بارگیری فقط ۷۰ کشتی ظرف ۱۰ ماه؛

بندر آستارا امکان افزایش حمل بار به روسیه را دارد + فیلم

طبق آمار از فروردین ماه تا دی‌ماه سال جاری فقط ۷۰ کشتی به بندر آستارا آمده که از این تعداد ۵۴ کشتی به جمهوری آذربایجان و ۱۴ کشتی به قزاقزستان رفته و تنها دو کشتی به روسیه رفته است؛ این در حالی است که اکنون مقصد اکثر کامیون‌هایی که در گمرک آستارا معطل مانده‌اند، روسیه است.

بندر آستارا امکان افزایش حمل بار به روسیه را دارد + فیلم

به گزارش هشت‌دی، بنادر قلب تپنده توسعه اقتصادی کشور هستند و نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی دارند.

از این رو بنادر حاشیه دریای خزر در شمال کشور می‌توانند ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش مناسبت‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه داشته باشند اما متأسفانه از این ظرفیت به اندازه کافی استفاده نشده‌ است این در حالی است که جنگ اوکراین و روسیه و انسداد کریدورهایی که با روسیه در ارتباط بودند، می‌توانست فرصت اقتصادی مناسبی برای افزایش ترانزیت و تقویت مسیرهای ترانزیتی ایران به ویژه کریدور شمال-جنوب باشد.

اما در این بین از ظرفیت‌های بندر آستارا به خوبی استفاده نشده است. بندر آستارا امکان رشد حمل بار به روسیه را دارد و ترافیک کامیون‌های ترانزیتی در این شهر که در روزهای اخیر بسیار رسانه‌ای نیز شده است را می‌توان به بندر منتقل کرد که نقش موثری در اقتصاد دریا دارد.

تاجران یکی از دلایل عدم استقبال از بندر آستارا را ورود و خروج کشتی‌‌های حمل بار در یک بازه طولانی‌تر می‌دانند و می‌گویند به طور مثال کشتی که از قزاقزستان هر سه هفته یک بار می‌آید و تاجران ترجیح می‌دهند کامیون‌هایشان دو هفته در گمرک معطل بماند اما از این مسیر استفاده نکنند.

این در حالی است که شرکت خصوصی که در بندر آستارا فعالیت می‌کند اعلام کرده در صورت استقبال تاجران ظرفیت بندر را افزایش می‌دهد.

بارگیری ۷۰ کشتی در بندر آستارا ظرف ۱۰ ماه گذشته

طبق آمار از فروردین ماه تا دی‌ماه سال جاری در کل فقط ۷۰ کشتی به بندر آستارا آمده که از این تعداد ۵۴ کشتی متعلق به آذربایجان بوده، ۱۴ کشتی به قزاقزستان رفته و تنها دو کشتی به روسیه رفته است این در حالی است که اکنون مقصد اکثر کامیون‌هایی که در گمرک آستارا معطل مانده‌اند، روسیه است.

 

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: در حال حاضر در بندر آستارا کمتر از ٨٠٠ هزار تن ظرفیت استفاده می‌شود در حالی که این بندر توان و گنجایش بیش از سه میلیون تن ظرفیت دارد و امکانات رسیدن به ظرفیت در این بندر وجود دارد.

وی افزود: بنادر آستارا و انزلی با حداقل ظرفیت موجود در حال فعالیت هستند.

مرحبا با اشاره به اصلی ترین مشکل بندر آستارا که موضوع عدم لای‌روبی این بندر در یک دهه گذشته بوده، گفت: بندر آستارا حدود ١٣ سال گذشته راه‌اندازی شد، در آن زمان با یک شرکت برای لایروبی این بندر در مدت زمان شش ماه قراردادی به ارزش حدود ٢٠ میلیارد تومان به انعقاد رسید.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شرکت یک لایروب قدیمی وارد بندر آستارا کرد که جز مدت کوتاه در تمام این سال‌ها خراب و در گوشه‌ای از بندر رها بوده است و در ادوار مختلف یک لایروبی متعلق به سازمان به طور موقت و در مدت زمان یک الی دو هفته در بندر کار کرده تا صرفاً بندر آستارا تعطیل نشود و دوباره کار رها شده است‌؛ به همین دلیل چندین بار بندر آستارا به مرز تعطیلی رسید.

وی تأکید کرد: وضعیتی در بندر آستارا پیش آمده که گاهی اوقات کشتی‌ها مجبور هستند نصف ظرفیت بار پذیرش کنند تا بتوانند از کانال خارج شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه