هنگام عبور از کانال بندر آستارا به سمت دریای خزر؛

یک کشتی تجاری در بندر آستارا به گل نشست

یک کشتی تجاری که پس از بارگیری در بندر آستارا به مقصد بندر هوسان باکو در حال حرکت بود، هنگام عبور از کانال بندر آستارا به سمت دریای خزر، به گِل نشست.

یک کشتی تجاری در بندر آستارا به گل نشست

به گزارش هشت‌دی یک کشتی تجاری که به مقصد بندر هوسان باکو در حال حرکت بود، هنگام عبور از کانال بندر آستارا به سمت دریای خزر به گِل نشست.

 این کشتی تجاری ۲۵۰۰ تنی پس از بارگیری در بندر آستارا راهی بندر هوسان باکو در جمهوری آذربایجان بود که امروز جمعه ۲۶ آبان‌ماه در کانال بندر آستارا به گِل نشست. کشتی فوق حامل محموله مواد پتروشیمی است و تلاش‌ها برای نجات این کشتی ادامه دارد و در همین رابطه استفاده از یدک‌کش اعزامی از بندر انزلی برای شناور کردن مجدد این کشتی تجاری و ادامه مسیر آن به سمت بندر هوسان باکو در دستور کار قرار گرفته است.

 در حال حاضر هیچ خطری این کشتی تجاری را تهدید نمی‌کند، اما در صورت طوفانی شدن دریا، امکان کج و غرق‌شدن کشتی بیش از پیش احساس می‌شود که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

وجود عمق و بستر لازم در هر بندر از الزامات زیربنایی برای پهلوگیری کشتی‌ها است و متأسفانه عدم اجرای کامل عملیات لایروبی حوضچه بندر آستارا که از تعهدات رسمی سازمان بنادر و دریانوردی کشور است، موجب ابهامات و سؤالاتی برای دریانوردان و کشتیرانان شده و واکنش‌ها و انتقادات مردم و مسئولان ارشد شهرستان مرزی بندر آستارا را به همراه داشته است.

 با وجود نگرانی‌های ناشی از تغییر مسیر کشتی‌های بزرگ از بندر آستارا به علت مشکل عمق بندرگاه، ترانزیت دریایی در آن ادامه دارد و اگر معضل لایروبی برطرف شود، بندر آستارا رشد چشمگیری در دادوستد بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

 مانع‌زدایی از لایروبی بندر آستارا به عزم راسخ و حرکت جهادی مدیران امر بستگی دارد تا این خواسته بر حق مردم و مسئولان شهرستان آستارا محقق شود.

 مجتمع بندری آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل‌ونقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه