"سمیه آزموده" فعال فرهنگی و جهادی در گفتگو با ۸دی:

ضرورت توانمندسازی و فرهنگ سازی در جامعه روستایی/ مدیریت جهادی نیازمند تربیت افراد متعهد و مسئولیت پذیر است

“سمیه آزموده” فعال فرهنگی و جهادی با بیان اینکه مدیریت جهادی در عرصه فعالیت های مختلف نیازمند تربیت  افراد مؤمن، متخصص، متعهد و مسئولیت پذیر است، گفت: نکته حائز اهمیت دیگر گفتمان سازی حرکات جهادی است که باعث ایجاد بستر حضور جوانان در عرصه های مختلف می شود.

ضرورت توانمندسازی و فرهنگ سازی در جامعه روستایی/ مدیریت جهادی نیازمند تربیت افراد متعهد و مسئولیت پذیر است

“سمیه آزموده” دانش آموخته کارشناسی علوم سیاسی و مسئول گروه جهادی مدافعان حریم زینبی در گفتگو با ۸دی در رابطه با نحوه فعالیت این گروه چهادی، اظهار کرد: گروه جهادی مدافعان حریم زینبی به صورت جغرافیا محور مشغول فعالیت است. از ابتدای شکل گیری گروه تا به امروز در مناطق مختلف شهرستان املش و روستاهای متعددی ورود کردیم و به حول و قوه الهی اقداماتی صورت گرفته است. در مناطق ییلاقی ازجمله روستاهای ملکوت و موسی کلایه، در پایین دست در روستاهای پیلجه، کشکلایه، خرشتم، شکرپس، پیش بیجار، یوسف آباد البرز و یوسف آبادکشکلایه، استادکلایه، چماقستان و اشکیت و تازه آباد و… فعالیت داشتیم و خدا را شکر در حد وسع و توان گروه اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: به طور کلی گروه مدافعان حریم زینبی با حضور در محلات و روستاهای محروم و آسیب پذیر با برگزاری اردوهای جهادی فرهنگی، هنری، آموزشی و برنامه های متعدد در حوزه های مختلف تلاش می کند تا اهالی این مناطق به ویژه جوانان و نوجوانان برای پاسخگویی به شبهات مختلفی که در حوزه فرهنگی ایجاد شده در تعامل باشد.

آزموده در ادامه با اشاره به ورودش به فعالیت های جهادی دانشجویی، گفت: از سال۱۳۸۷ وارد گروههای جهادی دانشجویی شدم و بعد از اتمام دوره دانشجویی هم فعالیتهای جهادیم با گروههای مختلف ادامه داشت تا اینکه در راستای بسط و گسترش گروه­های جهادی تصمیم گرفتیم یک گروه  جهادی مستقل تشکیل دهیم برای رفع برخی محرومیت های موجود درشهرستان املش و انگیزه اصلی هم این بود که امروزه در دوره ای قرار داریم که جنگ جان با باروت پایان یافته اما هنوز فصل کنار گذاشتن لباس رزم نرسیده  بلکه در یک کارزاری سخت تر از گذشته باید بجنگیم و باید با هوشیاری کامل در مقابل جنگ نرم دشمن قد علم کنیم ودر این عرصه زنان به عنوان پرچم داران این جنگ شناخته شدند بر این اساس با هدف تربیت سرباز برای کارزار امروز با توکل برخدای منان و استعانت از حضرت حق وبا توسل به ائمه اطهار(ع)، با پیروی از بزرگ بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر ایران اسلامی و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تقویت کار گروهی، همدلی، محرومیت زدایی، تقویت آموزه های دینی و… گروه جهادی مدافعان حریم زینبی متشکل از تعدادی خواهران بسیجی در سال ۱۳۹۴ رو تشکیل دادیم و محکم تر از گذشته پا به عرصه فعالیت های جهادی گذاشتیم و بر آن شدیم تا با برگزاری اردوی های جهادی به صورت کلاسهای فرهنگی، بصیرتی، اعتقادی، اقتصاد مقاومتی، عملیات روانی و آبادانی و … در عرصه جنگ امروز خدمت رسانی کنیم.

مسئول گروه جهادی مدافعان حریم زینبی ادامه داد: محوریت کاری گروه در ابتدا با شعار فرهنگی تشکیل شد اما در عرصه  های کشاورزی، فرهنگی، آموزشی، بهداشت و درمان، اقتصادی، عمرانی و… هم فعالیت می کنیم.

بزرگترین مشکل روستاهای محروم فقر فرهنگی و بیکاری در نتیجه وضعیت بد اقتصادی است

این فعال جهادی با اشاره به بزرگترین مشکل روستاها یا مناطقی که در آن فعالیت داشته، بیان کرد: بزرگترین مشکل فقر فرهنگی و بیکاری در نتیجه وضعیت بد اقتصادی است. فقر فرهنگی بالاترین مشکل امروز جامعه ما شده، عرصه فرهنگ در هر جامعه ای پایه و اساس تمامی تغییر و تحولات اجتماعی است همه ابعاد دین، اخلاق، اقتصاد، تاریخ و سایر مقوله ها در دل فرهنگ قرار دارند. با توجه به آسیب شناسی که صورت گرفته است اکثر محرومیت های موجود در روستاهای املش علاوه بر کمبود امکانات به بعد فقر فرهنگی مربوط می شود.

آزموده با بیان اینکه اگرچه مشکلات اقتصادی، بیکاری و معیشت از اهمیت اصلی برخوردار است اما اصل و اساس  همه اینها به فرهنگ برمی گردد. اظهار کرد: اگر برای هر موضوعی فرهنگ آن موضوع و سبک زندگی اسلامی ایرانی را در هر منطقه ای به اقتضای منابع آن منطقه تعریف کنیم اکثر این مشکلات حل خواهد شد. وجود آسیب­ های اجتماعی ما بیشتر ناشی از همین مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: در نهادینه سازی بسیاری از داشته هایمان ضعیف عمل کرده ایم که باید برای احیاء آنها تلاش کنیم و در اولویت قرار دهیم تا بسیاری از مسائل حل گردد.

آزموده در تعریف مدیریت و تفکر جهادی، گفت: مدیریت جهادی یعنی همان روحیه انقلابی، هم ذات­ پنداری با اساس انقلاب و هم ذات­ پنداری با فرهنگی که ائمه اطهار (ع) و در عصر حاضر حضرت امام خمینی (ره) براساس اسلام ناب پایه گذاری کردند و امروز این پرچم و علم در دست مقام معظم رهبری است. اگر ارکان این مدیریت در جامعه ما به درستی تبیین گردد و مؤلفه های تأثیرگذار در آن که همه برقاعده روحیه انقلابی و تلاش گر انسان های مؤمن، متعهد و مسئولیت پذیر استوار است و اضلاع آن اعتماد به خداوند، علم و اخلاص است با تلاش سرمایه های اصلی انقلاب که جوانان جهادگر هستند محقق گردد، فرهنگ این ملت عزیز رسوخ ناپذیر خواهد شد و می توان گفت مدیریت جهادی  یعنی “علم و هنر رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی در تمامی عرصه های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و …” جهت نیل به اهداف راهبردی و کلان یک سیستم و رفع موانعی که در رسیدن به آن وجود دارد.

مدیریت جهادی در عرصه فعالیت های مختلف نیازمند تربیت افراد متعهد و مسئولیت پذیر است

وی خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی در عرصه فعالیت های مختلف نیازمند تربیت  افراد مؤمن، متخصص، متعهد و مسئولیت پذیر و در خلال کار نظارت بر روند پیشرفت امورات از گام های مؤثر در رفع مشکلات کشور است. نکته دیگر گفتمان سازی حرکات جهادی است که باعث ایجاد بستر حضور جوانان در عرصه های مختلف می شود که تا حدودی هم در حال انجام است.

ضرورت توانمندسازی و فرهنگ سازی در جامعه روستایی

وی در ادامه با اشاره به نحوه اجرای نادرست برخی از اردوها، گفت: بعضا مشاهده می­ شود برخی از گروه های محله محور از الگوهای غلط نشأت گرفته از سایر نهادها تبعیت می کنند. به طوری که برخی از گروهها فقط در راستای انجام امورات فعلی روستاها قدم برداشته اما باید بدانیم که حضور گروههای جهادی در مناطق مختلف موقت است و باید طوری برنامه ریزی و اقدام شود که جامعه روستایی را توانمند کنیم و یکسری زیرساخت های لازم را فراهم آوریم، فرهنگ سازی لازمه صورت گیرد تا مردم همان منطقه در ادامه مسیر به نتایج مطلوب دست یابند.

آزموده در پایان با اشاره به بهترین و بدترین خاطره جهادی اش، گفت: به عنوان بدترین خاطره دیدن چهره ی مظلوم کودکانی که از حداقل ترین امکانات محرومند و بدتر و تلختر از آن چهره شرمنده پدران و مادرانشان دنیایی پراز غم را دربردارد. اما تقسیم لبخندها و گشودن گره از پیشانی این پدران و مادران و کاشتن بذر امید در دل های ناامید این خانوادها، شنیدن صدای خنده های این کودکان در پایان اردوها از بهترین لحظاتی است که خودم به شخصه حاضر نمی ­شوم باهیچ چیزی آن را عوض کنم.   

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه