ظرفیت بالای تولید پیله ابریشم در رونق کشاورزی/ رتبه اول گیلان در نوغانداری کشور

صنعت نوغانداری از ابتدای دهه ۹۰ احیا شده و اکنون بسیاری از روستاییان گیلانی و سایر استان ها همچون مازندران،‌ گلستان، خراسان رضوی و اصفهان به تولید پیله ابریشم اشتغال دارند این در حالی است که نوغانداری با توجه به زودبازده‌بودن و تضمین بازگشت سرمایه اولیه، گزینه بسیار مناسبی برای رونق کشاورزی است و می تواند به روزهای اوج خود برسد.

ظرفیت بالای تولید پیله ابریشم در رونق کشاورزی/ رتبه اول گیلان در نوغانداری کشور

به گزارش هشت دی، نوغانداری یکی از مشاغل قدیمی و مورد اقبال مردم در طول سال‌های متمادی است و همیشه نقشی مؤثر در بنیان‌های اقتصادی خانوارهای روستایی گیلان داشته است.

تولید کرم ابریشم و نخ و پارچه حاصل از آن یکی از قدیمی‎ترین مشاغل استان‌های شمالی کشور است، این در حالی است که از اوایل دهه۸۰ این صنعت بومی کم‌کار شد و با آنکه می‌توانست تولیداتی با ارزش‎افزوده چشمگیر داشته باشد از رونق افتاد. توجه به احیای صنعت نوغانداری از دهه۹۰ هنوز هم این صنعت را به روزهای اوج خود در گذشته باز نگردانده است؛ شغلی که با توجه به زودبازده‌بودن و تضمین بازگشت سرمایه اولیه، گزینه بسیار مناسبی برای رونق کشاورزی است.

توجه به صنعتی ‌کردن نوغانداری و پرهیز از واردات نخ ابریشم هم از مواردی است که در همه سال‌های گذشته از آن به‌عنوان چالش‌های این شغل یادشده و می‌تواند این حرفه سودآور و قدیمی را بار دیگر در شمال کشور فعال کند.

رتبه اول گیلان در نوغانداری کشور

در گیلان ۹هزار خانوار در لنگرود، شفت، لاهیجان و صومعه سرا به فعالیت نوغانداری مشغول هستند. گیلان از نظر تولید و توزیع پیله‌تر کرم ابریشم در ۳۱ استان کشور رتبه اول را به‌خود اختصاص داده است.

 

نوغانداری یکی از مشاغل قدیمی و مورد اقبال مردم در طول سال‌های متمادی است و همیشه نقشی مؤثر در بنیان‌های اقتصادی خانوارهای روستایی گیلان داشته است. یکی از چالش‌های نوغانداری، وضعیت توتستان‌هاست که در این میان، توتستان‌های گیلان به‌دلیل فقر غذایی و همچنین بی‌توجهی به هرس درختان و جایگزین‌نشدن نهال‌های جوان به جای درخت‌های کهنسال دچار فرسودگی شده‌اند. از دیگر چالش‌های این حرفه، مهاجرت روستاییان، افزایش سن نوغانداران و نبود اطمینان‌خاطر نوغانداران از فروش محصول است.

امسال مرکز توسعه نوغانداری استان، واردات واریته‌های نهال توت پر‌بازده برای ارائه به متقاضیان را در دستور کار قرار داد که این نهال‌ها با یارانه دولتی تولید می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند ۲۰۰نهال توت بعد از ۳سال می‌تواند یک جعبه تخم نوغان تولید کند. این نهال‌ها بهمن هر سال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و امسال با هماهنگی سازمان جهادکشاورزی گیلان برای کاشت و توزیع ۴۰۰هزار نهال جدید اقدام شده است.

سال گذشته نیز ۳۶۰هزار نهال بین کشاورزان توزیع شد. در بهار امسال نیز از ۱۴هزار و ۸۸۲ جعبه تخم نوغان توزیع شده، ۵۵۰تن پیله‌‌تر تولید شد. پیش‌بینی می‌شود در پاییز نیز با توزیع ۱۶۵جعبه نوغان، حدود ۶۰۰کیلو پیله‌تر استحصال شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه