"حسین بهمنش" در نشست "فردای پس از اغتشاشات":

واگذاری کنش های انقلابی به شبه سازمان های انقلابی یک وضعیت ملال آور بوروکراتیک را رقم زده است

“حسین بهمنش” استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون کنش های انقلابی به شبه سازمان های انقلابی واگذار شده که یک وضعیت ملال آور بوروکراتیک را رقم زده است، گفت: آسیب شناسی بخشی از اقدام است و رهبر انقلاب در این رابطه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را مطرح کرده اند.

واگذاری کنش های انقلابی به شبه سازمان های انقلابی یک وضعیت ملال آور بوروکراتیک را رقم زده است

به گزارش خبرنگار هشت دی، “حسین بهمنش” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در نشست “فردای پس از اغتشاشات” پیرامون راهبرد جریان‌های انقلابی در تالار مرکزی شهر رشت، اظهار کرد: وقتی مسئله این است ک در آینده چه باید کنیم، سؤال اصلی این می‌شود که از کدام موقعیت به کدام وضعیت می‌نگریم.

وی ادامه داد: در این رابطه ۳ بخش از پاسخ را می‌توانیم داشته باشیم، موقعیت خودمان، وضعیت صحنه و اینکه چه باید بکنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جریان سازی زمانی اتفاق می‌افتد که کنش اجتماعی و کنش جمعی راجع به مسئله داشته باشیم‌.

بهمنش ادامه داد: اگر این کنش جمعی ماهیت تغییر بنیادین و سریع داشته باشد، جریان انقلابی نام می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا اینجا حتی سازمان مجاهدین خلق و سال‌های معارض در دوران پهلوی جریان‌های انقلابی نام می‌گرفتند اما اینکه حد تعارض این جریان‌ها فردای بعد از انقلاب چه باشد مهم بود که در ادامه انقلاب اسلامی تشکیل شد.

در وضعیت محافظه‌کاری کنش گری به واکنش تبدیل می‌شود

این استاد دانشگاه بابیان اینکه حرکت‌هایی که کنش نداشته باشند را واکنش می‌نامند، تصریح کرد: وقتی ایده‌ای برای کنش نباشد وضعیت تغییر می‌کند به‌سوی واکنش و در اینجا کم‌کم وضعیت انقلابی به محافظه‌کاری تبدیل می‌شود.

وی بابیان اینکه به دست خودمان به سوژه سازمان‌هایی که عناوین انقلابی دارند تبدیل‌شده‌ایم، ادامه داد: بنده معتقدم در عرصه وضعیت کنونی ساختار نیروهای انقلابی، اگرچه توان بالایی داریم و امید و چشم‌انداز بسیار روشنی داریم، اما اگر آسیب‌شناسی درستی نکنیم، قطعاً در وضعیت محافظه‌کاری و عدمت، گیر خواهیم افتاد.

واگذاری کنش‌های انقلابی به شبه سازمان‌های انقلابی یک وضعیت ملال‌آور بوروکراتیک را رقم‌زده است

این استاد دانشگاه بابیان اینکه اکنون کنش‌های انقلابی به شبه سازمان‌های انقلابی واگذارشده که یک وضعیت ملال‌آور بوروکراتیک را رقم‌زده است، گفت: این یعنی به‌طور مثال پیامکی می‌آید که در فلان شب همه بروند شعار الله‌اکبر بدهند، یعنی با کنش انقلابی رفتار بوروکراتیک داشته‌ایم.

تکرار فرم و اپیدمی کلیشه درحرکت‌های انقلابی

وی تصریح کرد: محافظت کاری قطعاً در جای خود نیز شیوه خوبی است اما اگر سندرمی شود و گسترش پیدا کند شما درحرکت‌های انقلابی تکرار فرم و اپیدمی کلیشه را خواهید دید و این فرم ممکن است درجایی جواب دهد اما در جای دیگر نه!

بهمنش اظهار کرد: اینجا اقدامات مبتنی بر آینده‌نگری و وسعت نظر کمتر دیده می‌شود و این ناشی از تورم بوروکراتیک است که منجر می‌شود به اینکه گروه‌ها و هسته‌ها هرکدام خود را به سازمان‌ها و ارگان‌های بوروکراتیک وصل کنند.

ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی

استاد دانشگاه گیلان بابیان اینکه آسیب‌شناسی بخشی از اقدام است، بیان کرد: رهبر انقلاب در این رابطه به بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی توجه کردند.

وی تصریح کرد: هنگامی‌که آدم‌های درصحنه داریم چرا در اندیشه محافظه‌کار باشیم و به تکرارفرم ها رسیده‌ایم؟ گفت: باید کنش‌های جمعی که حاصل انقلاب بوده و اکنون در سیطره سازمان‌ها است به دامن جریان انقلاب برگردانده شود.

جریان سازی همراه با اقدام‌های ابتکاری پیشرو

استاد دانشگاه گیلان با طرح یک سؤال گفت: چرا چیزی که به آن می‌گوییم راهپیمایی ۱۳آبان، نباید تبدیل شود به یک کنش جمعی دانش آموزان این مملکت تا بفهمند ایستادگی در برابر استکبار و کبر یعنی چه؟ چرا اجرای برنامه ۲۲بهمن نباید دست گروه‌های مبتکر نیروهای خوش‌فکر باشد تا در پی آن، این کنش‌ها به جریان تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه باید یاد بگیریم بیشتر از کنش‌ها و اقدامات حمایت کنیم تا اینکه واکنش‌ها و فرم‌ها را تکرار کنیم، خاطرنشان کرد: جریان سازی همراه با اقدام ابتکاری است که مبتنی بر گام‌های پیشرو انجام می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
معصوم پرست
سلام و عرض ادب خدمت استاد فرهیخته سخنان شما منطقی و مفهومی است و جای تفکر دارد. آنچه به نظر حقیر میرسه اگر به سوالات و نظرات متفاوت اقشار مختلف منتخب گوش داده شود و متناسب با نظرات و خواسته های آنان صحبت بشه و باجمع بندی وتحلیل راهکار و نظام مندحرکت به سوی اصلاح وضعیت ها ی مستمر و پیگیری در خور شأن ملت بزرگ ایران بشه نتایج خوبی حاصل می شود به امید خداوند حکیم.
در حاشیه