رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان خبر داد:

پیش بینی برداشت بیش از ۴۹ هزار تن راتون از شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز برداشت راتون در گیلان گفت: پیش بینی شده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از شالیزار‌های گیلان برداشت شود.

پیش بینی برداشت بیش از ۴۹ هزار تن راتون از شالیزارهای گیلان

به گزارش ۸دی،صالح محمدی رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به آغاز برداشت راتون از ۵۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اظهار کرد: پیش بینی شده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از شالیزار‌های گیلان برداشت شود.

وی با اشاره به مزایای پرورش راتون گفت: بالا بودن کیفیت محصول، کوتاه بودن دوره رشد، ارگانیک بودن محصول، نیاز نداشتن به آبیاری و پایین بودن هزینه تولید از مزایای پرورش راتون است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در همه‌ی شهرستان‌های گیلان کشت دوم انجام می‌شود خاطر نشان کرد: سایر محصولات کشاورزی شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر به عنوان کشت دوم در شالیزار‌های استان پرورش داده می‌شود.

محمدی گفت: شالیکاران استان گیلان، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات کشاورزی در شالیزار‌ها باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می‌شوند.

وی گفت: در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم در شالیزار‌ها از بیکاری در می‌آیند و درآمد خوبی هم نصیبشان می‌شود؛ درآمدی که می‌تواند هزینه‌های آماده کردن شالیزار‌ها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

محمدی افزود: تقریبا تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردارند و کنترل دام‌های اهلی به ویژه گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون ضروری است.

وی گفت: شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می‌آورند در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده به طور متوسط در هر هکتار بین هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی‌ها در گیلان افزایش می‌یابد و غالبا شالیزار‌ها دچار آبگرفتگی می‌شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب‌ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه