نماینده آستارا مطرح کرد:

استیضاح فاطمی امین برای تحمیل گزینه مجلس به دولت نیست/ سرنوشت وزیر صمت به تصمیم صحن بستگی دارد

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صمت می‌گوید: استیضاح فعلا اعلام وصول شده و به کمیته تخصصی کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده است. اما باید تاکید کرد که هدف از استیضاح، تخریب نیست و مجلس به دنبال کمک به دولت است.

استیضاح فاطمی امین برای تحمیل گزینه مجلس به دولت نیست/ سرنوشت وزیر صمت به تصمیم صحن بستگی دارد

به گزارش ۸دی،غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی درباره اینکه آیا استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت به صحن  مجلس ارجاع خواهد شد و در صورت بررسی در صحن منتج به برکناری وزیر می شود؟ می‌گوید: «آن‌طور که سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده است استیضاح فعلا اعلام وصول شده و به کمیته مربوطه ارجاع شده است.برای همین باید منتظر ماند که کمیسیون نظرش را بدهد و به صحن بیاید. صحن را هم که اصلا نمی‌شود پیش‌بینی کرد.

سوال و استیضاح از وزرا حق مجلس است

نماینده آستارا در مجلس در مورد اینکه کابینه دولت سیزدهم چقدر نیاز به ترمیم دارد؟ می‌گوید: «ترمیم کابینه عملا افتاده است؛ یعنی خود دولت به این نتیجه رسیده است و صداهایی هم که از مجلس به گوش می‌رسد نشان‌دهنده این است که انتظار می‌رود بدنه کابینه قوی‌تر از آنچه هست، باشد و روی خوب ماجرا این است که گویا خود رئیس‌جمهور و مجموعه دولت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که به تغییرات نیاز است.»
مرحبا در مورد اینکه نظارت مجلس چقدر در بهبود عملکرد وزرا موثر خواهد بود هم می‌افزاید:«مجلس هرگز در امور دولت دخالت نمی‌کند،بلکه نظارت و قانون‌گذاری می‌کند و ناظر قانونی است.درواقع سوال و استیضاح از وزرا و رفت‌وآمد مداوم وزرا به مجلس جزو اصول قانونی اساسی و از وظایف مجلس و از بندهای آیین‌نامه داخلی مجلس است،بر همین منوال هم مجلس کار خود را انجام می‌دهد و قطعا این نظارت‌ها و رفت‌وآمدها و همکاری‌ها در رفع مشکلات مردم موثر خواهد بود.»

روی مثبت استیضاح را باید دید

برخی منتقدان استیضاح می‌گویند هنوز به یک‌سالگی دولت سیزدهم نرسیده‌ایم و نباید انتظار معجزه داشت و باید به دولت فرصت بیشتری داده شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: «باید فرصت داد اما یک سال هم زمان کمی نیست. البته این را هم بگویم که مجلس مخصوصا مجلس کنونی همواره طرفدار و همراه دولت بوده و همین وزرایی که مشغول کار هستند بی‌سابقه‌ترین رأی‌ها را در جریان رأی اعتماد از مجلس دریافت کردند. بنابراین، مجلس همراه است و می‌خواهد به دولت کمک کند و هیچ‌کسی در این مجلس قصد ندارد چوب لای چرخ دولت بگذارد، بلکه مجلس ثابت کرده است که می‌خواهد به دولت کمک کند تا بهتر به وظایف خود عمل کند اما استیضاح هم حق نمایندگان است و طبق قانون برای استیضاح زمان مشخص نشده است و هر زمان مجموعه‌ای از نمایندگان به این نتیجه برسند که می‌توانند از ابزار قانونی استیضاح استفاده کنند می‌توانند از این حق استفاده کنند. بنابراین، یک سال هم زمان مناسبی برای استیضاح است و معنایش این نیست که حتما وزیر کنار گذاشته می‌شود. بلکه ممکن است استیضاح رأی نیاورد و وزیر ابقا شود و این تاییدی برای او خواهد بود و با قدرت و قوت بیشتری می‌تواند کار کند. برای همین باید روی مثبت قضیه را هم نگاه کرد. هدف از استیضاح، تخریب نیست و ما به دنبال کمک به دولت هستیم تا بتواند راحت‌تر کشور را اداره کند

مجلس یازدهم همواره همراه دولت سیزدهم بوده است

زمزمه‌هایی می‌شود از اینکه برخی نمایندگان با استیضاح وزیر صمت به دنبال این هستند که گزینه مجلس را به عنوان وزیر به دولت تحمیل کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از این حاشیه‌ها می‌گوید: «همه اینها حاشیه‌ است و چنین صحبت‌هایی کاملا غیراخلاقی است و به نظر من حتی صحبت کردن درباره آن درست نیست. مجلس یازدهم مجلسی انقلابی و متعهد به اخلاق حرفه‌ای است. ممکن است که افرادی بین نمایندگان باشند که واجد شرایط لازم برای اداره امور اجرایی باشند همانطور که خیلی از نمایندگان سوابق اجرایی دارند اما اینکه گفته شود بحث استیضاح را مطرح کنند تا وزیری را حذف کنند و فرد مورد نظر خود را به دولت تحمیل کنند اصلا درست نیست.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه