عدم آشنایی نسل جدید با داشته های فرهنگی؛

نوجوانان زیر آتش بار حملات فرهنگی دشمن؛ راهکار مقابله چیست؟

اهتمام ویژه به ارزش های مذهبی و ایرانی و آموزش و آشناسازی نوجوانان و جوانان و پاسخ دادن به سوالات و ابهامات آنان درباره دین داری و مملکت داری یکی از قوی ترین راه های ضربه و پاتک به دشمن است، حضور مسئولان دولتی و حاکمیتی در مدارس و دانشگاه ها و اهتمام ویژه به پاسخگویی مسائل و مشکلات آنان و جذب افراد مستعد در سیستم دولتی و حاکمیتی می تواند انگیزه ها را افزایش داده و به افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت و دین بینجامد، حضور اخیر سخنگوی دولت در بین دانشجویان از این دست اقدامات بوده که باید به صورت سیستماتیک نیز در بین سایر مسئولان نیز تکرار شود.

نوجوانان زیر آتش بار حملات فرهنگی دشمن؛ راهکار مقابله چیست؟

به گزارش هشت دی، امروزه اجتماع یک خانواده بزرگ بوده که رفتار همه بر یکدیگر تاثیر گذاشته و همه از هنجارها و رفتارهای یکدیگر تاثیر می گیرند.

کودکان از زمانی که به مدرسه می روند با جامعه آشنا شده و ارزش ها و هنجارهای جامعه را شناخته و بر اساس محیط پیرامون خود رفتار کرده و ارزش های خود را در ارزش های هم کلاسی های خود تعریف می کنند.

دوران کرونا این واقعیت را بیشتر از گذشته بر همه آشکار ساخت که جامعه یک خانواده بزرگ بوده و عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می تواند به بهای از دست دادن جان یک فرد باشد، در مسائل اخلاقی نیز همین موضوع صدق کرده و عدم رعایت هنجارها و فرهنگ های فاخر ایرانی- اسلامی تبعات سنگینی برای جامعه داشته که متاسفانه این روزها مدارس ما درگیر آن شده و برخی از نوجوانان و جوانان ما با هنجارهای اصیل جامعه هماهنگ نشده و ساز نوگرایی با ظاهر شیک غربی زده و برخی از نوجوانان و جوانان نیز ارزش های ایرانی – اسلامی را زیر سوال برده و دم از آزادی زیر پرچم غرب می زنند اما ایراد کجاست؟ آبشخور فرهنگی نوجوانان و جوانان چیست؟

امروز فضای مدرسه و جامعه بیشتر از هر چیز تاثیرگرفته از فضای مجازی و حمله هیبریدی دشمن از چندین جانب است، دشمنان فرهنگ ناب ایرانی- اسلامی با تمام ابزارهای خود اعم از فیلم، عکس، بازی های رایانه ای حرفه ای و بازی های اندرویدی و با تکمیل این پازل در شبکه های اجتماعی ذهن جوانان ما را تسخیر کرده و به معنای واقعی کلمه شستشوی مغزی را انجام داده اند.

این حملات فرهنگی به قدری سنگین و مهلک و آسیب زا است که می تواند مردم را در تمام رده های سنی درگیر کرده و ضربات محکمی به همه جامعه وارد کرده اما از همه مهمتر نوجوانان و جوانان ایرانی را هدف گرفته اند زیرا آنان هستند که جامعه را در آینده خواهند ساخت و اکنون نیز ذهنی مانند یک دشت صاف داشته که می توان بر آن هر چیزی را کاشت.

در شرایط فعلی باید آبشخورهای فرهنگی اصیل ایرانی- اسلامی را دوباره در جامعه مطرح کرد تا نوجوانان و جوانان بتوانند با تکیه بر آن به مصاف فرهنگ مبتذل غرب بروند، فرهنگی که انتهای آن از بین رفتن خانواده و ترویج بی بندوباری و از بین بردن ارزش واقعی زن است اما اکنون با ظاهری زیبا دم از زن، زندگی و آزادی می زند.

به معیشت و فرهنگ معلمان توجه ویژه ای شود

در این جنگ تمام عیار با فرهنگ ایرانی- اسلامی معلمان و اساتید دانشگاه افسرهای جنگ بوده و باید به صورت تمام عیار تغذیه شوند، توجه ویژه به معیشت معلمان و اساتید دانشگاه و مهیا کردن محیط علمی و پر از نشاط برای معلمان و اساتید باعث می شود اولین ستون فرماندهی به شدت تقویت شود.

متاسفانه امروز برخی از معلمان و اساتید تبدیل به اولین افرادی شده اند که از فرهنگ ایرانی- اسلامی انتقاد کرده و آن را راهگشای مشکلات امروز ایران ندانسته و طبیعتا شاگردان خود را نیز دلسرد می کنند این در حالی است که اولین راه برای اعتلای آموزش دانش آموزو دانشجو اعتلای معلمان و اساتید است.

توجه ویژه به فرهنگ ایرانی و اسلامی

اهتمام ویژه به ارزش های مذهبی و ایرانی و آموزش و آشناسازی نوجوانان و جوانان و پاسخ دادن به سوالات و ابهامات آنان درباره دین داری و مملکت داری یکی از قوی ترین راه های ضربه و پاتک به دشمن است، حضور مسئولان دولتی و حاکمیتی در مدارس و دانشگاه ها و اهتمام ویژه به پاسخگویی مسائل و مشکلات آنان و جذب افراد مستعد در سیستم دولتی و حاکمیتی می تواند انگیزه ها را افزایش داده و به افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت و دین بینجامد، حضور اخیر سخنگوی دولت در بین دانشجویان از این دست اقدامات بوده و باید به صورت سیستماتیک نیز در بین سایر مسئولان نیز تکرار شود.

بازگشتن به ارزش های اصیل ایرانی- اسلامی، آموزش و آشناسازی غزل های حافظ و سعدی و اشعار بی نظیر مولانا، ترویج موسیقی سنتی با نگاه ویژه به عرفان، آشناسازی قیام حضرت اباعبدالله(ع) و آشناشدن جوانان و درگیر کردن آنان با مسائل ظهور از اقداماتی است که می تواند تمام بدنه دانشجویان و دانش آموزان را جذب کرده و جوی آرام و فاخر را برای آموزش فراهم آورد.

حمیرا خدابنده” کارشناس مسئول مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورشی فکری گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه خواندن منابع مختلف از شعر و داستان و قصه گویی ها در ادبیات شفاهی نهادینه شده است گفت: اگر کودکان ما با ادبیات بومی و شفاهی خود مأنوس تر شوند در نتیجه راحتتر با ادبیات کودک آشتی می کنند.

وی افزود: استفاده از منابع خواندنی، بهره مندی از شنیدن شعرهای خوب و قصه های قشنگ برای بچه ها می تواند فرصت خوبی برای آنان باشد تا بتوانند با فرهنگ و زبان مادری خود و با ارزش های جامعه خود بیشتر و بهتر آشنا شوند و یکی از غم انگیزترین اتفاقات در این حوزه عدم آشنایی والدین نسبت به این منابع مطالعاتی و داشته های فرهنگی خودمان است.

لزوم الگوسازی شخصیت های بومی در کودکان و نوجوانان

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: معتقدم که باید الگوسازی ها را در کودکان و نوجوانان ایجاد و آنها را با داشته های فرهنگی و با شخصیت های خاص ادبی سرزمینشان آشنا کنیم.

خدابنده ادامه داد: کار با کودک به نظر خیلی آسان است و بسیار غم انگیز است که برخی از کارهایی که برای کودکان چاپ می شود باری به هر جهت نوشته شده و به نظرم گمانشان براین است چون برای کودک نوشته می شود می تواند به هر شکل ممکن نوشته شود ولی اینطور نیست. کار برای کودک سهل و ممتنع می باشد یعنی در عین حال که باید با زبان و نگاه ساده بیان شود ولی در عین حال مثل گذشتن از لبه تیز چاقو می باشد.

وی خاطر نشان کرد: کوچکترین لغزش می تواند پیامدهای نادرستی را برای کودکان و نوجوانان داشته باشد بنابراین توجه به این نیاز مخاطب و شناخت آن لازمه ورود به کار کودک می باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه