“نخجوان” خواهان الحاق به جهموری اسلامی ایران| فیلم

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ساکنین مناطق خود مختار مانند نخجوان درخواست الحاق به میهن اصلی یعنی ایران را داشتند موضوعی که این روزها با توجه به تحرکات اخیر در منطقه باز هم مورد توجه جنبش های موجود در نخجوان قرار گرفته است.

“نخجوان” خواهان الحاق به جهموری اسلامی ایران| فیلم

به گزارش ۸دی، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ساکنین مناطق خود مختار مانند نخجوان درخواست الحاق به میهن اصلی یعنی ایران را داشتند موضوعی که این روزها با توجه به تحرکات اخیر در منطقه باز هم مورد توجه جنبش های موجود در نخجوان قرار گرفته است.

طی سالهای اخیر عملکرد حاکمان باکو با ایجاد حیاط خلوت برای رژیم صهونیستی در کنار مرزهای ایران و به موازات آن ایجاد جو خفقان برای شیعیان و تقویت پان‌ تورک ها برخلاف منافع دو کشور و منطقه عمل کردند.

پس از آغاز دور جدید تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان در منطقه قفقاز و رویکرد تهاجمی باکو عملا تحولات این منطقه (قفقاز جنوبی) با حساسیت جدی برای ایران همراه شده است؛ به‌ویژه آنکه بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و ناظران امر معتقدند جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه عملا با تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در این درگیری‌های جدید سعی دارد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای تحمیل دالان موهوم زنگه‌زور به ایروان نهایت استفاده را ببرد که در ‌این‌ صورت خطوط قرمز ایران یعنی تغییرنیافتن ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و قطع‌نشدن مرز مشترک با جمهوری ارمنستان نادیده گرفته خواهد شد.

این در حالی است که سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران در روزهای اخیر در این رابطه اظهار کرد: تغییر مرزها بسیار مهم است؛ کشور آذربایجان به دنبال آنچه بود به آن رسید و قره باغ آزاد شد و ما هم تبریک گفتیم اما امروز اگر بخواهد تجاوزی صورت گیرد و مرزهای ما تغییر کند و راه‌های چندین هزار ساله اتصال ایران به اروپا را خدشه دار کنند، ما حساس هستیم و برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: کشورهای همسایه ادعا کردند که حضور صهیونیست‌ها توهمی است که ایران دارد و ما هم می‌گوییم امیدواریم که این توهم باشد زیرا اگر واقعیت داشته باشد تبعات حضور رژیم صهیونیستی را خواهند دید و در زمان خودش باید پاسخگو‌ باشند.

معاون هماهنگ کننده نزسا ادامه داد: مردم کشورهای آذربایجان و ارمنستان تهدیدی برای ما نیستند بلکه همسایه ما هستند ولی آنچه تهدید است اتفاقاتی است که آنجا می افتد و حضور صهیونیست و ناتو در آنجاست که ما از کنار این‌موضوع نخواهیم گذشت.

در ادامه ویدیویی از تلاش جنبش های حاضر در جمهوری خودمختار نخجوان برای الحاق به ایران را مشاهده می کنید

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه