نویسنده و مترجم گیلانی در گفتگو با ۸دی:

جهاد تبیین با سخنرانی یک طرفه محقق نخواهد شد/ بعضی اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی براندازانه است!

نویسنده و مترجم گیلانی گفت: جهاد تبیین با سخنرانی یک طرف و به صورت متکلم وحده برای قشر جوان و نوجوان دانش آموز محقق نخواهد شد.

جهاد تبیین با سخنرانی یک طرفه محقق نخواهد شد/ بعضی اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی براندازانه است!

“میثم گوهرپور قلعه رودخانی”، نویسنده و مترجم در گفتگو با هشت دی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی یک‌ نظام تجدید نظر طلب در حوزه سیاست و روابط بین الملل شناخته می‌شود اظهار کرد: بر اساس شعارهایی که این نظام با خودش به ارمغان آورده است و به حوزه سیاست بین الملل تزریق کرد یقنا دشمنی خاصی با استکبار جهانی بر اساس تعارض منافع پیدا کرد.‌

وی با بیان اینکه این تعارض منافع در همه ی عرصه‌های مختلف خود را نشان داد افزود: به همین علت است که بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷، مردم ایران جنگ تحمیلی، تلاش برای کودتا و‌ ترورهای دانشمندان و اندیشمندان خود مواجه شدند.‌

این نویسنده و مترجم با بیان اینکه با استناد به این مَثل که کار دشمن دشمنی کردن است و ریشه اصلی اغتشاشات اخیر به همین دشمنی استکبار جهانی با ملت ایران بر می‌گردد افزود: اما بخش اعظم این قضایا را هم نمی توانیم و نباید به استکبار جهانی و… نسبت بدهیم بلکه بسیاری از مشکلات و اغتشاشات به سیاست‌های غلطی بر می گردد که دولت‌مردان ما در سالیان گذشته اتخاذ کرده‌اند.

گوهرپور با بیان اینکه سیاست‌ها و استراتژی های اتخاذ شده از سوی سیاست سازان و نخبگان حاکم در این چند دهه بیشتر رنگ بوی “من” داشت تا “ما “، ادامه داد: یعنی متاسفانه به جای دیدن و در نظر گرفتن منافع کلیت نظام جمهوری اسلامی، منافع حزب و جناح خودشان را دیدند. همین عوامل باعث شد عده ای از خلأ ایجاد شده سوءاستفاده کنند و امنیت کشور را دچار خدشه کنند.

سیاست داخلی مقدمه سیاست خارجی است

وی با بیان اینکه سیاست داخلی را مقدمه سیاست خارجی باید در نظر بگیریم دامه داد: متاسفانه ما استراتژی واحدی در سیاست داخلی و خارجی نداشته‌ایم، یعنی دولت احمدی‌نژاد یک سیاست را در پیش گرفت و دولت روحانی سیاست‌هایی با ۱۸۰ درجه تفاوت اعمال کرد که نتیجه همه ی این دوگانگی ها به بدنه جامعه تزریق شد.

گوهرپور ادامه داد: رهبر انقلاب قبل از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری متذکر می شوند که بخشی از مردم مردد هستند و می فرمایند دولت جدید باید نواقص دولت های قبلی را رفع کند. که این عدم اتخاذ یک استراتژی درست و منطقی از سوی کسانی که سالها قدرت را در این کشور در دست داشتند را می رساند که نتیجه این شد که بخشی از مردم از نظام دلسرد شوند.

بسیاری از مشکلات به عملکرد جامعه نخبگانی کشور بر می‌گردد

وی همچنین با بیان اینکه همواره دشمنان خارجی در پی ضربه زدن به ملت و دولت ایران بوده اند تاکید کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه با آن‌ها مواجه هستیم به عملکرد جامعه نخبگانی کشور و عملکرد مسئولان بر می‌گردد.

این نویسنده و مترجم با تاکید بر لزوم جهاد تبیین در جامعه ادامه داد: نباید جهاد تببین را در سخنرانی آن هم‌بصورت یک طرفه و متکلم وحده خلاصه کرد، این ظلم به جهاد تبین است، جهاد تبیین را باید بر اساس هر قشری متناسب با شرایط آن‌ ترسیم و اجرا کرد یعنی باید استراتژی و برنامه برای این کار داشته باشیم، در واقع جهاد تبیین شعاری و یک طرفه بی فایده است.

وی با بیان اینکه قرار است در این جهاد توانمندی‌های نظام برای مردم روشن شود افزود: برای این کار باید برنامه مدون و چشم انداز داشته باشیم.‌

گوهرپور گفت: با همه احترامی که برای متولیان امر جهاد تبیین قائل هستم اما نوع عملکرد آنان به این مثال می ماند که ما در ورزشگاه سردار جنگل رشت صف آرایی کرده‌ باشیم در حالی که رقیب ما در ورزشگاه تختی انزلی حضور دارد و یاران خود را آنجا صف آرایی کرده و به دروازه خالی ما گل می‌زند، پس با این وضعیت که حتی زمین های بازی با هم فرق دارند ما نه تنها مهاجم نمی توانیم باشیم بلکه مدافع خوبی نخواهیم بود.

ضرورت کنار گذاشتن مماشات و مصلحت سنجی‌ها در اداره امور کشور

وی با تاکید بر کنار گذاشتن مماشات و مصلحت سنجی‌ها در اداره امور کشور اظهار کرد: عقل هوشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی باید خودش را به میلیون‌ها نفر ایرانی که با تمام سختی ها چهل سال پای انقلاب مانده اند وبه بیش از سیصد هزار شهید جوان آرمیده در دل خاک متعهد بداند و بدون هیچ مماشاتی وارد میدان شود و معضلات را حل کند.

با تبعیض در همه بخش ها مقابله شود/ چطور می‌شود کسی شعار “مرگ بر آمریکا” سر دهد اما فرزندش در آمریکا زندگی کند؟

این نویسنده و مترجم گیلانی ادامه داد: اگر واقع بینانه ببینیم در جامعه ما تبعیض در همه بخش‌ها وجود دارد. این تبعیض باید رفع شود. چطور می‌شود کسی شعار “مرگ بر آمریکا” سر دهد اما فرزندش در آمریکا زندگی کند؟ فارغ از قضاوت در درستی و غلط بودن این کار، مهم آن است جامعه‌ی ما این را تبعیض و دو رویی می‌داند. بنا بر این عقل هوشمند نظام باید جلوی این کار را بگیرد.

مردم از تحریم خسته نمی شوند اما از تبعیض چرا!

وی ادامه داد: شهید رجایی یک جمله کاربردی برای همه نسل ها دارند. ایشان می فرمایند مردم از جنگ، گرسنگی و تحریم و … خسته نمی شوند بلکه از تبعیض خسته می‌شوند. باید این نقطه ضعف از چهره انقلاب و جمهوری اسلامی زدوده شود.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که مردم امروز گلایه و ناراحتی های به حقی دارند ولی مشغول زندگی عادی خودشان هستند و امیدوار هستند و این مهم را در حمایت خود از کلیات نظام در راهپیمایی ۱۳ آبان نشان دادند افزود:حوادث اخیر نشان داد که آن‌ها که خرابکاری می‌کنند از مردم عادی نیستند و چه بسا خود مردم از این رفتار که امنیت جانی، روانی مردم را به خطر انداخته ناراحت و نگران هستند.

جامعه‌ای که در آن مطالبه گری نباشد مرده است

این کارشناس مسائل سیاسی درباره کاری که به عنوان یک شهروند برای کاهش هزینه های اغتشاشات می‌توان انجام داد گفت: گام اول این است که باید صف خود را از صف جریان اغتشاشگر جدا کنیم. اما این به معنای نفی اعتراض و مطالبه گری نیست، جامعه‌ای که در آن انتقاد، اعتراض و مطالبه گری وجود ندارد آن جامعه مرده است. مسئول یعنی کسی که مورد سوال قرار می‌گیرد اما اغتشاشات در هر جای دنیا هم باشد مذموم و ناپسند است و راه بیان اعتراض نباید به آنجا ختم شود که به جایی آسیب زده شود و شعائر دینی هتک حرمت شود و قرآن مورد اهانت قرار بگیرد و مساجد به آتش کشیده شود، راه بیان اعتراض در انتخابات و … است.

وی با بیان اینکه گام دوم هم این می تواند باشد که هر فردی می‌تواند با اطرافیان خودش درباره مسایل مختلف گفت و گو کند، بدون اینکه به کسی توهین شود افزود: وجود تضارب آرا نه تنها بد نیست بلکه بلوغ جامعه را می رساند و نباید این عرصه به فضای دشمنی و ….تبدیل شود. بنده به عنوان یک شهروند در حد خودم در این ایام سعی کرده ام اگر کسی را سوار قطار انقلاب نکرده باشم کسی را پیاده ام هم نکنم.

مردم عملکرد مسئولان را به پای جمهوری اسلامی می نویسند نه اصولگرایان و اصلاح طلبان

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه در نگاه نخبگانی مناقشات اصولگرایان و اصلاح طلبان نوعی گفتمان در درون ابرگفتمان نظام جمهوری اسلامی است افزود: این درست است که نخبگان سیاسی جامعه خطای طیف اصلاح طلب را به پای این جریان و ایضا خطای اصولگرا را هم به پای جریان اصولگرایی می نویسند اما واقعیت آن است بدنه جامعه همه ی این خطاها را به پای انقلاب و جمهوری اسلامی می نویسند. اگر رییس جمهوری صبح جمعه متوجه افزایش قیمت بنزین شده است و به ریش ملت بخندد نمی گویند که او اصلاح طلب است یا اصولگرا، بلکه عملکرد او را به اسم جمهوری اسلامی می نویسند.

گوهرپور با تاکید بر اینکه مدیر جمهوری اسلامی باید خطاها خود را کاهش دهد تا فضا را برای کسانی که می خواهند مردم را دلسرد کنند فراهم‌نکند افزود: برخی رفتارهای مسئولان بر اندازانه است و کاری که اپوزیسیون ضد نظام نمی‌تواند انجام دهند در کمال تعجب مسئولان گاهی علیه نظام انجام می‌دهند. بطور مثال گروهک منافقینی که ۱۷ هزار نفر از ملت بی گناه را ناجوانمردانه ترور کردند توسط کاندیدای ریاست جمهوری تطهیر می شود یا کسانی که باید پرچم دار وحدت در این کشور باشند برای کسب یک کرسی شعار من فرزند ترک هستم یا فرزند لُر و… سر داده اند.

وی ادامه داد: فهم اینکه ما اول ایرانی هستیم بعدا تالش، گیلک، ترک، کرد یا لر و عرب و… زیاد سخت نیست این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری برخی کاندیداها به قومیت ها می پردازند و به شکاف ها دامن می زنند و در کمال تعجب همگان دیدند از سوی عقل هوشمند نظام بازخواست نشدند.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
بعنوان‌مثال همین ۸ دی نیوز که ادعای انقلابی گری و جهاد تبیین داره‌ در دولت گدشته از عطسه یک گربه سوژه درست می کرد برای کوبیدن دولت.با کوجکترین نوسان سکه و دلار خبر و تحلیل پشت سر هم می نوشت.شده بود مدافع مردم که گرانی فلان می کند و بسار می کند.سرچ کنید راحت در دسترس است.اما الان سکه ۱۶ میلیون تومن و دلار ۳۶ هزار تومن رو را رد کرده، هر افغانی شده ۴۱۵ تومن‌.تورم سرسام آور اقلام خوراکی و... بماند .اما از ۸ دی انقلابی مثلا مدافع مردم صدایی در نمیاد.چرا؟ چون دولت متبوع اصولگرا سر کار است.نفرین خدا بر هر چه میز و قدرت که در خدمت مردم‌نباشد.لعنت.
ناشناس در پاسخ به
چه معنی داره به قضاوت میگیرید به جای اینکه افتخار کنی وبراش ارزوی موفقیت کنی میای قضاوت میکنید مگه خودتان خوب مطلق هستید این نشانگراین است که چشم دیدن پیشرفت دیگران را ندارید اقای ناشناس
ناشناس
حالا مردی درجش کن
مدیر در پاسخ به
شما هم مرد بودی با اسم فیک و ناشناس نظر نمی دادی...
ناشناس در پاسخ به مدیر
مدیر مدیری هستم جناب مدیر خیلی مرد
علی رضا
افرین حاج میثم این شد تحلیل و درست و منطقی بود
الله ربی در پاسخ به علی رضا
پرچم اقای گوهر پور همیشه بالاست خواهد بود ✌️
راهگذر
عالی بود لذت بردم
در حاشیه