آشتی با طبیعت میراثی ماندگار برای آیندگان/ توصیه های زیست محیطی به گردشگران

اگر کودکان یاد بگیرند که درختان، ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها، حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشورمان راضی نخواهند شد. کودکان امروز، پدران و مادران فردای این سرزمین اند و با این فرهنگ سازی درست، می توان عشق به طبیعت را در دل آن ها کاشت.

آشتی با طبیعت میراثی ماندگار برای آیندگان/ توصیه های زیست محیطی به گردشگران

به گزارش ۸دی، «روز طبیعت»، فرصت بسیار مناسبی است تا آشت با طبیعت این درس بزرگ را به فرزندان مان بیاموزیم. آن ها باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمینمان ایران، خانه بزرگ تر همه ما به شمار می آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمی گردد.

اگر کودکان یاد بگیرند که درختان، ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها، حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشورمان راضی نخواهند شد. کودکان امروز، پدران و مادران فردای این سرزمین اند و با این فرهنگ سازی درست، می توان عشق به طبیعت را در دل آن ها کاشت.

در زیبایی های طبیعت، می توان عشق و زندگی را جستجو کرد. دوباره زیستن را با بهارش، دوباره سرودن را با قناری هایش و دوباره به منزل رسیدن را با آبشارهایش آغاز کرد. می توان از بلبل و گل، عشق و دلدادگی آموخت؛ با شبنم سحرگاهان، اشک ناامیدی را فراموش کرد؛ از شکوفه هایش لبخند آموخت؛ با امواج دریا، راز دل گفت؛ و زیبایی واقعی را با عکس مهتاب، در آب دید. ما همه به طبیعت زیبا، دست نخورده، شگفت و بی پایان ایران عزیزمان بدهکاریم.

لزوم احترام به طبیعت در کلام معصومان

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید. درخت بارور را قطع ننموده و زراعت و کشاورزی را به آتش نکشید؛ زیرا شما نمی دانید، شاید در آینده به آن نیازمند شوید».

حضرت علی علیه السلام فرمود: «نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است.»

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: «زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا، و زمین نرم و آماده کشاورزی.»

حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود: «سه چیز به دیده روشنی می بخشد: نگاه به سبزه، نگاه به آب روان، و نگاه به صورت زیبا».

همه ما می دانیم که منابع طبیعی، محدود است و امکان تمام شدن آن وجود دارد. پس بر ماست که با برنامه ریزی حساب شده، جلو هدر رفتن و نابودی این منابع کمیاب الاهی را بگیریم و نگذاریم آن ها، به این راحتی از کف بروند. مقام معظم رهبری، درباره همین مسأله می فرماید: «ما باید بتوانیم با برنامه ریزی های دقیق، با مدیریت قوی و با اصرار و جدیت در کار، خودمان را از تضییع خسارت بار منابع حیاتی و طبیعی، مانند درخت و آب و خاک نجات بدهیم». ایشان سپس در ادامه می فرمایند: «امیدوارم که ان شاء اللّه همه ـ هم دولت، هم آحاد مردم و هم مسئولان بخش های متفاوت، به مسأله مهم حفظ منابع طبیعی، گیاه، درخت، کشاورزی، استفاده بهینه از آب، خاک و امکانات گوناگون دیگر، به طور جدی بپردازند».

توصیه های زیست محیطی به گردشگران در روز طبیعت

در این روز توجه به توصیه‌هایی که می‌تواند مانع تخریب محیط زیست باشد، گامی به سوی آشتی با طبیعت و تکریم این موهب الهی است.

مهم‌ترین توصیه‌های سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به شهروندان برای حفاظت از طبیعت در روز سیزدهم فروردین در ادامه می آید:

١-به نحوی رانندگی کنیم که منجر به مرگ هیچ جانداری نشود.
٢- به جای افروختن آتش با چوب یا خرید ذغال، از کپسول‌های سفری گازی کوچک استفاده کنیم واگر آتش روشن کردیم، قبل از رفتن از خاموش شدن کامل آن مطمئن شویم.
٣- از ایجاد هر نوع آلودگی صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز کنیم، چون گوش حیوانات چندین برابر گوش انسان به صدا واکنش نشان می‌دهد.

۴- از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده نکنیم و اگر زباله رهاشده در طبیعت دیدیم یا اگر آتش نیمه خاموشی را یافتیم، نگوییم به ما مربوط نیست!

۵–شماره خودرو‌هایی که سرنشینان آن‌ها، از شیشه اتومبیل زباله به بیرون پرتاب می‌کنند را یادداشت کنیم و به نزدیکترین مامور پلیس گزارش دهیم.
۶-شاخه هیچ گیاه وحشی را نشکنیم، خودرو خود را در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها نشوییم و مواد شوینده را در منابع آبی و طبیعت رها نکنیم.
۷-وقتی از خانه بیرون می‌رویم همه وسایل برقی را از پریز بکشیم و شیر اصلی گاز را ببندیم.
۸-تا جایی که می‌توانید کیسه پلاستیکی با خود بردارید، وجود کیسه پلاستیکی به تعداد لازم علاوه بر اینکه در تفکیک زباله هایتان کمکتان می‌کند، باعث می‌شود طبیعت آلوده نشود.
۹-اگر مشاهده کردید فردی در حال تخریب محیط زیست و آسیب رساندن به حیوانات است با شماره ۱۵۴۰ سامانه رسیدگی به شکایات زیست محیطی، تماس بگیرد.
۱۰- با محیط بانان برای حفظ طبیعت همکاری کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه