رئیس جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با ۸دی:

محدودیتی در توزیع کود یارانه ای وجود ندارد/ بهره وری باغات فندق با افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی

“صالح محمدی” رئیس جهاد کشاورزی گیلان بهره وری بیشتر از باغات فندق و دایر کردن صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه را نیازمند سرمایه گذاری دانست و گفت: سیاست های دولت بر این است که شرایط را برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه فراهم کند تا شرایط برای بهره مندی بیشتر کشاورزان فراهم شود.

محدودیتی در توزیع کود یارانه ای وجود ندارد/ بهره وری باغات فندق با افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی

“صالح محمدی” رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به اینکه استان گیلان یکی از ۱۰ استان برتر در حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: امروزه امنیت غذایی یکی از مولفه های اقتدار کشورها در کنار اقتدار نظامی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشور نزدیک به ۸۵ تا ۹۰درصد اراضی باغات سطح زیر کشت فندق داریم گفت: ۸۵ درصد تولید محصول فندوق مربوط به استان گیلان می باشد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، عدم توجه به شکل نوین احداث باغ با نهال اصلاح شده و سازگار با اقلیم منطقه را از مشکلات حوزه باغداری در استان عنوان کرد و ادامه داد: چون بیشتر باغات فندق استان در ارتفاعات است با این حساب نگاه علمی به این موضوع داریم که با رویکرد جدید باغات را بهره ور کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه در گیلان ۸۰ محصول کشاورزی تولید می شود که ۲۲ محصول در حائز رتبه می باشند، تصریح کرد: گیلان در تولید فندق رتبه اول را در کشور دارد.

وی بهره وری بیشتر از باغات فندق و دایر کردن صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه را نیازمند سرمایه گذاری دانست و افزود: سیاست های دولت بر این است که شرایط را برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه فراهم کند تا علاوه بر اینکه این محصول به صورت خام از منطقه خارج نشود شرایط برای بهره مندی بیشتر کشاورزان فراهم شود.

محمدی از نگاه ویژه دولت سیزدهم به  ظرفیت و پتانسیل کشاورزی در تولید محصول و اشتغال زایی در استان گیلان خبرداد و افزود: در تلاش هستیم با عنایت به شعار سال و با نگاه علمی از این ظرفیت ها نهایت بهره برداری صورت بگیرد.

وی برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره فندق را  مجالی برای ارتباط بیشتر مسئولین و کشاورزان دانست و تاکید کرد: این ارتباط علاوه بر توسعه کشاورزی، فرصت پیگیری از سوی نماینده مردم در مجلس و استاندار در سطح استان و کشور فراهم‌ می کند.

 

رئیس جهاد کشاورزی گیلان منطقه اشکورات رودسر را پایتخت فندق ایران عنوان کرد و افزود: فندق علاوه بر مصارف خوراکی، مصارف دارویی هم دارد.

وی از تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای تشکیل تشکل قوی برای حمایت از فندق کاران استان خبر داد و گفت: این تشکل می تواند مشکلات فندق کاران را در سطح استان و کشور پیگیری کند.

عدم مصرف متوازن کود کشاورزی در اشکورات

محمدی با بیان اینکه استفاده از کود کشاورزی یکی از معضلات در مناطق فندق کاران است گفت: متاسفانه در منطقه  اشکورات مصرف متوازن کود کشاورزی را شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه محدودیتی در توزیع کود یارانه ای به کشاورزان و باغداران وجود ندارد، افزود: توزیع کود مشروط به ثبت اطلاعات باغداران در سامانه مورد نظر است.

نگرانی های در رابطه با بیمه باغداران را پیگیری می کنم

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نگرانی های کشاورزان در رابطه با بیمه محصولات، گفت: به زودی مسئول صندوق بیمه محصولات کشاورزی را فرا می خوانم و نگرانی های کشاورزان را پیگیری می کنم اما بیمه هم دستورالعمل های خاص خودش را دارد به طور مثال تا خسارتی رخ ندهد غرامتی پرداخت نمی شود، اما غالب کشاورزان ما تصورشان بر این است که بعد از بیمه حتما باید غرامت بگیرند اما دغدغه هایی که در رابطه با درصد هزینه ها است را حتما پیگیری می کنم.

ایجاد بسترهای عرضه محصولات کشاورزی گیلان

وی در رابطه با دغدغه کشاورزان از قیمت گل گاوزبان و فندق، گفت: دولت بر روی کالاهای اساسی قیمت گذاری می کند و باقی محصولات بر اساس عرضه و تقاضا است و ما باید با کمک سایر مسئولان استانی بسترهای عرضه محصولات کشاورزی همچون گل گاوزبان، فندق، چای و‌… را داشته باشیم و بنا به دستور استاندار گیلان، شهرداران باید در این زمینه با ما همراهی کنند‌.

ثبت اشکورات رودسر به عنوان پایتخت ملی فندق

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان، در ادامه خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم اشکورات رودسر را به عنوان پایتخت ملی فندق به ثبت برسانیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه