سراوان زیباترین مرداب شمال ایران

مهمترین و تماشایی‌ترین جاذبه گردشگری موجود در پارک جنگلی سراوان مردابی خاص و متفاوت به نام مرداب سراوان است. دلیل خاص بودن این مرداب به رنگ سبز آن بر می گردد.

سراوان زیباترین مرداب شمال ایران

به گزارش هشت‌دی،در میان جاذبه‌های گردشگری گیلان یک نام هست که قابل قیاس با سایر نام‌ها نیست: پارک جنگلی سراوان. این جنگل وسیع و زیبا نه تنها محبوب‌ترین منطقه جنگلی حومه رشت بلکه یکی از محبوب‌ترین و توریستی‌ترین جنگل های کل  گیلان به شمار می رود.

پارک جنگلی سراوان همه ساله و به خصوص در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مملو از گردشگر است و مسافران از اقصی نقاط ایران خود را به این منطقه جنگلی می رسانند تا شاهد یکی از بهشتی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال کشور باشند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این جاذبه طبیعی و بررسی جنبه‌های مختلف آن بپردازیم. ابتدا باید متذکر شویم که در ایران دو منطقه با نام سراوان وجود دارد. اولی شهری مرزی در استان سیستان و بلوچستان است و دومی دهستانی جنگلی در استان گیلان. طبیعتا پارک جنگلی سراوان نیز در منطقه دوم قرار گرفته است.

دهستان سراوان در بخش سنگر شهرستان رشت و در فاصله‌ای نزدیک به ۱۷هفده کیلومتری با شهر رشت واقع شده است. این دهستان علاوه بر پارک جنگلی سراوان هفت روستای زیبا را نیز در درون خود جای داده است. این روستاها عبارتند از: روستای سراوان، روستای قاضیان، روستای جوکلبندان، روستای موشنگا، روستای کچا، روستای امامزاده هاشم و روستای گلسرک. پارک جنگلی سراوان منطقه حاشیه سه روستا از این هفت روستا را در بر گرفته است. این سه روستا روستاهای کچا، سراوان و جوکلبندان می باشند.

پارک جنگلی سراوان پر آوازه‌ترین و در عین حال پربازدیدترین جاذبه گردشگری شهرستان رشت و استان گیلان می باشد. طبیعت بکر، آب و هوای خنک و دلپذیر و چشم اندازهای زیبا اصلی ترین عوامل محبوبیت این پارک جنگلی هستند. علاوه بر اینها باید به مرداب زیبای موجود در دل این جنگل و همچنین پوشش گیاهی غنی آن نیز اشاره کرد. پوشش گیاهی پارک جنگلی سراوان متشکل از درختانی نظیر ممرز، توسکا، انجیلی، بلوط، کاج تدا، سرو نقره ای، بیدمشک، کاج سیلوستریس، زربین، بید، آلوچه جنگلی، سفید پت و… می باشد.

بنابراین می توان گفت که یکی از متنوع ترین پوشش های گیاهی در میان جنگل های گیلان متعلق به همین پارک جنگلی است. در خصوص پوشش جانوری این جنگل نیز باید گفت که در سراوان خبری از حیوانات وحشی نیست. تنها حیواناتی نظیر راسو، لاک پشت، خرگوش، سنجاب، قورباغه و… در کنار پرندگانی همچون دارکوب، قرقاول، کبک و جغد جنگلی در این منطقه به چشم می خورند.

مهمترین و تماشایی‌ترین جاذبه گردشگری موجود در پارک جنگلی سراوان مردابی خاص و متفاوت به نام مرداب سراوان است. دلیل خاص بودن این مرداب به رنگ سبز آن بر می گردد. وقتی برای نخستین بار با مرداب سراوان روبرو می شوید شاید آن را با یک چمنزار سبز اشتباه بگیرید. تمامی سطح این مرداب جنگلی با نوعی خزه به رنگ سبز روشن پوشیده شده است. این ظاهر ویژه مرداب سراوان را بدل به یکی از زیباترین مرداب های شمال ایران ساخته است.

این خزه‌های زیبا اگرچه از لحاظ چشم‌اندازی موجب افزایش محبوبیت پارک جنگلی سراوان شده اند اما از حیث تاثیر بر اکوسیستم مرداب به هیچ وجه عناصری مفید به شمار نمی روند. این خزه ها که در شاخه انواعی از آفت‌های گیاهی طبقه بندی می شوند مانع از رسیدن اکسیژن کافی به آب مرداب می شوند. به همین دلیل است که در درون مرداب سراوان ماهی های خیلی کمی وجود دارند. این تعداد کم به مرور در حال کمتر شدن نیز هست.

این را نیز لازم است متذکر شویم که ورود به پارک جنگلی سراوان برای گردشگران با هزینه اندکی همراه است. در قسمت ورودی این پارک جنگلی از هر خودرو سی هزار تومان دریافت می شود. البته تفریحات گوناگونی نیز در درون پارک در دسترس هستند که برای بهره مندی از آنها نیز لازم است مبالغی را پرداخت کنید. از جمله این تفریحات می توان به قایق گردی روی مرداب سراوان، زمین بازی پینت بال و همچنین موتور چهار چرخ اشاره نمود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه