روز جهانی چای| آشنایی با تاریخچه این نوشیدنی پرطرفدار در ایران

 بخش بزرگی از شمال ایران برای کشت چای مناسب است. به ویژه در استان گیلان در دامنه های البرز، مناطق وسیعی زیر کشت چای است و این منطقه بخش بزرگی از نیاز ایران به چای را پوشش می دهد و هزاران نفر در صنعت چای ایرانی مشغول به کار هستند. 

روز جهانی چای| آشنایی با تاریخچه این نوشیدنی پرطرفدار در ایران

به گزارش ۸دی، چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و رایج در بسیاری از کشورها است که معمولاً با ریختن آب داغ یا در حال جوش بر روی برگ‌های عمل آورده شده یک گیاه مصرف می شود و فواید زیادی دارد؛ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۴ آذر ۱۴۰۰ روز جهانی چای است.

چای دومین نوشیدنی معروف و محبوب در سراسر دنیا پس از آب است چای از تغییراتی که در مراحل مختلف روی برگ گیاه آن انجام می‌شود به‌وجود می‌آید؛ این نوشیدنی به دلیل مقداری کافئین، محرکی بسیار ملایم است.

چای تا قرن هفدهم راه خود را به ایران پیدا نکرد، زمانی که به یک کالای لوکس گران قیمت تبدیل شد. تلاش قاجار برای کاشت چای در ایران ناموفق بود تا اینکه حاج محمد میرزا معروف به کاشف السلطنه به عنوان کنسولگری ایران به هند فرستاده شد. او رازهای کاشت چای را آموخت و با حدود ۴۰۰۰ بوته چای به لاهیجان رفت و کشت آن را در لاهیجان آغاز کرد.

آقا محمدخان قاجار کاشف السلطنه و مشهور به چای کار که با نام «پدر چای ایران» شناخته می‌شود، نخستین کسی بود که کشت چای را در ایران رواج داد.

 بخش بزرگی از شمال ایران برای کشت چای مناسب است. به ویژه در استان گیلان در دامنه های البرز، مناطق وسیعی زیر کشت چای است و این منطقه بخش بزرگی از نیاز ایران به چای را پوشش می دهد و هزاران نفر در صنعت چای ایرانی مشغول به کار هستند.

ایرانیان یکی از بالاترین میزان مصرف سرانه چای در جهان را دارند و از قدیم الایام در هر خیابان یک چایخانه (چایخانه) وجود دارد. چایخانه‌ها هنوز یک مکان اجتماعی مهم هستند که در آن نسل‌های قدیمی با دوستان خود برای گفتگو با یک فنجان چای ایرانی دور هم جمع می‌شوند.

تاریخچه فرهنگ چای در ایران از اواخر قرن پانزدهم آغاز شد. قبل از آن قهوه نوشیدنی اصلی در ایران بود. با این حال، اکثر کشورهای تولید کننده قهوه دور از ایران قرار داشتند که حمل و نقل را بسیار دشوار می کرد. با یک کشور عمده تولیدکننده چای، چین، که در مسیر تجاری نزدیک، “جاده ابریشم” قرار داشت و حمل و نقل چای بسیار آسان تر بود. این یکی از دلایل اصلی محبوب شدن چای در ایران بود. در نتیجه، تقاضا برای چای افزایش یافت و نیاز بود که چای بیشتری وارد شود تا با مصرف ایران مطابقت داشته باشد.

برای اولین بار در ایران بزرگداشت روز جهانی چای در آذرماه سال ۹۴ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

انواع چای

چای سیاه: این نوع چای، به‌طور کامل اکسیده شده است و رنگ آن مایل به قرمز تا مایل به قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره است. چای سیاه، بیشترین نوع چای مصرفی در غرب و نقاطی از شرق جهان به شمار می‌رود. در هر فنجان از چای سیاه، حدود ۴۰ تا ۶۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. کشور چین دو گروه بزرگ از چای سیاه را تولید می‌کند یکی چای شمال چین و دیگری چای سیاه ایالت «یونان» چین.

چای سفید: چای سفید از گلبرگ‌های تازه گیاه چای تولید می‌شود. چای سفید در نور طبیعی آفتاب خشک شده و اکسیده نمی‌شوند. کم‌ترین میزان کافئین در چای سفید موجود است و اگر برای اولین بار چای سفید را بنوشید، تقریباً احساسی بی‌مزه و شبیه به آب وجود دارد ولی بعد از مدتی در دهان و نفستان احساس یک مزه‌ی شیرین ملایم خواهید کرد.

چای سبز: رنگ آن سبز تیره و طعم آن نسبت به چای سیاه ملایم‌تر است. چای سبز، کافئین کمی دارد و ایجاد عصبانیت یا بی خوابی نمی‌کند، تصفیه‌کننده و مفرح است. چای سبز چینی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلی‌گرم کافئین در هر فنجان دارد.

چای گیاهی یا دم نوش: گاه آنچه به عنوان چای گیاهی یا دم نوش خوانده می‌شود معمولاً فاقد کافئین است و از انواع گیاهان تشکیل شده است که نوشیدنی‌های محبوب مردم در نقاط مختلف جهان را تشکیل می‌دهد و بیش‌تر به خاطر خواص درمانی و سلامتی نوشیده می‌شود. شکوفه‌ها، ساقه‌ها و ریشه‌های گیاهان مختلف مانند زنجبیل و چوب دارچین از این جمله هستند.

شعارها و نقل قول ها برای روز جهانی چای

• چای خود را آهسته و محترمانه بنوشید، گویی که چای محوری است که زمین جهان روی آن می چرخد ​​- به آرامی، یکنواخت، بدون سرعت به سوی آینده

•اگر سردت باشد، چای تو را گرم می کند، اگر بیش از حد گرم باشی، تو را خنک می کند، اگر افسرده باشی، تو را شاد می کند، اگر هیجان زده باشی، آرامت می کند.

• روز جهانی چای به معنای نوشیدن یک فنجان چای برای بازگشت به حالت عادی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه