نویسنده گیلانی در گفتگو با ۸دی:

“این آمدن نبود”؛ در سیر روایت تأکید بر واقعیت دارد/ توجه به ظرافت های شخصیتی شهید “خلوص” در کنار شاخصه های مبارزه طلبی

در کتاب “این آمدن نبود” شاهد رشد شخصیت آن از یک پسر بچه ی جسور به سمت یک فرمانده گردان پر طاقت و از خود گذشته هستیم که نویسنده سعی کرده با حفظ اصل امانت داری نکته های اخلاقی پنهان ماجرا را بدون بزرگ نمایی با مخاطب درمیان بگذارد.

“این آمدن نبود”؛ در سیر روایت تأکید بر واقعیت دارد/ توجه به ظرافت های شخصیتی شهید “خلوص” در کنار شاخصه های مبارزه طلبی

به گزارش هشت دی، اثر ‌” این آمدن نبود” به قلم “حمیده عاشورنیا” بانوی گیلانی یکی از آثار حوزه ادبیات مقاومت است که روایت زندگی شهید ” علیرضا خلوص دهقانپور” فرمانده گردان سلمان لشگر ۱۶ قدس گیلان را روایت می کند.

در روایت های این کتاب شاهد رشد شخصیت آن از یک پسر بچه ی جسور به سمت یک فرمانده گردان پر طاقت و از خود گذشته هستیم که منش دوستانه ی او تماماً گواه “خلوص” آمده در نام خانوادگی اش است که نویسنده سعی کرده با حفظ اصل امانت داری نکته های اخلاقی پنهان ماجرا را بدون بزرگ نمایی با مخاطب درمیان بگذارد.

“حمیده عاشورنیا” نویسنده گیلانی در گفت و‌ گو با خبرنگار هشت دی با اشاره به ویژگی های ادبیات پایداری اظهار کرد: دوران هشت سال دفاع مقدس کشورمان، موقعیت سخت و هزینه برداری از لحاظ مادی و معنوی بود و علاوه بر ضررهایی که از جنگ بر کشور تحمیل شد که تاکنون نیز ادامه دارد، موقعیتی برای جوانان فراهم شد که حامل رشد معنوی آنان بر پایه وظیفه شناسی و احساس مسئولیت آنان شد.

وی به تشریح شاخصه های حوزه کاری اش در قالب مستندنگاری پرداخت و گفت: مستندنگاری ‌یعنی ارائه مستندات در قالب ادبی، در ادبیات پایداری و فرم مستند نگاری، نویسنده برای داستان نویسی در متن محدود است و نوشته باید دقیق و مستند و بر اساس مشاهدات شاهدان عینی و با تشریح جزییات یک واقعه باشد.

نویسنده کتاب “این آمدن نبود” با اشاره به تاثیر این گونه آثار در مخاطب، ادامه داد: در آثار مستندنگاری شده، خواننده کتاب با اصل ماجرا رو به رو است و به دلیل عدم دخل و تصرف نویسنده در نگارش متن به آن اعتماد می کند در حالی که در رمان و ادبیات داستانی، نویسنده اختیار بیشتری در نگارش متن اثر دارد ولی در شاخه مستندنگاری نگارش با توجه به مستندات صورت می گیرد.

وی به یکی از چالش های مستندنگاری در حوزه ادبیات پایداری اشاره کرد و گفت: سال به سال که از دوران جنگ تحمیلی فاصله می گیریم حافظه افراد رو به تحلیل می رود و این همان مسئله ای است که در مصاحبه با افراد با آن مواجه شدم این در حالی است که متولیان امر نباید خودشان را درگیر بخشنامه ها و موارد دست و پاگیر کنند و با تشکیل کارگروه های تخصصی به مصاحبه و جمع آوری اطلاعات لازم از این افراد بپردازند.

عاشورنیا با تشریح سوابق کاری اش در این حوزه، بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ بر اساس رزومه کاری بنده از طرف نشر ۲۷ بعثت سپاه محمد رسول الله تهران در رابطه با پرونده یک شهید گیلانی به بنده پیشنهاد کار شد که این پرونده مصاحبه هایش از سال ۹۳-۹۲ انجام شده بود و پذیرفتن این مسئولیت کار راحتی نبود چون اولین تجربه حرفه ای من به حساب می آمد و در عرض ۲۴ ساعت پرونده ها برایم ارسال شد.

ظرافت های شخصیتی شهید “خلوص” در کنار شاخصه های مبارزه طلبی

وی با اشاره به شخصیت کتاب “این آمدن نبود”، تصریح کرد: شهید خلوص در کنار شاخصه های مبارزه طلبی، ظرافت های شخصیتی بسیاری داشت مانند ارتباط عمیق و صمیمی با کودکان که برایم جالب و مهم بود که بُعد شخصیتی فرمانده گردان را در کنار ویژگی های دیگر این شهید به گونه ای در کتاب گنجانده شود که در مخاطب تاثیرگذار باشد و هدفم در این کتاب این بود که احساس را در آن دخیل نکنم و در سیر روایات به نگارش واقعیت بپردازم که مخاطب با خواندن کتاب، برداشت شخصی خودش را داشته باشد زیرا مخاطب هوشیار متوجه بزرگنمایی های نویسنده خواهد شد.

شاهد فعالیت های خوبی در حوزه ادبیات پایداری هستیم

نویسنده کتاب “این آمدن نبود” با بیان اینکه فعالیت های خوبی را در حوزه ادبیات پایداری شاهد هستیم، تصریح کرد: با توجه به تنوع تقسیم بندی های موجود در حوزه ادبیات پایداری (داستانی، مستند، رمان) برای مخاطب سخت پسند، انتخاب آسان خواهد بود و نسبتاً استقبال خوبی صورت گرفته و این حوزه، مخاطبین مخصوص به خودش را دارد تا تاثیرش را با توجه به قالب مخصوص به مخاطب منتقل کنند و در کنار سختی های این کار، نتیجه دلپذیری را به دنبال خواهد شد.

وی با توصیه به علاقه مندان این حوزه بیان کرد: علاقه مندی، اراده و محقق بودن در این کار بسیار مهم است و در این حوزه باید روحیه محقق محور داشت، اگر کسی می خواهد در این راه قدم بردارد دو ویژگی سازگاری و اهل تحقیق بودن برای تحقق موفقیت حاصل از اراده مهم است.

عاشورنیا به ظرفیت بالای استان در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: همچنین دوره های آموزش تحقیق و مصاحبه باید در این راستا برگزار شود تا این دوره ها توسط علاقه مندان به این حوزه طی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه