"ابوترابی فرد" در مراسم بزرگداشت آیت الله بهجت فومنی:

انسان به سوی نور یا ظلمت در حرکت است/ آیت الله بهجت مصداق بارز عمل صالح

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه عالم در حال حرکت است نه سکون و انسان به سوی نور یا ظلمت در حرکت است، گفت: آیت الله بهجت مصداق بارز عمل صالح است. یعنی، گناه، دروغ، غیبت و کمترین ظلمی به خلق روا نداشته است. ایشان افتخارش گناه نکردن نبوده بلکه افتخارش این است که در طول زندگی اش از یاد خدا غافل نباشد و این دستاورد عمل صالح است.

انسان به سوی نور یا ظلمت در حرکت است/ آیت الله بهجت مصداق بارز عمل صالح

به گزارش خبرنگار ۸دی، حجت الاسلام “سید محمد حسن ابوترابی‌ فرد” امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت آیت الله بهجت در مسجد صفی رشت با عرض تسلیت سالگرد ارتحال فقیه و عارف بالله حضرت آیت الله بهجت فومنی و درخواست مسئلت و علو درجات برای عالم فرهیخته و پرهیزگار آیت الله رودباری و عرض تسلیت عروج ملکوتی ایت الله فاطمی نیا به عنوان استاد جامعه انقلابی و اسلامی، اظهار کرد:امیدوارم با الهام از علمای برجسته دین در مسیر تقرب به خدای متعال و آبادانی دنیا و آخرت قدم برداریم.

وی با اشاره به نقش آیات قرآن کریم در زندگانی انسان تصریح کرد: آیات قرآن نقشه راه تربیت انسان و مسیر دستیابی بشر به کمال انسانی را تبیین نموده است. پدیده های علم از نگاه قرآن، کلمات الله هستند چون خداوند کلمات را ایجاد و آفریده است و انسان، کلمه ای از کلمات الهی و پدیده ای از پدیده های عالم هستی است، این پدیده از نگاه قرآن و ادبیات دینی ظرفیت ویژه ای دارد و می تواند اوج بگیرد و در قله ای از کمال و مقام ربوبیت قرار بگیرد و خدا این ظرفیت را در این پدیده نهادینه کرده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: شخص اول عالم امکان پیامبر اکرم(ص) آنچنان اوج می گیرد که مصداق آیه «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی» می شود. در قوس صعود، انسان به مدارج عالی انسانیت می رسد و خدا این استعداد را در انسان قرار داده که متاسفانه، قوس نزول هم امکان پذیر هست که از همه حیوانات و پرندگان به مراتب پست تر می شود.

وی افزود: در کلمه طیبه انسان در اوج طهارت و پاکیزگی قرار دارد و کمترین پلیدی و زشتی نمی بینید اگر انسان با عقاید پاکیزه و آراسته به فضائل اخلاقی و عمل صالح پاک شد این کلمه پاک و طیبه است که به سوی زیبایی بی نهایت و ذات اقدس خدا در حرکت است و اگر کلمه خبیثه شد خلاف این جهت حرکت می کند.

انسان به سوی نور یا ظلمت در حرکت است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه عالم در حال حرکت است نه سکون و انسان به سوی نور یا ظلمت در حرکت است، اظهار کرد: مرحوم آیت الله رودباری شتابان به سوی نور در حرکت بود.

وی تصریح کرد: نقطه مقابل یعنی تحت ولایت شیطان و هوا و هوس بودن و به سوی خروج از نور و تاریکی حرکت کردن. اگر کلمه طیبه بود حرکت به سوی نور مطلق است این پرواز موتور حرکتش عمل صالح است در این عالم و عالم پس از مرگ به گواه آیات قران، عمل، نقش حرکت انسان به سوی کمال را دارد.

 آیت الله بهجت قبل از بلوغ تا لحظه عروج جز عمل صالح نداشت

ابوترابی فرد با اشاره به مراتب عمل صالح بیان کرد: گاهی یک عمل، یک شبه مسیر کمال و زمینه پرواز را فراهم می کند و عمل مسیر حرکت را تعریف می کند. سعی و تلاش و عمل، راه را برای کمال یا سقوط فراهم می کند. کسی که یک عمر به سمت نور بود، قبل از بلوغ تا لحظه عروج جز عمل صالح نداشت آیت الله بهجت(ره) بود.

وی تصریح کرد: آیت الله بهجت مصداق بارز عمل صالح است. یعنی، گناه، دروغ، غیبت و کمترین ظلمی به خلق روا نداشته است. ایشان افتخارش گناه نکردن نبوده بلکه افتخارش این است که در طول این مدت از یاد خدا غافل نباشد، این یعنی آیت الله بهجت و این دستاورد عمل صالح است. کسی که سرتاپای وجودش دعا بود به دنبال عمل بود. عمل صالح، ترک گناه و وظیفه شناسی راه تعالی است.

ابوترابی فرد با اشاره به یکی از توصیه های موکد آیت الله بهجت در رابطه با عمل صالح، گفت: اگر به ۱۰ وظیفه ای که یقین دارید عمل کنید به همه مقامات و کمالات می رسید و در آنجا که علم ندارید توقف کنید. اگر به آنچه می دانیم عمل کنیم در انجا که نمی دانیم خدا روشنگری می کند. این یک تصمیم عالمانه برای اصلاح آخرت و دنیا و حیات فردی و خانوادگی است و باید تصمیم و اجرای درست شود.

اصلاحات باید همراه با اقناع و استدلال انجام شود

سخنران مراسم آیت الله بهجت فومنی با اشاره به توصیه این عالم گیلانی در رابطه با مدیریت کشور بیان کرد: اصلاحات دشوار است و مسئولان باید دقت کنند. اتخاذ تصمیمات باید همراه با توجیه، بیان، اقناع و استدلال همراه باشد و باید به گونه ای حرکت کنیم که درست باشد اگر این حرکت عالمانه باشد در رشد اقتصادی کشور و حرکت تولید کشور، کمک کننده است.

اصلاح امور دنیا و آخرت انسان در رابطه او با خداست/ نماز نزدیک ترین راه در این مسیر است

ابوترابی فرد با اشاره به تاکید آیت الله بهجت(ره)بر یکی از اعمال صالح برای انسان اظهار کرد: یک عمل برجسته در اصلاح انسان، نماز است که اصلاح امور دنیا و آخرت انسان در اصلاح رابطه انسان با خداست و ایت الله رودباری به همین دلیل مورد احترام همگان بود.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک ترین راه در اصلاح رابطه با خدا، نماز است. اصلاح نماز به ترک لغو است یعنی در بازار و کار و خانه کار لغو از شما صادر نشود. اصلاح به خشوع و ترک لغو است اگر ترک شد خاشع می شوید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه