افزایش حکم حبس فعال زن سعودی

منابع رسانه‌ای از افزایش حکم حبس علیه یک فعال زن سعودی به ۱۳ سال خبر دادند.

افزایش حکم حبس فعال زن سعودی

به گزارش ۸دی،عربستان همچنان به روش‌های انتقام جویانه خود برای ساکت کردن صداهایی که خواستار عدالت و آزادی هستند، ادامه می‌دهد.

به گزارش مراه الجزیره، پس از لغو حکم اعدام « اسراء الغمغام» فعال زن شیعه سعودی، دادستان عربستان حکم ۸ سال حبس علیه وی را اعلام کرد.

به گزارش مراه الجزیره، رسانه‌های خبری اعلام کردند که دادگاه تخصصی کیفری عربستان اعلام کردند که حکم حبس این فعال زن شیعه سعودی از ۸ سال به ۱۳ سال افزایش یافته است.

اسراء الغمغام یکی از ده‌ها بازداشت شده سعودی است که با اتهام‌های واهی و محاکمه نادعادلانه به حبس محکوم شده است.

الغمغام، فعال حقوقی شیعی عربستان اهل قطیف است. وی از اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی و همزمان با بیداری اسلامی به دلیل مشارکت در اعتراض های مسالمت آمیز در منطقه شیعه نشین «قطیف» در عربستان و خارج از آن به شهرت رسید. الغمغام از دولت سعودی خواست تا دست از تبعیض نژادی بین اهل تسنن و تشیع که خواهان تحقق عدالت و دمکراسی و بهبود شرایط معیشتی‌شان هستند، بردارد. مقامات سعودی در ماه آگوست ۲۰۱۸ میلادی به انتشار شایعاتی درباره وی اقدام کردند.

مقامات سعودی در ششم دسامبر ۲۰۱۵ میلادی الغمغام را به همراه همسرش «موسی جعفر الهاشم » به علت حضور در اعتراض‌های مسالمت آمیز قطیف و انتشار تصاویر این تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازداشت کردند و سپس به اتهام «پیوستن به یک شبکه تروریستی باهدف ایجاد آشوب و تحریک ضد آل سعود» محکوم به اعدام شد.

پس از انتقادهای جوامع بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری حکم اعدام علیه اسراء الغمغام لغو شد. دادگاه تروریسم احکام اولیه را صادر و وی را به ۸ سال زندان محکوم کرد.

سازمان عفو بین الملل، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ میلادی از مدارک و شواهدی پرده برداشت که نشان از شکنجه و آزار جنسی در حق فعالان زن عربستان داخل زندان‌ها حکایت دارد؛ زنانی که تنها به دلیل دفاع از حقوق زنان در حبس به سر می برند.

اسراء الغمغام تنها بازداشت شده زن شیعه نیست که تحت سرکوب‌گری شدید آل سعود قرار گرفته است.دادگاه کیفری تخصصی حکم ۵ زن بازداشتی اهل قطیف را پس از اعتراض به احکام ناعادلانه صادر شده ،تشدید کرد.همانطور که مقامات عربستان پس از صدور حکم قطعی ۷ سال زندان برای «سکینه الدخیل» اقدام به تشدید مجازات کرده و حکم صادره علیه وی را به ۱۲ سال افزایش دادند.

سکینه الدخیل عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و از مقاومت در منطقه حمایت و تصاویر شهید «شیخ نمر باقر النمر» روحانی بارز شیعه عربستان را که مقامات سعودی وی را ظالمانه اعدام کردند، در اختیار داشته است.

صدور حکم این زندان، جدید چند هفته پس از حکم زندان «سلمی الشهاب»، دانشجوی ۳۴ ساله دکترای دندانپزشکی شیعه عربستانی در دانشگاه لیدز انگلیس صورت گرفت که در دادگاه تجدیدنظر ریاض به اتهام ادعایی «کمک کردن» به مخالفان در تلاش برای بی‌ثبات کردن عربستان از طریق نشر و بازنشر یک رشته توییت‌ محکوم شده بود.همچنین مقامات سعودی حکم ۴۵ سال حبس علیه «نوره القحطانی» فعال سعودی دیگر صادر کردند.

طی هفته‌های گذشته، قوه قضائیه عربستان برای تعدادی از مبلغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از ۱۰ سال به ۳۰ سال زندان افزایش داد. همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به ۲۵ سال، شیخ «عصام العوید» به ۲۷ و شیخ ابراهیم الدویش به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

اگر چه رژیم سعودی سابقه طولانی در نقض حقوق بشر، جنایت علیه شهروندان بویژه اقلیت‌های مذهبی را دارد، اما از وقتی «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۵ به پادشاهی رسید، برخی تحلیلگران مسائل عربستان امید داشتند که این روند در عربستان اصلاح خواهد شد اما کمتر از یک سال بعد اعدام شیخ نمر به دلیل اتهامات ساختگی، سرکوب سیستماتیک شیعیان شروع شد و این اقدامات نشان داد که ملک سلمان در سرکوب شیعیان نیز مانند پیشینیان خود عمل می‌کند اما با شیوه‌های جدیدتر و متفاوت تر. علاوه بر این از زمان ولیعهدی « محمد بن سلمان» سیاست خصمانه و جنایتکارانه وی در داخل و به ویژه علیه شیعیان شدت گرفت.

تاکنون ده‌ها شیعه عربستان توسط دستگاه امنیتی آل سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن ۲۰۱۷ به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است ، به گونه‌ای که در ماه مه ۲۰۱۹ دولت سعودی دست به اعدام ۳۷ نفر زد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد.همچنین در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ ۴۱ نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بوده است، اما باید توجه داشت که خشونت فرقه‌ای و سیاست‌های تبعیض آمیز نظام‌مند به ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که به رغم در پی داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین‌المللی دور مانده و مورد غفلت قرار گفته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه