نویسنده گیلانی در گفتگو با ۸دی:

محتوای فضای مجازی گاهی نه تنها مناسب کودک نیست بلکه مخرب است/ عدم اختصاص بودجه مناسب به حوزه فرهنگی

“حمیرا خدابنده” نویسنده گیلانی با بیان اینکه آینده از آنِ فرزندان مان است، اینکه به خوبی پرورش یابند و به استعدادهای این بچه ها توجه شود بسیار مهم است، گفت: یکی از موارد آزاردهنده کاربری های غلط دنیای مجازی است. بچه ها هر متنی را که در فضای مجازی می بینند درست می پندارند بلکه اینطور نیست و برخی از محتوای فضای مجازی نه تنها مناسب کودک نیست، بلکه مخرب نیز هست و والدین در این بخش باید حساسیت به خرج دهند.

محتوای فضای مجازی گاهی نه تنها مناسب کودک نیست بلکه مخرب است/ عدم اختصاص بودجه مناسب به حوزه فرهنگی

“حمیرا خدابنده” نویسنده گیلانی در گفتگو با خبرنگار هشت دی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما هم مادر هستید و هم استاد، نویسنده و کارشناسی با ۲۸سال سابقه کار، چه توصیه ای برای والدینی که دوست دارند فرزندی تربیت کنند که بتواند زندگی اش را به درستی مدیریت کند و به قول معروف گلیم اش را از آب بیرون بکشد، دارید، گفت: فرزند صالح گلی است از گلهای بهشت، امیدوارم که خداوند به همه ما این توفیق را بدهد که بتوانیم و یقیناً فرزندان خیلی خوبی خواهیم داشت . خودم، دخترم، پسرم پشت همین میزهای کانون پرورش فکری بزرگ شدیم. ما اگر بتوانیم کودکان خود را به فرهنگ مطالعه عادت بدهیم در واقع پایه اولیه تمام کارهای بنیادین را ساختیم، عادت به فرهنگ مطالعه را باید ایجاد کنیم. و بدانیم که کودک و نوجوان می تواند با کتاب به تمام سوالات ناگفته و تمام ابهاماتش برسد.

کانون های پرورش فکری بهترین مراکز برای رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان

خدابنده با بیان اینکه ما در ۳۱ مرکز کانون پرورش فکری بچه ها را به اجبار وارد مرکز نمی کنیم و آنان را مجبور به کتابخوانی نمی کنیم گفت: همکاران من در مراکز کانون تلاش می کنند با روش های کاملا جذاب و خلاق و تازه و مخاطب پسند بچه ها را علاقه مند به مطالعه در حوزه کتاب و کتابخوانی کنند. بنابراین یکی از چیزهایی که می تواند به والدین کمک کند اینکه بتوانند فرزندان صالحی داشته باشند انس بیشتر با کتاب و فرهنگ و ادبیات سرزمینمان است.

کارشناس مسئول مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورشی فکری گیلان با اشاره به اینکه ما در سرزمینی زندگی می کنیم که مفاخر بسیاری دارد اظهار کرد: اگر ما بتوانیم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که با این شخصیت‌های خوب و اثرگذار آشنا بشوند در فراز و فرود زندگی می توانند از آنها الگو بگیرند و به داشته های خود افتخار کنند و وقتی به دوران جوانی و بزرگسالی برسد می تواند از تجارب و مشکلاتی که مشاهیر پشت سر گذاشتن به بهترین نحو درس بگیرد و از آنها استفاده کند.

وی با بیان اینکه مراکز کانون پرورش فکری بهترین مراکز برای رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان است گفت: والدین باور کنند که فرزندانشان دارای استعدادهای نهفته ای هستند که باید شکوفا شود اگر مأمن و معبر را پیدا کنند خیلی راحت‌تر می توانند توانمندی فرزندانشان را بشناسند و با حضور در مراکز کانون پرورش فکری بحث مهارت آموزی، بحث خوب صحبت کردن، بحث سرودن شعر، داستان نویسی، خلاق نوشتن را تجربه کنند.

برخی از والدین انتظار دارند که بچه ها زود بزرگ شوند

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه معایب و معضلات و نقاط کوری که اگر باز شود می تواند مشکلاتی را برطرف کند را بیان کنید تصریح کرد: یکی از چیزهایی که مرا آزار می دهد این است که برخی از والدین انتظار دارند که بچه ها را زود بزرگ کنند البته من برای آن دسته از اقوام یا افراد یا والدینی که به فضای فکری فرزندانشان اهمیت می دهند احترام قائلم ولی برخی از والدین با دیدن گوشه ای از توانمندی فرزندشان مثلا در نویسندگی اصرار بر چاپ شعر یا داستان کودک دارند و برای این اتفاق می تواند در بیرون با نشریات قرارداد بسته شود و حتی چاپ شود ولی این آزاردهنده است که اینقدر زود میخواهیم فرزندمان بزرگ شود چرا که باید گذاشت فرزند کودکیش را کند و در مسیر رشد قرار بگیرد. مثلا در کلاس چهارم دبستان کتاب را با هزار تیراژ چاپ کنید و بعد این کتاب دیده نشود و یا نقد شود آن کودک چقدر سرخورده خواهد شد و نباید بابت این شتابزدگی در چاپ کتاب از کانون پرورش فکری توقع پشتیبانی داشت.

متأسفانه بودجه مناسبی به حوزه فرهنگی اختصاص داده نمی شود

وی افزود: یکی از مسائلی که خیلی من را اذیت می کند این است که معمولا ما در حوزه فرهنگی زیاد خرج نمی کنیم. ما یک مجموعه کاری را برای جدال با کرونا انجام دادیم که شامل مجموعه آثار بچه ها بود که با کمک و هدایت همکارانم در دوره قرنطینه خانگی برای تشکر از کادر درمان زحمتکش در این دو سال پردغدغه را تهیه کردیم ولی متاسفانه آثار روی دستانمان مانده و هزینه چاپ بالاست و خوب است که هر جا که بودجه های خوبی دارند به این حوزه کودک و نوجوان اختصاص دهند و این مجموعه را چاپ کنند.

برخی تولید محتوا در فضای مجازی نه تنها مناسب کودک نیست بلکه مخرب هم هست

خدابنده با بیان اینکه ما می رویم و این بچه ها هستند که می مانند، اینکه به خوبی پرورش یابند و به استعدادهای این بچه ها توجه شود بسیار مهم است اظهار کرد: یکی دیگر از چیزهای آزاردهنده کاربری های غلط دنیای مجازی است. بچه ها هر متنی را که در فضای مجازی می بینند درست می پندارند بلکه اینطور نیست و برخی از متن ها نه تنها مناسب کودک نیست بلکه مخرب نیز می باشد و والدین در این بخش باید حساسیت به خرج دهند.

کارشناس مسئول مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورشی فکری گیلان با اشاره به اینکه والدین بهتر است که کانون پرورش فکری را بیشتر بشناسند ادامه داد: از سال ۱۳۴۴ اولین مرکز کانون پرورش فکری در لشت نشا و مرکزی تخصصی در حوزه کودکان و نوجوانان افتتاح شد. و مرکز لشت نشا از مراکز مادر ما هست و بعد مرکز رشت می باشد و خوب است که یک مقدار اولیا با ‌کانون پرورش فکری مأنوس تر باشند و از فضایی که همکارانم در کارگاه های مختلف و متخصصانه ایجاد می کنند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه توجه به ادبیات کودک و نوجوان یعنی آشتی با فرهنگ و داشته های ما است، خاطرنشان کرد: زیرساخت و پیشینه ادبیات کودک به قصه هایی که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برایمان گفتند، به چیستان هایی که در بازی ها مطرح می شد و ترانه بازی هایی که در بازی های کودکانه مان بود برمیگردد واگر ما بتوانیم از آنچه از ادبیات شفاهی و فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و باورداشت ها که از گذشته داریم مأنوس شویم می توانیم پایه های خوبی را برای فرزندان خود درست کنیم و الگوسازی خوبی را برایشان فراهم آوریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه