بررسی بازار محصول استراتژیک برنج؛

سهم ۳۳ درصدی گیلان در تأمین بازار برنج کشور/ دغدغه کشاورزان از هزینه بالای تولید و واردات

هزینه بالای تولید برنج، گرانی نهاده ها، گران بودن دستمزد کارگران و واردات بی رویه از جمله مشکلاتی است که برنج کاران با آن مواجه اند و برای رفع این مشکلات نیاز است که حمایت های دولتی در بازار صرفه اقتصادی تولید برنج را برای شالیکاران به ارمغان آورد در غیر این صورت ممکن است شاهد روند کاهش تولید و عدم رغبت کشاورزان به کشت این محصول پر رنج باشیم.

سهم ۳۳ درصدی گیلان در تأمین بازار برنج کشور/ دغدغه کشاورزان از هزینه بالای تولید و واردات

به گزارش هشت دی، گیلان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه دوم تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است و رتبه اول کشور از لحاظ سطح زیرکشت نیز متعلق به این خطه است.

طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی، ۵۲ درصد اراضی کشاورزی گیلان به کشت برنج اختصاص دارد و اگر چه برنجکاری در همه مناطق استان رایج است اما در دلتای سفیدرود تقریباً تنها کشت موجود است.

برنج در ۱۶ استان کشور کشت می شود که سهم گیلان و مازندران بیشتر از همه است و ارقام هاشمی، صدری، دم سیاه و علی کاظمی بیش از سایر ارقام برنج مورد توجه کشاورزان استان گیلان برای کشت قرار می گیرد به طوریکه ۸۵ درصد محصول برنج گیلان شامل هاشمی و علی کاظمی است.

سطح زیر کشت برنج گیلان ۲۳۶ هزار و ۴۳۱ هکتار است که میزان تولید شلتوک آن یک میلیون تن برآورد می شود و قریب به اتفاق سطح زیر کشت برنج استان اختصاص به انواع ارقام کیفی و بومی و مابقی مربوط به ارقام اصلاح شده و پر محصول رفته است.

مشکلات بر سر راه برنج کاران

هزینه بالای تولید برنج و عدم حمایت از کشاورزان، گرانی نهاده ها و گران بودن دستمزد کارگران، واردات بی رویه و مشکلات تامین آب زراعی به یک اندازه برای همه شالیزارها از جمله مشکلاتی است که برنج کاران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

از آنجایی که ۳۳ درصد از کل برنج تولیدی کشور در گیلان کشت می شود و ۵۰ درصد از اشتغال استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به این محصول استراتژیک و مهم وابسته است می بایست حمایت های دولت در عمل یعنی بازار صرفه اقتصادی تولید برنج را برای شالیکاران به ارمغان آورد و الا روند رو به کاهش تولید و کشت و عدم رغبت جوانان استان به کشت این محصول پر زحمت ادامه دار خواهد بود.

قصه پرغصه واردات بی رویه برنج به کشور

آمارهای گمرک نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه برنج مورد نیاز کشور از ۵ کشور «هند»، «پاکستان»، «تایلند»، «امارات متحده عربی» و «مناطق آزاد» وارد شده است.

هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است، (با سهم ۴۰ درصدی تجارت جهانی) هرگونه اختلال در صادرات برنج از این کشور می‌تواند تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهان داشته باشد و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد.

براساس داده‌های اعلام شده، برنج وارد شده از هند برابر با ۵۸۳ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار بوده و با این شرایط این کشور همچنان توانسته بیشترین حجم صادرات در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص دهد.

افزایش خرید از هند در حالی رقم خورده که همه ساله با شروع فصل برداشت و ممنوعیت واردات برنج شاهد کاهش برنج در این مدت بودیم، اما در سال جاری با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج در دوره برداشت و نبود محدودیت برای واردات برنج شاهد ورود بیش از یک میلیارد دلار برنج به کشور بوده ایم.

«پاکستان» هم در رتبه دوم واردکنندگان برنج قرار دارد. براساس آمار در ۵ ماه نخست امسال ۳۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برنج از این کشور وارد ایران شده است.

افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری برداشت ماشینی برنج از شالیزارهای گیلان

صالح محمدی رئیس جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه برداشت مکانیزه برنج امسال در گیلان نیز افزایش داشته است افزود: ۱۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان به روش ماشینی برداشت شد که این میزان درسال قبل ۱۷۵ هزار هکتار بود.

وی تصریح کرد: امسال افزون بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک از شالیزارهای گیلان برداشت شده در حالیکه این آمار سال گذشته نزدیک به یک میلیون تن بوده‌است.

محمدی ارزش اقتصادی تولید برنج در سال جاری را بیش از ۴۹۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: حدود ۳۰۰ هزار بهره بردار برنج در این استان فعالیت دارند.

برداشت ۷۰۰ تن برنج سفید از شالیزارهای گیلان

ابراهیم اکبرزاده مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برداشت ۷۰۰ تن برنج سفید توسط شالیکاران گیلانی، افزود: مدیریت بهینه آب و همکاری سازمان متولی و کشاورزان باعث شد بتوانیم با مدیریت درست برنج مورد نیاز را از شالیزارهای استان برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های استان به روش ماشینی برداشت شده است گفت: ۱۹۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان امسال به روش ماشینی کشت شده است.

سید سمیه رعد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه