مطالبات مهم گیلانی ها از نماینده عالی دولت در گیلان؛

استاندار گیلان و چالش‌هایی که پیش‌ رو دارد/ مبارزه با فساد اداری و بیکاری خواسته اصلی مردم و نخبگان

سکان مدیریت گیلان در طی سالیان اخیر به افراد زیادی سپرده شده که هر کدام در کنار خدماتی که داشتند، نقاط ضعف غیرقابل انکاری را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت رساندند این در حالی است که تعدادی از استانداران نیز به دلیل غیربومی بودن و ناآشنایی با برخی مسائل و مشکلات خاص استان، مایه دلسردی مردم نیز شدند، از این رو بومی بودن عباسی را می‌توان روزنه امید تغییر در شیوه مدیریت گیلان نیز دانست.

استاندار گیلان و چالش‌هایی که پیش‌ رو دارد/ مبارزه با فساد اداری و بیکاری خواسته اصلی مردم و نخبگان

به گزارش هشت دی، پس از کش و قوس‌ها و اظهارنظرهای مختلف از سوی جامعه نخبگانی و فعالان سیاسی و اجتماعی، سرانجام هیئت دولت “اسدالله عباسی” را به عنوان استاندار گیلان انتخاب کرد و قرار است از این پس مدیریت این استان سرسبز و ریشه دار اما خمیده زیر بار انبوهی از مشکلات ریز و درشت توسط وی و تیمی که در آینده انتخاب می‌کند، باشد.

سکان مدیریت گیلان در طی سالیان اخیر به افراد زیادی سپرده شده که هر کدام در کنار خدماتی که داشتند، نقاط ضعف غیرقابل انکاری را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت رساندند این در حالی است که تعدادی از استانداران نیز به دلیل غیربومی بودن و ناآشنایی با برخی مسائل و مشکلات خاص استان، مایه دلسردی مردم نیز شدند، از این رو بومی بودن عباسی را می‌توان روزنه امید تغییر در شیوه مدیریت گیلان نیز دانست.

استان گیلان به جهت برخورداری از مواهب بی نظیر طبیعی مانند کوه، دریا و جنگل ظرفیت‌های گوناگونی دارد اما با این وجود از نرخ بیکاری ۴۴.۲ درصد نیز رنج می‌برد که از میانگین کشوری نیز بالاتر بوده و شاید بتوان ریشه آن را در سوء مدیریت‌ها و بی بهره‌ماندن از این ظرفیت‌ها جست.

رتبه نخست گیلان در فساد اداری

یکی دیگر از موارد آزار دهنده در گیلان، رتبه نخست استان در زمینه فساد اداری است که سال‌هاست مورد اعتراض مردم و دلسوزان بوده اما متاسفانه آنطور که باید به صورت ریشه‌ای با آن مبارزه نمی‌شود و همین امر زمینه ساز بروز و افزایش نارضایتی‌ اجتماعی و نخبه کشی شده است.

جغرافیای گیلان دستخوش جنگل خواری، کوه خواری، مرداب خواری و ساحل خواری سودجویان

وقتی از گیلان سخن به میان می‌آید بلافاصله چشم اندازهای طبیعی زیبا، بکر و بی نظیر آن در اذهان تداعی می‌شود اما در طی این سال‌ها جنگل‌خواری، کوه خواری، مرداب خواری، ساحل خواری و انواع و اقسام ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی طبیعت و جغرافیای منطقه را دستخوش تغییرات مخرب کرده و با وجود وعده‌های بسیار از سوی مسئولان، در عمل با رشد فزاینده تخریب محیط زیست و کاهش اراضی کشاورزی مواجه هستیم لذا گیله مردان و گیله زنان منتظر اقدامات عباسی جهت تحقق وعده‌ها هستند.

تالاب بین‌المللی و استراتژیک انزلی سال‌هاست که مورد تعرض سودجویان بومی و غیربومی قرار گرفته و برخی با سوءاستفاده از ضعف نظارت‌ و پاسبانی غیرمسئولانه از این تالاب و با راه اندازی آتش سوزی‌های عمدی در پی تصرف آن هستند و سوای این، رشد روز افزون گیاه مهاجم سنبل آبی نیز جان این تالاب را هدف گرفته و نفس‌های آن را به شماره انداخته است و با وجود آنکه اقداماتی جهت مبارزه با آن انجام می‌شود اما به جهت گستردگی بالا و رشد وسیع این گیاه، نگرانی‌ دوستداران محیط زیست همچنان پابرجاست و می‌طلبد که استاندار جدید گیلان با عزمی راسخ‌تر در پی جذب بودجه ملی برای این منظور رود.

درد مردم سراوان و وعده های توخالی مسئولان

سال‌هاست که از درد مردم سراوان می‌گوییم؛ مردمی که در کنار کوهی از زباله و شیرابه روزگار می‌گذرانند و با بیماری‌های مختلف پوستی، تنفسی و گوارشی که به دلیل وجود همین زباله‌ها به سراغ آنها آمده دست به گریبان هستند و مبارزه می‌کنند. وعده‌های توخالی بسیاری داده شده که هیچ‌یک ذره‌ای از حجم مشکلات کم نکرده و امید می‌رود که استاندار جدید با جدیت بیشتر و همتی والاتر مسئولان مربوطه را وادار به کار عملی در این باره کند نه آنکه طبق سنوات اخیر تنها گزارش کار داده شود و رنج و دردی از مردم کم نشود.

آسیب پذیری فرهنگی در پی هجوم بی رویه غیربومی ها به گیلان

یکی دیگر از اولویت‌های فراموش شده‌ای که باید مورد توجه استاندار جدید گیلان قرار گیرد، توجه به بحث‌های فرهنگی و مبارزه با آسیب‌های این حوزه است زیرا به دلیل مهاجرت گسترده غیربومیان به استان در طی این سال‌ها بخشی از بافت فرهنگی مردم ما دچار تغییر شده که اصلاح آن نیازمند برنامه‌های مدون فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان این عرصه است.

تقویت بخش کشاورزی راهکاری موثر در رفع معضل بیکاری

توجه به ظرفیت‌های شهرستانی و تقویت بخش کشاورزی به عنوان یکی از بزرگترین مزیت‌های استان حوزه‌ای است که از آن غفلت شده و در این سال‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته است در حالیکه می‌توانست راهکاری موثر در رفع معضل بیکاری استان باشد لذا انتظار می‌رود استاندار جدید با انتخاب مدیران توانمند در سطح کلان به ویژه سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی ظرفیت‌های بر زمین مانده را احیاء کند.

آیت‌الله فلاحتی، امام جمعه رشت نیز همواره بر رسیدگی ویژه مسئولان ملی و استانی به استان گیلان تاکید دارند و از آنها می‌خواهند که فریب سرسبزی این استان را نخورند زیرا فقر مردم ما زیر این سرسبزی پنهان شده است.

وی همچنین یکی از آفت های جامعه را انتصابات فامیلی به ویژه در مسئولان میانی دانست و عنوان کرد: در نظام اسلامی انتصابات باید براساس شایسته سالاری باشد و فامیل بازی ها جای تاسف دارد و نوعی تضییع حقوق بیت المال محسوب می شود.

بدین ترتیب یکی از مطالبات مردم و دلسوزان از استاندار جدید پایان دادن به رانت خواری‌ها و انتصابات سفارشی و زد و بندهای این‌چنینی است تا شاید قدری از حجم فسادها و ناکارآمدی‌های فعلی کاهش یابد و شایسته‌سالاری و ضابطه به معنای واقعی کلمه جای رابطه را بگیرد.

علی ای حال مردم گیلان این روزها امیدوار تغییرات و گشایش‌ و تحقق وعده‌هایی هستند که دولت پیش از انتخابات داده بود و به طور حتم این امید واهی نیست چرا که گیلان ما سرشار از نعمت و ظرفیت است و تنها نیازمند همت و غیرت کافی برای بهره‌برداری از آن هستیم و انتظار می‌رود استاندار بومی و باتجربه منتخب بتواند با پرهیز از زد و بندهای مرسوم و با انتخاب مدیرانی کارآمد و شایسته در مسیر رفع موانع و توسعه استان گام بردارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه