به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی؛

تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه‌های عمومی گیلان و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی امضا شد

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان به اشتراکات و ظرفیت‌های دو مجموعه کتابخانه‌های عمومی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی بیشتر این دو مجموعه برای تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری در این حوزه مهم و اثربخش می‌باشد.

تفاهم‌نامه همکاری کتابخانه‌های عمومی گیلان و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی امضا شد

به گزارش هشت‌دی مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان با حضور یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و حجت‌الاسلام‌ مجتبی پور یوسفی، دبیر این جبهه در گیلان به میزبانی کتابخانه عمومی خاتم‌الانبیا (ص) رشت برگزار شد.

یاسر تقوی در این مراسم که به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های دو مجموعه برای پیشبرد اهداف فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی صورت پذیرفت، اظهار کرد: با اشاره به وجود ۸۵ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۱۶ باب کتابخانه عمومی مشارکتی و ۱ باب کتابخانه عمومی مستقل در گیلان به ظرفیت عظیم پراکندگی این مجموعه در شهرها، روستاها و بخش‌ها، آن را فرصتی مناسب برای توسعه متوازن فرهنگی به‌ویژه در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

 وی به اشتراکات و ظرفیت‌های دو مجموعه کتابخانه‌های عمومی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان نیز اشاره کرد و افزود: هم‌افزایی بیشتر این دو مجموعه برای تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری در این حوزه مهم و اثربخش می‌باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بیان کرد: با افتتاح کتابخانه مرکزی شهر رشت و تمرکز بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در این مجموعه شاهد استقبال چشمگیر مشتاقان کتاب و کتابخوانی باشیم و از ظرفیت‌های عظیم دستگاه‌های فرهنگی برای پویایی هرچه بیشتر کتابخانه‌ها بهره ببریم.

تقوی تبدیل فرهنگ و کتاب و کتابخوانی به گفتمان غالب در جامعه را از ویژگی‌های انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دستگاه‌های مختلف همکاری و اجرایی عنوان کرد و گفت: همه تلاش ما واردکردن مردم به بحث ترویج فرهنگ مطالعه طبق منویات مقام معظم رهبری است و در این مسیر اقدامات خلاقانه‌ای را با کمک خود مردم و گروه‌های مردم‌نهاد آغاز کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در عمر ۴۴ساله انقلاب شاهد هستیم هرجا به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه شده، منافع حاصل از آن متوجه جامعه و حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی شده است.

وی اسلام را پرچمدار کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه امروز اندکی شاهد بی‌مهری به کتاب و کتابخوانی هستیم و اثرگذاری این عنصر را به‌خوبی تبیین نکردیم، اما سعی می‌کنیم با برگزاری محافل ادبی، فعالیت‌های فرهنگی متنوع عموم مردم را به موضوع کتاب علاقه‌مند کنیم.

حجت‌الاسلام‌ مجتبی پور‌یوسفی نیز در این مراسم با اظهار خرسندی از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را خود مردم و مجموعه‌های فرهنگی پویایی چون کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی مسائل راهبردی برای درمان بسیاری از مشکلات امروز جامعه است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان اضافه کرد: مطالعه و کتابخوانی در عین سادگی امری سخت بوده و افرادی که مطالعه می‌کنند از فرهیختگان جامعه هستند که می‌بایست تکریم شده و از افکار ایشان بهره برد.

حجت‌الاسلام‌ پور‌یوسفی کتاب را محور جمع‌کننده افراد و افکار دانست و گفت: در صورت توجه بیش‌ازپیش به آن می‌تواند به‌عنوان رفع‌کننده گره بسیاری از معضلات عدیده جامعه امروز ما بکار برده شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و ترسیم افق‌های چشم‌انداز برای اتصال حلقه‌های کتابخوانی دانش‌آموزی، دانشجویی و ایجاد انگیزش موفقیت‌های بیشتری را به دست آورد.

وی عدم درک عمقی از مطالب توسط نوجوانان و جوانان را یکی از آفت‌های مهم عدم صحیح توسط ایشان عنوان کرد و گفت: امروز با گسترش فضای مجازی و انتشار اطلاعات سطحی این موضوع به‌عنوان چالش خطرآفرین تبدیل شده که رسالت جامعه فرهنگی و نخبگان کشور را دشوارتر از گذشته کرده است.

وی ریزش و شبهه‌آفرینی در برخی از برهه‌های حساس تاریخی را ناشی از ارتفاع اندک عقلی دانست و گفت: کتاب و کتابخوانی منجر به ارتفاع عقلی و روشن‌شدن افکار و اندیشه می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه