کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

“اعتماد مردم” ؛ برجسته‌ترین ویژگی دولت رئیسی/ نمره خوب دولت سیزدهم در سیاست خارجی

با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم، در راستای عملکرد دولت و شخص رئیس جمهور تمجیدها و انتقاداتی از سوی صاحب نظران مختلف وجود دارد که قابل بررسی است.

“اعتماد مردم” ؛ برجسته‌ترین ویژگی دولت رئیسی/ نمره خوب دولت سیزدهم در سیاست خارجی

به گزارش خبرنگار ۸دی، کارشناس حوزه روابط بین الملل و استاد دانشگاه با موضوع عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در گفت و گوی وبیناری هادیان سیاسی با اشاره به دو وظیفه عمده دولت ها از نظر علم حکمرانی اظهار کرد: اولین وظیفه اداره درست سرزمین از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است که دولت این سرزمین را در اختیار دارد و ملت هم در آن زندگی می کنند.

وی با اشاره به وظیفه دیگر دولت ها افزود: این وظایف شامل تنظیم سیاست خارجه و تنظیم روابط با کشورهای دیگر به طوری که جایگاه حقیقی خود را در فضای بین الملل در راستای تامین منافع پیدا کند، می‌باشد.

“عمران علیزاده” با تشریح وضعیت دولت سیزدهم در ابتدای شروع کار دولت بیان کرد: در خرداد سال گذشته، آیت الله رئیسی دولت را با شرایط خاصی تحویل گرفت به این علت که دولت پیشین، تمام تمرکزش را بر موفقیت در سیاست خارجه قرار داده بود تا دستاوردهایش را با رونق اقتصاد در کشور به نمایش بگذارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به یکی از اشتباهات دولت پیشین ادامه داد: دولت روحانی تمامی روابط را در ارتباط با غرب و پرونده هسته ای ایران گره زده بود و با خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام ، ایران به صورتی دچار تحریم یک جانبه شد که دولت نتوانست جایگزینی برای آن پیدا کند و اقتصاد کشور از این بابت به شدت دچار آسیب شد.

۵۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه و خزانه خالی دولت روحانی

وی تصریح کرد: رئیسی دولت را در شرایطی تحویل گرفت که با بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه و خزانه خالی مواجه بود. شوک بعدی به دولت در وضعیت کرونا بود که علاوه بر مشکلات اقتصادی، کشور در این شرایط خاص هم باید اداره می‌شد.

علیزاده به چالش های اقتصادی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت پیشین علاوه بر صندوق ذخیره ارزی به مقدار زیادی اوراق قرضه چاپ کرد که تعهدات مالی را از خود به جا گذاشت و هم اکنون  دولت سیزدهم موظف به پرداخت ماهانه ۱۲ هزار میلیارد از بدهی دولت پیشین است.

“اعتماد مردم” ؛ برجسته‌ترین ویژگی دولت رئیسی

این کارشناس سیاسی با اشاره به “اعتماد مردم” به عنوان برجسته ترین ویژگی دولت رئیسی عنوان کرد: شاخصه ای که مورد استقبال ملت قرار گرفت، بحث اعتماد و اخلاق مداری آیت الله رئیسی است تا گام به گام، به وضعیت اداری کشور سر و سامان دهند، یکی از شعارهای مهم و محوری انتخابات مبارزه با فساد در قوه مجریه بود که سرریز پرونده های اختلاس کلان در قوه قضاییه کاهش یابد در غیر اینصورت و با افزایش فساد، گسل بی اعتمادی بین ملت و حاکمیت افزایش می یابد. بزرگترین سرمایه نظام ما، ملت هستند که باید این اعتماد به مردم برگردانده شود و معیار این دولت، مبارزه با فساد و رانتی است که در قوه مجریه شکل گرفته بود.

کوتاه شدن دست سودجویان از منابع ملی در دولت سیزدهم/ کاهشی شدن قیمت کالاهای اساسی در کشور

وی به “حذف ارز دولتی” به عنوان یکی از موارد تاکیدی لایحه بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: دولت برای مبارزه با فساد و بی عدالتی ارزی با عنوان ارز دولتی (۴۰۰۰ تومان) که برای ورود کالاهای اساسی شکل گرفته بود با ارز نیمایی (۲۴۰۰۰ تومان) ارز حاصل از صادرات را جایگزین نمود. برای مبارزه با فساد این امر تبدیل به قانون شد و مجلس، دولت را مکلف کرد در این راستا با جایگزینی ارز نیمایی، قیمت حاصل از ارز واردات کاهش و با افزایش قیمت ها رو به رو شدیم و در حالی که بسیاری از دولت ها جرات اجرای این قانون را نداشتند دولت سیزدهم با واقعی تر کردن یارانه ها به کنترل قیمت ها پرداخت و قول ثبات در قیمت ها را داد و با وجود افزایش قیمت ها در چند ماه اخیر هم اکنون شاهد کاهشی شدن قیمت کالاهای اساسی هستیم البته که عرضه و تقاضا نیز اثرگذار خواهد بود و دولت با این کار، دست افرادی را که با رانت از ارز دولتی سو استفاده می کردند، کوتاه نمود.

علیزاده با اشاره به عدم تحقق برخی برنامه های دولت با وجود گذشت یک سال خاطرنشان کرد: یکی از قول های رئیسی به جوانان؛ اشتغال و مسکن بود که دولت در این خصوص تاکنون کارنامه مناسبی نداشته و در حالی که اقدامات زیربنایی داشته ولی آنگونه که انتظار می رفت محقق نشد و جوانانی که ازدواج کردند با افزایش نرخ اجاره بها مواجه هستند و عدم نظارت کامل دولت و ارائه راهکارهای قانونی بر این بخش، نرخ اجاره بها روز به روز در حال افزایش است.

بزرگترین دستاورد دولت رئیسی نگاه ویژه به تحولات فرهنگی است

این استاد دانشگاه به تشریح بخش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پرداخت و گفت: یکی از بزرگترین دستاورد های دولت، نگاه ویژه به تحولات فرهنگی است و دولت از آن غفلت نمی کند و در این زمینه دغدغه مند است ولی این موفقیت کاملا قابل لمس نیست چون تصمیم گیرندگان فرهنگی از عدم وحدت رویه برخوردارند و نگاه به برنامه ریزی متفاوت است و از لحاظ فرهنگی به یک‌ وحدت رویه نرسیده اند.

نمره خوب دولت سیزدهم در سیاست خارجی/ عملی شدن توصیه رهبری توسط تیم امیرعبداللهیان

وی با اشاره به وضعیت دولت سیزدهم در بخش سیاست خارجه تصریح کرد: کلیدی ترین وزارتخانه دولت روحانی، ظریف بود که هیچ هماوردی را در کشور به اندازه او در نظر نمی گرفت. امیرعبداللهیان و تیم وی در وزارت امور خارجه از معدود وزرایی است که نمره خوبی در دولت می گیرد.

کارشناس سیاسی در ادامه تصریح کرد: بعد از سالها توصیه رهبری در رابطه با تغییر توازن قوای جهانی و حرکت آن از غرب به شرق (برای تاثیرگذاری باید نگاه به شرق جغرافیایی و در سطح منطقه نگاه رو به غرب جغرافیایی باشد) توسط تیم امیرعبداللهیان عملی شد. این تیم هر دو توصیه را ماهرانه عملی کرده و برای اولین بار بعد از انقلاب یک سیاست ویژه همسایگی را پایه ریزی کرد (حدود ۱۵ همسایه مرز خشکی و آبی داریم که ظرفیت های بی نهایتی دارند و باید روابط ویژه‌ای  داشته باشیم).

این استاد گفت: دولت رئیسی علاوه بر شورای همکاری خلیج فارس با کشورهای همسایه؛ قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، عراق و افغانستان در سطوح بالا ارتباط خوبی برقرار کرده در حالی که متاسفانه دولت پیشین همه دنیا را در غرب و آمریکا خلاصه می کرد که تا این روابط درست نشود ارتباط با سایر کشورها نیز اصلاح نخواهد شد.

علیزاده ادامه داد: در بخش سیاست خارجه که مکمل اداره سرزمین است دولت سیزدهم نمره مناسبی دارد و ایران همچنان که منافعش را در برجام دنبال می‌کند سرنوشت کشور را هم، تنها به برجام گره نزده است. احیای برجام در روابطمان با دنیا تاثیرگذار خواهد بود که اگر درست هم نشود ایران منزوی نمی‌شود. دولت سیزدهم این دو بخش را تفکیک کرده تا به سرانجام برساند.

انتخاب محافظه کارانه دولت سیزدهم در برگزینی وزرا و مدیران کشوری و استانی

این کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه به یکی از عمده گره های دولت اشاره و بیان کرد: یکی از مشکلات دولت در نحوه انتخاب مدیران از وزرا تا سطوح پایین استانی و شهرستانی و بخش های آن است به گونه‌ای که در سطوح انقلابی انتظار می رفت انتخاب نشدند. با روی کار آمدن دولت رئیسی انتظار استقبال از نیروهای جدیدتر و جوان انقلابی در بدنه دولت می رفت ولی ریسک با تجربه بودن موارد سبب شد دولت در انتخابش، محافظه کارانه عمل کند و به جای نیروهای انقلابی از مدیران اصولگرا به جای مدیران غربگرا استفاده کند.

علیزاده با طرح این سوال که آیا رئیسی می توانست نیروی انقلابی را روی کار بیاورد اما این کار را نکرد، تصریح کرد: حقیقت این است که در انتخاب وزرا و مدیران، دست رئیس جمهور باز نیست و نهاد قانون گذاری وجود دارد و نمایندگان به شدت بر این انتخاب ها اثرگذار خواهند بود. نمایندگان معمولا از مدیران اصولگرای محافظه کار به جای تیپ انقلابی استقبال می کنند لذا علیرغم توصیه اکید “مقام معظم رهبری”، بر سر راه انتخاب‌ها همجنان مجلس و سدی به نام نمایندگان وجود دارد که در کوچکترین انتخابی دخالت می‌کنند که البته این مربوط به تمام نمایندگان نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
لنگرودی
اینکه دولت قبلی و قبل تر بد و بدتر بودن درست ولی ما تغییر محسوسی در دولت جدید هم ندیدم کلی نگری رو بذارید کنار مشکل اصلی ما مدیران پایین و میانی هستن آیا در استان گیلان تغییر کردن این آقایون یا از جای به جای دیگه رفتن؟ آیا استاندار و فرماندار ها عوض شدن تغییری دیدید؟ یادمون هست جناب استاندار نماینده مجلس بود یه مدت هم وزیر بود ایا عملکردش خوب اون موقع ؟ لازم به گفتن نیست نمیدونم این آقای عمران علیزاده کیه ولی این حرفها تحلیل نیست اسمش چیز دیگه ای ...
در حاشیه