مدیر‌کل آموزش و پرورش گیلان:

کانون پرورش فکری در پیش‌گیری از “راهزنی فرهنگی و تربیتی” بسیار حائز اهمیت است

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید‌ بر این مهم که کودک و نوجوان، علاوه بر فراگیری آموزش‌های درسی، نیاز‌مند دریافت خدمات فرهنگی خلاقانه‌ است، گفت: کانون، مجموعه‌ای قابل اعتماد محسوب‌ می‌شود و می‌تواند در سایه هم‌افزایی با آموزش و پرورش، نقش به‌سزایی در رشد مخاطب و پیش‌گیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» ایفا‌ کند.

کانون پرورش فکری در پیش‌گیری از “راهزنی فرهنگی و تربیتی” بسیار حائز اهمیت است

به گزارش ۸دی،محمد فائزی مدیر‌کل آموزش و پرورش که در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح «کانون مدرسه» و در جمع معاونان، روسای نواحی آموزش و پرورش و مسئولان مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان سخن‌ می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: لازم‌ است فرزندان ایران اسلامی به ابزار آینده‌سازی مجهز شوند و این مهم جز با هم‌افزایی فرهنگی مسیر‌ نیست.

دنیای امروز، عصر ارایه بسته‌های فرهنگی مخاطب‌پسند است

مدیر‌کل آموزش و پرورش در عین‌حال، رشد و بالندگی کودکان را نیازمند عبور از گذر‌گاه‌های مختلف و مراکز عرضه کالا‌های فرهنگی متنوع دانست و گفت: دنیای امروز، عصر ارایه بسته‌های فرهنگی مخاطب‌پسند است و ضرورت‌ دارد آموزه‌های فرهنگی و تربیتی مبتنی بر باور‌های ایرانی‌ اسلامی، در قالبی شکیل و مورد قبول کودکان و نوجوانان عرضه‌ شود.

مراکز کانون، محلی برای ارایه مطالب و محتوای مفید

وی برهمین اساس نیز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان مکمل و نظام آموزشی کشور و محلی برای خدمات‌رسانی مخاطب‌پسند یاد‌ کرد و با تاکید‌ بر این مهم که کودک و نوجوان، علاوه بر فراگیری آموزش‌های درسی، نیاز‌مند دریافت خدمات فرهنگی خلاقانه‌ است، تصریح‌ کرد: کانون، مجموعه‌ای قابل اعتماد محسوب‌ می‌شود و می‌تواند در سایه هم‌افزایی با آموزش و پرورش، نقش به‌سزایی در رشد مخاطب و پیش‌گیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» ایفا‌ کند.

برپایی اردو‌های فرهنگی با آورده تربیتی، مورد تاکید آموزش و پرورش

فائزی در ادامه، به اجرای طرح کانون‌ مدرسه طی سه‌سال آتی اشاره و با بیان‌این‌که سیاست آموزش و پرورش برگزاری اردو‌های فرهنگیِ با آورده‌های تربیتی است، اظهار‌ داشت: این طرح، زمینه ارایه هنر‌مندانه آموزه‌های فرهنگی و تربیتی را به دانش‌آموزان فراهم‌ می‌کند و می‌توان با استفاده مناسب از این فرصت آموزشی و پرورشی و امین قرار‌ دادن کانون و مربیان آن، بستر‌های لازم را برای عرضه هدف‌مند فعالیت‌های فرهنگی ایجاد‌ کرد.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ انجمن اولیا و مربیان برای معرفی افزون‌تر کانون

این مدیر فرهنگی در همین‌حال، ظرفیت‌های گسترده انجمن اولیا و مربیان را خاطر‌نشان‌ کرد و با تبیین این موضوع که آموزش و پرورش تنها مجموعه‌ای است که امکان ارتباط مستقیم با والدین و دانش‌آموزان را دارد، گفت: ضروری است از این فرصت به بهترین شکل ممکن برای معرفی و رونق‌بخشی هرچه بیش‌تر به مراکز کانون پرورش فکری استفاده‌ شود.

وی در همین ارتباط اضافه‌ کرد: کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، ذیل عنوان‌های متفاوت و با همراهی هم در یک مسیرحرکت‌ می‌کنند و طرح کانون‌مدرسه نمونه‌ای از این مشارکت‌ها در جهت ارتقای توان‌مندی‌ها، غنی‌سازی اوقات فراغت و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در میدان و در عرصه فضای مجازی است.

تاکید بر لزوم همراهی افزون‌تر روسای نواحی و مدیران مدارس برای اجرای طرح کانون‌ مدرسه، دیگر‌بخش صحبت‌های محمد‌ فائزی بود و وی در پایان از سرپرست و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت هم‌اندیشی و پیش‌برد برنامه‌های فرهنگی و آموزشی قدردانی‌ کرد.

طرح کانون‌مدرسه، نماد هم‌گرایی فرهنگی است

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم طی این نشست که به میزبانی این مجموعه در رشت برگزار شد، ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران و مثبت‌ ارزیابی‌ کردن افزایش تعامل و همکاری‌ها در عرصه فرهنگ اظهار‌ کرد: طرح «کانون مدرسه» نماد هم‌گرایی فرهنگی است و مشارکت و هم‌افزایی، از مولفه‌های این طرح به‌شمار‌ می‌رود.

سید‌جلیل میرعظیمی در ادامه به فرآیند اجرای طرح کانون‌ مدرسه اشاره‌‌ داشت و توضیح‌ داد: بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی برای توسعه‌ی فعالیت‌های تربیتی، پرورش خلاقیت و آشنایی هرچه‌ بیش‌تر کودکان و نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی با مراکز فرهنگی هنری کانون و زمینه‌سازی جهت جذب و پایدار‌سازی اعضا، از اهداف این طرح محسوب‌می‌شود.

کتاب‌ محور بودن فعالیت‌های کانون و آموزش‌های خلاقانه و هدف‌مند مربیان از دیگر موضوع‌هایی بود که میرعظیمی به آن اشاره داشت.

وی هم‌چنین، در تشریح روند اجرای طرح کانون مدرسه و طیف مخاطبان آن گفت: این طرح سه ساله، در سال ۱۴۰۱ از دی تا پایان اردیبهشت به‌مرحله اجرا گذاشته‌ می‌شود و دانش‌آموزان دختر و پسرِ پایه‌ی دوم تا ششم ابتدایی مدارس دولتی، در قالب اردوی فرهنگی‌ از برنامه‌های مربیان کانون بهره‌مند می‌شوند. دیگر بخش صحبت‌های این مسئول فرهنگی به دست‌آورد‌های این طرح اختصاص‌ داشت و میر‌عظیمی با یادآور‌شدن تنوع فعالیت‌های کانون و امکان استفاده دانش‌آموزان مشمول طرح، از تخفیف ثبت‌نام در مراکز این مجموعه افزود: افزایش هم‌گرایی‌ها، ارتقای سطح همکاری‌ مجموعه‌های فرهنگی و نشاط‌بخشی به آینده‌سازان ایران اسلامی، رهاورد این طرح به‌شمار‌ می‌رود.

وی کشف و پرورش استعداد‌های کودکان و نوجوانان را چشم‌انداز روشن اجرای طرح‌ کانون و مدرسه دانست و با بیان‌ اینکه کانون به عنوان همراه آموزش و پرورش در تلاش است یاریگر نظام آموزشی کشور باشد، تصریح‌ کرد: حیات طیبه و دست‌یابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در عین‌حال، تربیت نسلی مومن، متخصص و بانشاط‌، هدف نهایی متولیان حوزه فرهنگ محسوب‌ می‌شود و این حرکت فرهنگی و آموزشی می‌تواند به تحقق این امر کمک‌ کند.

زینب‌ کریمی، معاون آموزش ابتدایی آمورش و پرورش و اکرم‌السادات حسینی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ازحاضران در این نشست بودند و بر ضرورت مشارکت‌های فرهنگی و لزوم اجرای طرح کانون‌ مدرسه تاکید‌ کردند.

ارایه دیدگاه‌ها و نقطه‌ن ظرات از سوی روسای ادارات آموزش و پرورش و مسئولان کانون پرورش فکری مجری طرح کانون‌ مدرسه در استان گیلان و بازدید از مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون رشت، پایان بخش این نشست به‌ شمار‌ می‌رفت.

شایان‌ ذکر است، طرح کانون‌ مدرسه در نخستین گام، با همراهی ادارات آموزش و پرورش بخش‌ها و شهرستان‌‌ها و هم‌چنین، نواحی ۱ و ۲ آموزش و پرورش رشت، در مراکز چهارگانه کانون شهر رشت، کوچصفهان، صومعه‌سرا، ماسال، لاهیجان، رودسر، لنگرود، بندرانزلی به مرحله اجرا‌ گذاشته‌ می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه