز شد

بر اساس آمارهای گمرک، در سال ۱۴۰۱، چای ایرانی به ۲۷ کشور دنیا صادر شده است. با توجه به رشد ۵۲ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ۱۴۰۲، انتظار می‌‎رود که امسال نیز این روند رو به رشد ادامه یابد.

پای چای گیلانی به ۲۷ کشور جهان باز شد

به گزارش هشت‌دی؛سال‌ها بود مشکل چای سنواتی و اشغال انبارها یکی از معضلات اساسی بخش کشاورزی بود تا حدی که متولیان امر در سال‌های گذشته، برای حل این مشکل جلسات متعددی برگزار می‌کردند تا از خاک خوردن این محصول در انبارها جلوگیری کرده و بار هزینه انبارداری را از روی دوش دولت بردارند.

یک روز تصمیم گرفته می‌شد که این چای تبدیل به کمپوست شود و روز دیگر هم فرآوری و صادرات آن در دستور کار قرار می‌گرفت. اما حالا با تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی، چای ایرانی به بازارهای جهانی راه‌یافته است.

بر اساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران دریازده ماهه سال گذشته ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع چای ایرانی به ارزش ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به دیگر کشورها صادرشده است. این در حالی است که تنها ۲۴ هزار و ۳۸۳ تن چای در سال ۱۴۰۰ به ارزش ۲۵ میلیون و ۴۵۷ هزار دلار به دیگر کشورها صادرشده بود.

این آمار، نشان‌دهنده رشد ۱۶ میلیون دلاری صادرات به لحاظ ارزشی و ۹ هزار تنی به لحاظ وزنی بوده است. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت صادرات چای دریازده ماهه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۲ درصد و به لحاظ وزنی ۳۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

آذربایجان، اردن، ازبکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، اوکراین، آلبانی، آلمان، بحرین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، سوئیس، سوئد، عراق، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، هلند و هندوستان ۲۷ مقصد چای ایرانی دریازده ماهه سال گذشته بوده‌اند.

ابلاغ نرخ خرید تضمینی چای به چای‌کاران

طی چند روز گذشته شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به استناد مفاد قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، نرخ جدید خرید تضمینی برگ سبز چای را برای سال ۱۴۰۲ تصویب کرد که این مصوبه با امضای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ‌شده است.

بر اساس نظر شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ تضمینی خرید برگ سبز چای درجه‌یک برای سال زراعی ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افزایش ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت برگ سبز چای درجه ۲ هم امسال با ۶۲ درصد افزایش به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

بر اساس مفاد ابلاغیه قیمت تضمینی برگ سبز چای، قدرالسهم کارخانجات چای بابت بهای برگ سبز چای معادل ۷۵ درصد قیمت خرید تضمینی تعیین می‌شود و معادل ۵ درصد از بهای برگ سبز چای از محل ظرفیت‌های قانون بودجه سالانه بابت افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور اختصاص می‌یابد ضمن آنکه از سال ۱۴۰۲ هرساله ۵ درصد از قدرالسهم دولت کاسته خواهد شد.

با توجه به رشد نرخ خرید تضمینی و افزایش بارندگی‌ها در استان‌های شمالی خصوصاً استان‌های تولیدکننده چای یعنی گیلان و بخش‌هایی از مازندران، به نظر می‌رسد در سال جاری نیز تولید چای افزایش یابد.

چای ایرانی به‌صرفه‌تر از وارداتی

ایران با تولید حدود ۳۰ هزار تن چای در رتبه دوازدهم تولید چای در جهان قرارگرفته است، بااین‌حال، کارشناسان معتقدند چای ایرانی ویژگی‌های منحصربه‌فردی ازجمله عدم آلودگی ازنظر بیماری‌ها و آفات را دارد و محصول تولیدشده عاری از سم‌پاشی بوده به همین دلیل هیچ‌گونه باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین در آن وجود ندارد.

باوجود منحصربه‌فرد بودن خصوصیات چای ایرانی متأسفانه ناگزیر به واردات چای هستیم. ازآنجاکه مصرف سرانه سالانه چای برای هر ایرانی حدود یک کیلوگرم است و میزان موردنیاز چای برای مصرف داخلی به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن می‌رسد، با توجه به حجم تولید داخل، واردات را اجتناب‌ناپذیر است اما باید گفت که خرید چای ایرانی برای مردم به‌صرفه‌تر است، زیرا بر اساس اطلاعات موجود، قیمت هر کیلوگرم چای خارجی در بازار ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و چای تولید داخل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه