کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل در گفت و گو با ۸دی:

اوکراین؛ مصداق دیگری در بی اعتمادی به غرب/ با هم پیمانی چین ـ روسیه ـ ایران تک قطبی بودن دنیا شکسته خواهد شد 

“ریحانه احمدی دهکا” کارشناس سیاسی و روابط بین الملل با بیان اینکه نمایش قدرت روسیه حاصل سیاست های مداخله گرانه غرب در امور دیگر بازیگران نظام بین الملل است، گفت: می توان تنها راه مقابله برای جلوگیری از نفوذ غرب و ناتو را هم پیمانی چین ـ روسیه ـ ایران به عنوان سه هژمون منطقه یاد کرد که اگر این پیمان شکل بگیرد، قطعا این تک قطبی بودن دنیا شکسته خواهد شد و نظام بین الملل چند قطبی خواهد شد.

اوکراین؛ مصداق دیگری در بی اعتمادی به غرب/ با هم پیمانی چین ـ روسیه ـ ایران تک قطبی بودن دنیا شکسته خواهد شد 

“ریحانه احمدی دهکا” کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان دلایل ایجاد جنگ در اوکراین گفت: بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، جدایی طلبان طرفدار روسیه که اکثرا روسی تبار بودند و در شرق اوکراین ساکن بودند اعلام خود مختاری می کنند و درگیری ها از سال ۲۰۱۴ ادامه دار شده و روسیه کماکان خودش را مبرا می داند، با اینکه اوکراین همواره گفته تامین تجهیزات نظامی و تلاش برای تضعیف دولت شان را روسیه برعهده داشته اما روسیه با دادن پاسپورت به ساکنان این استان ها تلاش کرده این منطقه را ازآن خاک خود کند.

چرخش عجیب اوکراین در الحاق به اتحادیه اروپا و عضویت در ناتو

وی با اشاره به تمایل رییس جمهور اوکراین به غرب در سال های اخیر تصریح کرد:این تمایل و چرخش در سال های اخیر زیادی به چشم آمده و اوکراین تمایل به الحاق به اتحادیه اروپا و عضویت در ناتو داشته است و این پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را می توان در واقع نفوذ غرب منطقه دانست.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا خیلی تلاش کرده است ادامه داد: اما غربی ها با وجود آگاه بودن از دیدگاه پوتین، این تمایل را خیلی جدی تلقی نکردند، به خصوص آمریکا که در سال های اخیر به دنبال گسترش نفوذ در این منطقه و تسلط بر انرژی بوده است. بنابراین با استناد به دکترین ایالات متحده آمریکا که تا سال ۲۰۲۵، آمریکا نگاه خودش را از خاورمیانه به جنوب سمت جنوب شرق آسیا و چین می برد، این تحرکات قابل پیشبینی بود. به همین دلیل در شرایط فعلی ایالت متحده آمریکا و غرب، چاره ای ندارند جزء تحریم و عمل به قول هایشان.

اوکراین؛ مصداق دیگری در بی اعتمادی به غرب

احمدی بیان کرد: این بحران به کشور ما و کشورهایی مثل ایران که به دنبال استقلال و حفظ تمامیت ارضی خودشان هستند، نشان داد که نمی توان اعتمادی به غرب داشت با اینکه اوکراین، سلاح های هسته ای خودش را با حمایت غرب تحویل داد اما دیدیم که پشتش را خالی کردند.

هرگونه واکنش غلط غرب با توجه به استقرار نیروها سبب حمله چین به تایوان خواهد شد

وی در ادامه تصریح کرد: جنگ در هر نقطه ای که باشد، کشور ما که شهدای بسیاری را داده وحشتناک است و آن را محکوم می کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سردرگمی غرب در این بحران گفت: هرگونه واکنش غلط توسط غرب با توجه به استقرار نیروها سبب حمله چین به تایوان خواهد شد زیرا چینی ها هم تایوان را جزء خودشان می دانند.

نمایش قدرت روسیه حاصل سیاست های مداخله گرانه غرب در نظام بین الملل

احمدی با بیان اینکه نظم بین المللی در حال تغییر است خاطرنشان کرد: این نمایش قدرت روسیه در حقیقت، حاصل سیاست های مداخله گرانه غرب در امور دیگر بازیگران نظام بین الملل است، بر این اساس اگر روسیه در چند روز آینده به سرعت بتواند به اهدافش دست پیدا کند، قطعا امریکا دیگر تک قدرت جهان شناخته نمی شود و فرمایش رهبری که گفتند قدرت آمریکا در حال افول است و دیگر تنها سلطه دنیا نیست، در حال تحقق است.

وی با تاکید بر ایجاد نظم جهانی اضافه کرد: به نظر من جهان باز هم به سمت بلوک شرق و غرب در حال تقسیم شدن است اما این بار دیگر تک قطب شوروی در کنار قطب امریکا قرار ندارد و قدرت نظامی روسیه در کنار قدرت اقتصادی چین و در منطقه  ما قدرت ایران مکمل می شود. سال هاست آمریکا با دخالتش در امور کشورهای تازه استقلال یافته با ایجاد انقلاب های رنگی در حال فعالیت است، از جمله انقلاب نارنجی که در اوکراین رخ داد و باعث برهم زدن آن شده بود.

در سیاست بین الملل، منافع ملی کشور ها تعیین کننده اهداف است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در سیاست بین الملل، منافع ملی کشور تعیین کننده اهداف است تصریح کرد: غرب و ایالت متحده امریکا رفتار منفعلانه ای داشته، برخی کشورهای غربی هفت درصد گاز خود را از روسیه تامین می کنند و تاکنون شاهد رفتار منفعلانه از سوی اروپا و آمریکا بودیم و نتوانستند هیچ رفتار قاطعانه ای جز تحریم از خود نشان دهند که پوتین نیز آن را قطعا پیش بینی کرده بود.

احمدی با اشاره به مسئله “اعتماد به غرب” و وابسته بودن کشورهایی مثل اوکراین به غرب اظهار کرد: این کشورها، فاقد تجربه ای مثل ایران بودند، در انقلاب اسلامی، تغییر و تحولات ژئوپولوتیکی در منطقه ایجاد شد و بیش از ۴۰سال است که جمهوری اسلامی با این هژمونی در حال جنگ و اثبات خودش است.

یکی از دلایل سکوت آمریکا و کشورهای غربی مذاکرات وین است/ جیره بندی سوخت در کشورهای اروپایی

وی با اشاره به تاثیر این بحران در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان باید با ذکاوت بیشتری حضور یابند تا از تیم مذاکره کنندگان کشورهای حاضر امتیاز بیشتری بگیرند. من معتقدم یکی از دلایل سکوت آمریکا و کشورهای غربی موضوع مذاکرات وین است چرا که در بحث ایران نیاز به مشورت با روسیه دارند. تامین سوخت کشورهای اروپایی از روسیه نیز در کشورهایی مثل فرانسه تاثیر بسزایی داشته و طبق بررسی هایی که انجام دادم از روز گذشته سوخت در این کشورها جیره بندی شده و هر ماشین سهمیه ۳۰ لیتری داشته است. یعنی حمله در کشوری در شرق دنیا انجام شده اما کل دنیا تحت تاثیر قرار گرفته و قطعا این موضوع در اقتصاد کشورها بی تاثیر نیست.

با هم پیمانی چین ـ روسیه ـ ایران تک قطبی بودن دنیا شکسته خواهد شد

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل با بیان اینکه معتقدم ساختار سازمان ملل باید تغییر کند گفت: کاهش نفوذ غرب به منطقه، از منافع این بحران برای کشور ما است که اجازه دخالت و دستیابی به دریای خزر را نداده است اما به نظر من در راستای تغییر ساختار سازمان ملل، اینکه پنج کشور در دنیا به عنوان کدخدا برای جامعه جهانی تصمیم گیری می کنند در دنیای امروز قابل پذیرش نیست و از طرف دیگر می توان تنها راه مقابله برای جلوگیری از نفوذ غرب و ناتو را هم پیمانی چین ـ روسیه ـ ایران به عنوان سه هژمون منطقه یاد کرد که اگر این پیمان شکل بگیرد، قطعا این تک قطبی بودن دنیا شکسته خواهد شد و نظام بین الملل چند قطبی خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه