لزوم گسترش فرهنگ نماز در اماکن عمومی و ادارات دولتی آستارا

امام جمعه آستارا با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ نماز در اماکن عمومی و ادارات دولتی گفت: باید جنبه رحمانی اسلام، مهربانی و بخشندگی خداوند را بیشتر و بهتر در جامعه و به ویژه نسل جدید بشناسانیم تا راحت‌تر بتوانیم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گام برداریم.

لزوم گسترش فرهنگ نماز در اماکن عمومی و ادارات دولتی آستارا

به گزارش ۸دی، امام جمعه آستارا امروز در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز شهرستان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: وقتی قدرت به دست افرادی بیافتد که در پی ایجاد حکومت دینی هستند، در وهله نخست نماز را در جامعه برپا می‌دارند، سپس پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر را را زنده می‌کنند. بر این اساس وقتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی چنین فرصت و نعمتی ایجاد شده که همواره آرزوی انبیا (ص)، اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) بوده است، همه ما نسبت به اجرای این مسائل وظیفه داریم.

وی با تاکید بر گسترش فرهنگ نماز در اماکن عمومی و به ویژه اداره‌های دولتی افزود: باید برای این فریضه برنامه‌ریزی و امکاناتی فراهم شود تا کارمندان و مراجعان بتوانند نماز را سر وقت در اماکن عمومی و دولتی اقامه کنند. اکثر نقاط و اماکن عمومی در این زمینه شرایط مساعدی ندارند و به ویژه در مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی و پمپ بنزین‌ها بدترین، کثیف‌ترین و تاریک‌ترین جاها را به نمازخانه اختصاص می‌دهند و از این رو در مسافرت برای افراد خیلی سخت است که مکان مناسبی برای اقامه نماز پیدا کنند.

حجت‌الاسلام محمدجواد باقری ارومی عنوان کرد: افراد مقید ممکن است خودشان زیرانداز یا جانمازی همراه داشته باشند اما سایرین به دلیل پیدا نکردن جای مناسبی نمازشان قضا می‌شود، چرا که در مواردی از نمازخانه‌ها استفاده چندگانه‌ای می‌شود، از آن برای انباری و استراحتگاه هم استفاده می‌کنند و از این رو نمازخانه‌ها شکل و ظاهر مناسبی ندارند.

خطیب گیلانی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ۱۵ ماده‌ای ستاد اقامه نماز کشور تاکید کرد: این شرایط شایسته نیست و به ویژه در اداره‌هایی که مزین به نام جمهوری اسلامی ایران هستند، باید امکانات مناسبی برای اقامه نماز در نظر گرفته شود.

امام‌جمعه آستارا ضمن یادآوری آثار فردی و اجتماعی اقامه نماز از جمله جلوگیری از بروز منکرات گفت: پیش‌تر ستاد اقامه نماز آستارا غیرفعال بود که رئیس اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، حجت‌الاسلام رضازاده به عنوان دبیر ستاد اقامه نماز در ادارات آستارا معرفی شد تا پس از فرآیندهای اداری در این زمینه وارد عمل شود و وضعیت در اداره‌ها، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها بهتر شود.

وی با بیان اینکه ظاهر مناسب نمازخانه‌ها و مسجدها می‌تواند در جذب افراد اثرگذار باشد، ادامه داد: در حالی که عده‌ای امر به معروف و نهی از منکر را بحث حجاب و برخورد قهری با پدیده بی‌حجابی تصور می‌کنند، این مقوله دامنه وسیعی دارد و می‌تواند در حوزه‌های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد و موثر واقع شود. باید در بحث امر به معروف و نهی از منکر تجربیات سال‌های گذشته را نیز ارزیابی کنیم تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف بدون اینکه به رنجش کسی منجر شود، بتوانیم آن را در جامعه گسترش دهیم.

این مسئول بیان کرد: وقتی جوانان برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی ترغیب یا با ایجاد سالن‌های ورزشی امکانی برای ورزش جوانان فراهم می‌شود، همچنین توجه به مدیریت مصرف انرژی و ارتقای سطح سواد رسانه‌ای با گسترش فضای مجازی و خودداری از ارسال مطالب بدون منبع موثق در شبکه‌های اجتماعی به دیگران از جمله مصداق‌های امر به معروف است.

حجت‌الاسلام باقری ارومی با اشاره به معرفی حجت‌الاسلام عبادیان به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آستارا به مرکز استان خاطرنشان کرد: باید جنبه رحمانی اسلام، مهربانی و بخشندگی خداوند را بیشتر و بهتر در جامعه و به ویژه نسل جدید بشناسانیم تا راحت‌تر بتوانیم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گام برداریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه