میثم عبدالهی

تهاجم سازمان‌یافته‌ غربزده‌ها به “میرزا کوچک جنگلی”؛ قهرمان ضداستعماری مردم ایران | بخش دوم

از آخرین نامه های میرزا کوچک به احمد قوام السلطنه، رئیس الوزرای وقت، در روز ١٢ مهر ١٣٠٠ است که درباره مرام جنگل مبنی بر حفظ استقلال ایران سخن گفته است.

تهاجم سازمان‌یافته‌ غربزده‌ها به “میرزا کوچک جنگلی”؛ قهرمان ضداستعماری مردم ایران | بخش دوم

هشت دی: لازم است تا به شبهه تجزیه طلبی پاسخ داده شود. با توجه به اینکه اوایل نهضت هفت ساله جنگل، چنین شبهه ای مطرح نیست بلکه آن را نهضتی برای استقلال ایران و بیرون کردن اجنبی می‌دانند و بیشتر شبهات مربوط به اواخر نهضت است، یک دست‌نوشته زیر از میرزا کوچک در این زمینه راهگشا خواهد بود.

از آخرین نامه های میرزا کوچک به احمد قوام السلطنه، رئیس الوزرای وقت، در روز ١٢ مهر ١٣٠٠ است که درباره مرام جنگل مبنی بر حفظ استقلال ایران سخن گفته است. میرزا احمد قوام السلطنه، در زمان این نامه، برای اولین دوره، رئیس الوزرا شده بود و در همین دوران است که میرزا کوچک به شهادت رسید و نهضت جنگل سرکوب شد. میرزا کوچک در هنگام نگارش این نامه حدود دو ماه تا روز شهادتش باقی مانده بود، اهدافی که در این نامه برای دلیل به وجود آمدن نهضت جنگل بیان کرده سه هدف است: ۱. حفظ استقلال ایران از تعرضات و مداخله اجانب. ۲. اصلاحات اساسی داخلی. ۳. استقرار آزادی ملت ایران را ذکر کرده و حاکی است که میرزا کوچک در اندیشه و عمل در طول هفت سال فراز و فرود هیچ تغییری نکرده و همچنان همان اهداف اولیه نهضت را با قوت در پیش گرفته است:

«گمان ندارم لزومی داشته باشد بنده و یارانم را به آن مقام محترم معرفی کنم که قصدمان چه بوده و برای چه مقصد، تحمل صدمات طاقت فرسای چندین ساله را نموده‌ایم، مراد و منظور اصلی بنده و جمعیت جنگل چنان که عملیات سال گذشته شاهد می‌باشد، حفظ استقلال ایران از تعرضات و مداخله اجانب و اصلاحات اساسی داخله و استقرار آزادی ملت ایران می‌باشد.» (تاریخ تحولات سیاسی ایران، موسی فقیه حقانی و موسی نجفی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، تهران، پنجم، ۱۳۸۷، ص۳۹۲.)

در سالهای اخیر، بارها به ادعاهای سلبریتی‌های سیاسی در زمینه شبهه تجزیه طلبی جواب داده شده بود که آرشیو آنها در سایت رنگ ایمان موجود است. برای مطالعه اسناد دسته اول نهضت جنگل در این زمینه، به مطالب زیر مراجعه کنید:

١. یک مقاله علمی و مستند در سایت رنگ ایمان در پاسخ به شبهه تجزیه طلبی نهضت جنگل، با عنوان: «پاسخ به یک پرسش: آیا هدف نهضت جنگل، تجزیه طلبی و جدا کردن گیلان از ایران بود؟»

 

٢. «پاسخ به ادعاهای مظفر شاهدی درباره نهضت جنگل»

 

٣. «پاسخ به توهین تجزیه طلبی حسین دهباشی به سردار شهید جنگل»

 

۴. فیلم پاسخ به یک شبهه درباره نهضت جنگل 

 

۵. «یر آمدی ای نگار سرمست / جوابیه ای به تهمت محمد نوری زاد به نهضت جنگل»

 

۶. «مرامنامه کمیته اتحاد اسلام و بازخوانی آرمان‌های اسلامی نهضت جنگل+سند»

 

بخش اول یادداشت “میثم عبداللهی” نویسنده و پژوهشگر گیلانی را از اینجا بخوانید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه