استاد دانشگاه گیلان:

اسلام به جایگاه زن و حفظ عفت او توجه ویژه دارد

استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه اسلام به جایگاه زن و حفظ عفت او توجه ویژه دارد، تصریح کرد: بدون داشتن حجاب امکان رسیدن به عفت میسر نیست و این دو باید در کنار یکدیگر رعایت شود.

اسلام به جایگاه زن و حفظ عفت او توجه ویژه دارد
به گزارش ۸دی،«اشرف جناتی» شامگاه (سه شنبه ۱۴ دی) در گفت‌وگوی خبری در تبیین سالروز تصویب قانون کشف حجاب و اعلام منع حجاب و اهداف رضاخان از اعمال این سیاست در ایران را مورد واکاوی قرار داد و اظهار داشت: رضاخان از انجام این کار دو هدف شوم یعنی تضعیف دینداری در جامعه و ترویج فرهنگ غربی را دنبال می‌کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه رضاخان با شدیدترین روش‌ها با حجاب برخورد می‌کرد و پس از آن پسرش به روش‌های نرم‌تر کار ترویج فرهنگ غربی را دنبال کرد افزود: عفت و پوشش دو معنایی است که در کنار هم قرار دارند، حجاب همان پوشش بدن و عفت یک صفت درونی بوده و خواسته اصلی اسلام از عفاف و حجاب، عفت است.

استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه اسلام به جایگاه زن و حفظ عفت او توجه ویژه دارد، تصریح کرد: بدون داشتن حجاب امکان رسیدن به عفت میسر نیست و این دو باید در کنار یکدیگر رعایت شود.

جناتی با تاکید بر اینکه بدون حجاب رسیدن به عفت امکان پذیر نیست تصریح کرد: بدون حجاب به عفت لطمه وارد می‌شود و از طرفی حجاب کامل هم گاهی ممکن است وجود داشته باشد اما عفت در جاهایی به خطر می‌افتد به بیان دیگر کسی که خواهان عفت است حتما باید حجاب داشته باشد و هر کسی که حجاب دارد باید شرایطی را جهت رسیدن به عفت رعایت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحث عفاف و حجاب تنها به زنان ارتباط دارد هم اضافه کرد: وقتی آیات حجاب نظیر سوره مبارکه نور را مشاهده می‌کنیم از حیث شرعی و اسلامی اتفاقا ابتدا با بحث پوشش آقایان شروع می‌شود و بعد پوشش بانوان مطرح می‌گردد پس از نظر اسلام پوشش خاص زنان نیست و عفاف بر مردها هم واجب است.
استاد دانشگاه حدود و مرز حجاب و آزادی را برشمرد و یادآور شد: قطعا حجاب یا هر دستور دینی دیگری نظیر دستورات اجتماعی با آزادی منافات دارد و ما منکر این امر نیستیم اما سوال اینجاست کدام آزادی، حرف ما این است که آزادی باید به گونه‌ای باشد تا حقی از کسی پایمال و ضایع نشود.
جناتی با بیان اینکه در غرب آزادی حیوانی حاکم است و طبق غرایض حیوانی رفتار می‌کنند افزود: چون حجاب و پوشش اسلامی در غرب با سبک زندگی که در حال ترویج است منافات دارد از این جهت آن‌ها هم با حجاب مخالفت می‌کنند بنابراین وجود آزادی در غرب امر نادرستی است و به دلیل رعایت قواعد حاکم بر هر جامعه در هیچ جا آزادی نمی‌تواند به صورت مطلق وجود داشته باشد.
وی مصادیق و الزامات اجتماعی عفاف و حجاب را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: ازدواج جوانان یکی از الزامات عفاف و حجاب است اما برای بحث عفاف و حجاب ما باید این مسئله را درونی کنیم و برای این کار لازم است افراد و به خصوص جوانان هم تکلیف خود را بشناسند و هم با فلسفه و علت احکام آشنا بشوند.
استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در مورد متناسب سازی و به روز کردن کارکردهای پوشش اصیل ایرانی –  اسلامی اقدامی در خور توجه انجام شده است یا خیر اضافه کرد: بله در اینجا قدم‌هایی برداشته شده که برگزاری نمایشگاه‌هایی در همین باب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر نمونه خوب آن محسوب می‌شود.
جناتی با بیان اینکه اسلام کمیت و حدود پوشش را مشخص کرده است خاطرنشان کرد: حجاب در اقلیم‌ها و مناطق مختلف جغرافیایی مختلف و سلیقه‌ها با هم فرق دارند بنابراین ما باید با توجه به ذوق و سلیقه مناطق مختلف به مسئله کیفیت و نوع پوشش توجه کنیم منتها اصل اسلام در مورد لزوم رعایت کمیت پوشش باید در اولویت همه امور قرار گیرد تا خودنمایی و جلوه‌گری در برابر نامحرم نباشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه